/ Forside/ Teknologi / Administrative / Navision / Spørgsmål
10  refi 138
Navi 3.56 vs C5, XAL, Financials, Attain
Fra : henrikdj
Vist : 1538 gange
50 point
Dato : 15-11-03 15:43

Jeg kender Navision 3.56 indgående, men har aldrig arbejdet med de windowsbaserede versioner, men skal til det. Jeg er usikker på de forskellige versioner og sammenhængen/kronologien. Jeg mener at vide Financials var den første windows-version af Navision. Eksisterer den fortsat - eller hvad hedder den idag? Det er ikke Attain? Og hvad med C5 og XAL som jeg også er stødt på.
Med andre ord - hvilke Navision versioner efter 3.56 har der været, og hvilke af disse eksisterer idag?
mvh
henrik

Accepteret svar
Fra : Smitty

Modtaget 50 point
Dato : 15-11-03 18:45

Hej Henrik;

Du "blander" egentlig 2 producenters produkter sammen! Nemlig Navision Danmark og Damgaard Data.
Navision omkøbte for snart 3 år siden Damgaard Data - og dermed blev alle produkter samlet. Da der var tale om konkurrerende produkter er der navturligvis også nogle, som overlapper hinanden.

Navision er som bekendt blevet overtaget af Microsoft - og hedder idag Microsoft Business Solution.

Ser vi på historikken er den følgende:

Navision
Navision 3.56
Navision 3.56A ( Kan afvikles under Windows NT og senere uden problemer. Har TCP/IP support )
Navision Financial 1.x
Navision Financial 2.0 - 2.60G
Navision Attain 3.0 - 3.60x
Navision 3.70

Damgaard
Concorde C4
Concorde C5 Light
Concorde C5
Concorde XAL
Axapta

Microsoft Business Solution
--------------------------
C5 Light / C5 ( Light an udvides til at være en "ren" C5 )
Navision 3.70
Axapta
Great Plains ( Bruges næsten kun i USA )

Ovenstående 4 produkter er de gældende versioner. Der kan stadig laves tilkøb til f.eks. Navision Financial 2.0 - 2.60G og Navision Attain i alle versioner. Principielt er der ingen forskel mellem produkter Financial, Attain og v. 3.70!
Der er alene tale om en videreudvikling af det samme program - som så undervejs har gennemgået nogle navneforandringer, da der er kommet mange flere faciliteter på i grundprogrammet.

En lille detalje er, at der indtil 29.12.03 kan laves tilkøb til Navision 3.5x - herefter er det uigenkaldeligt slut!
Mange firmaer fortsætter med deres Navision 3.5x efter denne dato - og de kan nemt klare sig med dette produkt i 2 til 5 år endnu.

Håber dette gav dig lidt overblik over "historikken" bag Navision/Damgaard - eller Microsoft Business Solution

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : henrikdj

Dato : 15-11-03 20:02

Hej Smitty,
Tak for et godt svar - det gav mig et fint overblik.

mvh
Henrik

Godkendelse af svar
Fra : henrikdj

Dato : 15-11-03 20:04

Tak for svaret Smitty.