/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Hagljagt på råvildt
Fra : SEPPE
Vist : 3154 gange
10 point
Dato : 05-11-03 17:13

Hvor på kroppen finder i det mest hensigtmæssigt at skyde råvildt med hagl?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-11-03 17:38

Nej det er vist ikke hensigtmæssigt at skyde råvildt med hagl.
Er det overhovedet tilladt.
Emesen.

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 05-11-03 17:40

Ja, det er tilladt på max 20 m. afstand...

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 05-11-03 17:48

Det bedste sted at skyde råvildt med hagl er på halsen
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : arne.o

Dato : 05-11-03 20:23

Jo-vist er det tilladt. Men afstanden skal være forsvarlig. Bedst på bladet. Skyd aldrig i bagskud-

Kommentar
Fra : SEPPE

Dato : 05-11-03 21:34

emesen, hvordan kan du overhovedet deltage i en diskussion i jagt-forummet, hvis du ikke engang ved at det er tilladt at skyde råvildt med hagl?? Der er altå delte meninger om hals/blad. Jeg foretrækker også bladet, vil bare høre om det også var det mest effektive.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-11-03 21:39

Ok - det må du meget undskylde
Emesen.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 05-11-03 21:58

Emsen al begyndelse er svær også jagt. Er råvildtet i bevægelse og indenfor en afstand af max.20 meter dør det ofte omgående.Hvis det rammes fra halsen og nedefter halen.
Er det ikke i bevægelse,men stadig inde på den samme afstand. Er et skud på halsen det sikreste.Men husk at halsen er et lille mål.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 06-11-03 12:37

->SEPPE
Grunden til at mange foretrækker bladet, skyldes at det er et større mål.
Dermed er der også større chance for at fejlbedømme afstanden.
Alene af den grund er det stadig min mening at det sikreste er halsen.
Bommer du på bladet er der stor mulighed for en grim anskydning.
Bommer du på halsen er der stor mulighed for en blank forbier.
Hvad er så bedst???

Ps. naturligvis udelukker skud til halsen ikke en anskydning, men chancen er mindre.

Knæk og bræk

Kommentar
Fra : pauli

Dato : 06-11-03 16:39

Skud til halsen har yderligere den fordel at råvildtet med den typisk uregelmæssige flugt ved et pludseligt hop blot bringer bladet op hvor halsen var splitsekundet før.
Jeg foretrækker også at skyde dem på hals/hoved med hagl.
Hvad angår bedømmelse af afstand til råvildt, bør men efter min mening som skytte tage afstandspejlinger til terrængenstande inden chancen opstår. Herved er man i en stresset situation helt korrekt afklaret om afstanden. Er chancen derimod pludselig opstået f.eks. i drevet, bør man efter mine begreber ikke skyder over meget mere end 10 meter, dette vil gøre at der er masser af plads til fejlmargin....

Mvh Pauli

Accepteret svar
Fra : webgun

Modtaget 10 point
Dato : 13-11-03 17:45

Jeg blander mig lige
Skud til råvildt med hagl er forbudt hvis afstanden er over 15 mtr.
det bedste er et halsskud pga centralnervesystemet
det sikreste er et bladskud

til alle 20mtr folkene...skam jer!!!

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 13-11-03 19:38

Jeg har lige kigget i jagt-bogen, og under "De jagtetiske regler" står der, at den maksimale skudafstand til råvildt er 20 meter...

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 13-11-03 21:20

webgun Ikke for at gøre det til en diskusion. Men der er stor forskel på jagtloven også de jagtetiske regler.
Lasse har derfor ret. Fejlmargien på de 10 meter dur heller ikke. Erfaringen sige: Det er meget lettere,at skyde forbi
(anskyde) et dyr når det løber tæt forbi en,end hvis det er ude på 15 -20 meter. Det har noget at gøre med,at man i dag til jagt bruger stålhagl. Disse beskyttes af en plast kappe,som først åbner sig når den har forladt bøsseløbet. Derfor skal haglene ud på en hvis afstand inden de spredes til et godt skudbillede.

