/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Psykologi / Spørgsmål
10  dova 460
Massemedier
Fra : SEPPE
Vist : 629 gange
10 point
Dato : 07-11-03 13:36

Kan medierne påvirke os psykologisk til at får preference for deres produkter?

Hvilke psykologiske virkemidler benytter de i kampen om kunderne?

Kan vores børn tage psykisk skade af voldlige pc-spil osv?

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 20 point
Dato : 07-11-03 14:15

Jeg kan kun anbefale dig at læse : Øjet og Pilen (Facinationens Symboler) fra 1988 af Asger Liebst, Dansklærerforeningen ISBN 87 7704 073 2 (indb.) ISBN 87 7704 056 2 (hft.)

Citat
Massekulturens billeder er blevet en vigtig del af følelseslivet. Identiteten opbygges og lysterne pirres gennem forbrug af facinerende billeder.

Facinationskulturens medier koncentrerer sine budskaber i symbolske billedtegn. Billedtegnene vækker genkendelse og midlertidig tilfredsstillelse, for de er dannet af simple kropsbilleder.

Tilsammen udgør billedtegnene facinationens alfabet, der taler direkte til underbvevidstheden.

Læs den og bliv klogere på dit spørgsmål.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-11-03 15:31

På den sidste del af dit spørgsmål må jeg henvise til dagens debat : http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=293568

I den forbindelse vil jeg mene, voksne er lige så udsatte for afhængighed af spil. Altså : Voksne kan som børn pådrage sig skader på sjælen ved at spille (..ikke nødvendigvis) voldelige spil.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : SEPPE

Dato : 09-11-03 20:17

Tak for svaret molokyle. Jeg har været utrolig glad for din hjælp..