Kommentar
Fra : pauli

Dato : 14-11-03 17:10

BB1

Selvfølgelig er det lettere at skyde forbi, men det er rent forbi. Der er ingen der skyder rent forbi til råvildt på 20 meter, så får dyret flere eller færre hagl. Haglsværmen er så koncentreret på 10 meter og derunder at det er muligt uden anskydning. Pladsen til fejlmargin er et lille ekstra ryk eller lignende, du vil vel ikke påstå at det er nemmere at skyde(læs: nedlægge) et stykke råvildt på 20 meter end på 10 ??!! Husk på at haglsværmen bevæger sig relativt langsomt, de ekstra 10 meter nødvendiggør foranhold og bestemmelse af farten på dyret meget mere nøjagtigt end det er tilfældet på 10 meter og derunder.
Iøvrigt lå blyhaglene i nøjagtig samme haglskåle (plast kapper..) som stålhaglene ligger i. Havde du forestillet dig at blyhaglene havde et bredt skudbillede 2 meter fra mundingen ? Stålhaglene bevæger sig anderledes hvilket bevirker at haglsværmens længde er væsentlig kortere, det skyldes forskellen i materiale. Men spredningen ønsker vi til jagt på fugle og andet småvildt, derfor skyder vi dem sjældent på under 20 meter da et kerneskud vil gøre dem uspiselige. Til råvildt derimod ønsker vi ikke den store spredning, men gerne et samlet skud. Derfor brugte vi tidligere brenneke-kuglen, denne er var dog for ustabil i retning(ingen riffelgang og dermed ingen stabiliserende rotation om egen akse), tabte for hurtigt energi og var vel også for farlig til at man ønskede den anvendt i DK. Imidlertid er spredning bestemt ikke ønskelig når råvildt skydes med hagl, derfor ønskes kortest mulig afstand.
Hvor meget råvildt har du mon skudt med hagl ?

Pauli

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 14-11-03 22:55

Pauli - jeg understregede at jeg ikke ville gøre det til en diskusion. For alt er jo relativt og afhænger af den enkelte situation. Jeg ville blot gerne understrege,at afstanden er den alt overvejende faktor,men de patrontyper der findes idag. Jeg har i mit jægerliv nedlagt flere hundrede stk. råvildt med hagl. I de seneste år er jeg dog gået over til kun,at nedlægge dem med kugle,men det er mest fordi jeg ønsker,at forretage en selektiv afskydning af råvildtet på mit revier.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 16-11-03 18:44

Stålpatroner med haglskål,blypatroner med haglskål.Blypatroner har da også en haglskål.haglskålens har 2 funktioner,dels at lukke tæt mod løbets side under affyring,dels at undgå at haglene kommer i kontakt med løbets sider under affyring.Generelt er alle stålpatroner ladet til en hurtigere mundingshastighed end blypatroner. dette for at ophæve den ringere anslagsenergi.man kan da ikke påstå at stålpatroner har en ringere spredning end tilsvarene blypatroner på en given afstand???
I så fald vil jeg da finde et andet mærke.

Og vi håber selv. på at de der "plastkapper" først åbner sig efter at have forladt løbet/piben.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 16-11-03 19:16

Webgun. Netop find et andet mærke og helst ikke stål. Men det er en hel anden diskution.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 16-11-03 19:20

Jeg glemte lige: Jo,jeg påstår at stålhagl generelt har et dårlige "skudbillede" en andre hagl typer. Af den simple grund at mange af dem ikke er runde.
Derfor er det så vigtigt,at jægere prøver mange forskellige patron typer inden de vælger den de foretrækker,at bruge.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 17-11-03 02:18

bb1.Det er jo fuldstændig korrekt!!
der er nu ikke noget som en god gammeldags blypatron.De jægere jeg kender brokker sig dog ikke over et "klumpet" skudbillede..næeee de piver allesammen over den ringere anslagsenergi.
find et andet mærke og helst ikke stål..Hmm skal det være b.. eller bismuth Forest!

Kommentar
Fra : pauli

Dato : 17-11-03 19:45

bb1

Jeg tvivler både på din indsigt i ammunition og din sandfærdighed.

Pauli.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 17-11-03 21:06

Det skal du ikke gøre - hvis du gerne engang vil være jæger.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 25-11-03 01:50

bb1.
det der med hvor runde haglene er..blyhaglene er støbt, det er nok derfor at de fleste er så dejligt runde..stålhaglene som entlig er "det blødeste jern" bliver lavet af ståltråd.
tråden bliver klippet i div længder alt efter haglstørelse, og derefter rullet til kugler!!
viste du det??
de må sku have mange "rullere" ansat..Griner!!!!

Godkendelse af svar
Fra : SEPPE

Dato : 27-11-03 23:04

Tak for svaret webgun.

Kommentar
Fra : kaw203

Dato : 25-12-07 13:21

Jeg har da skudt med blyhagl uden plastikkappe, der var en filtforladning i stedet. Og når man kom hjem fra jagt, så kunne man kradse en bunke bly ud af løbene, nok fordi at blyet kom i kontakt med med indersiden.
Hagtskålene er kun lavet for at beskytte løbene efter at man er gået over til at bruge stålhagl