/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Disk boot failure
Fra : ullabell
Vist : 1093 gange
200 point
Dato : 31-10-03 21:54

Jeg vil starte med at sige at jeg altså ikke er superproff. ang computere,så hvis i har en løsning på mit problem,så gør det venligt så det er til at forstå,uden for mange "computerord"

Jeg har en computer som jeg lige har fået nut bundkort i,og en god kammerat har installeret alt for mig. Min svoger skulle så installere virusprogram for mig,men efter det gik det galt. Jeg fik hele tiden meddelser om at visse filer manglede eller var beskadigede.Jeg downloadede Winxp SP1,og efter det får jeg ikke mere fejmeddelser om filer,men hver gang jeg starter comuteren skriver den "BOOT DISK FAILURE Indsæt bootdisk og tryk en knap for genstart"Jeg aner ikke hvor min bootdisk er,da ham der har lavet installationen ikke er til at få fat i,så jeg genstarter bare 15-20 gange i træk,og til sidst starter den,og alt kører som det skal. Jeg har kørt en test af mine to diske,og der melder den ingen fejl.Til tider når jeg starter op skriver com. at en eller flere diske skal tjekkes for konsistens,og det gør den så,men den skriver til sidst at den ikke fandt nogle problemer.Hvad kan problemet være når jeg bare kan blive ved med at trykke ENTER og den så starter til sidst?Hvad vil der ske hvis jeg brugte min BOOT DISK,og hvis jeg ikke ved hvad problemet er,hvad gør man så?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 31-10-03 22:06

Nu kender jeg ikke din bios! Men det er enten at trykke delete eller F1 eller noget helt tredie for at komme ind i den! Prøv først at trykke delete undre opstart! Så skal du ind på avancerede bios indstillinger! Der skal du sætte 1.st boot device til floppy, 2nd bootdevice til harddisk og hvad der kommer bagefter er egentligt lige meget! Prøv at "rod" lidt i din bios hvis du kan komme ind, og led efter bootdevices!. Hvis du har en diskette i floppydisk drevet skal du tage den ud! Måske virker det ellers må du give tilbagemelding!

Kommentar
Fra : xou

Dato : 31-10-03 22:10

hej !
måske er din harddisk ved at stå ad....men
1. ta backup af dine ting på den
2.når den er strtet op,kan du osse skrive i KØR du få frem når du trykker på start start
msconfig
i det lille program der kommer frem skal du vælge
[x]valgfri start - og fravælge x ved
[ }indlæs start elementer
idden er nemlig at fravælge det virusprogram der bliv indstallere før problemmet opstod
genstart
3.eller
start-programmer-tilbehør-systemværktøjer-systemgendannelse
her kan du få pc tilbage som den var på et tidligere tidspunkt,kør guiden (det kan osse fortrydes bagefter)
4.hvis harddisk er ok kan du osse slette den hele og indstallere xp på ny ...???
håber det er en hjælp....

Kommentar
Fra : xou

Dato : 31-10-03 22:12

go ide fra tedd prøv det først

Kommentar
Fra : turbo.dk

Dato : 31-10-03 22:51

Hej
Sæt din xp cd i og gendstart og vælge repair så løser du næsten alt

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 31-10-03 23:19

Prøv en "sfc-scanning" og hvis det ikke hjælper en repair af windows

Vejledning til begge dele her: http://www.hcma.dk/tips&tricks.dk

Kommentar
Fra : acronym

Dato : 31-10-03 23:39

Hej

Hvis ikke en rep. hjælper, kan du boote fra cd-rom og vælge recovery console. Skriv herefter fixboot og tryk enter. Dette program fixer master boot record.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 31-10-03 23:42

Hvad med lige at få en tilbagemelding før vi begynder at snakke om repair?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-11-03 12:56

Undskyld, men jeg tror bare at dit idekabel som går fra harddisk til bundkort, ikke er trykket rigtigt i bund.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ullabell

Dato : 02-11-03 13:27

Nu tror jeg desværre min com. er helt død,men desværre er det nok min egen fejl.Jeg var inde i recovery console og skrev fixboot,hvortil den svarede:Destinationspartitionen er C: Vil du skrive en ny startsektor til partitionen C:?
Det svarede jeg ja til(skulle jeg ikke det?) Men nu ville den slet ikke starte,skrev NTLDR is missing,press any key to restart.Men det startede ikke op lige meget hvor mange taster jeg trykkede.
Så var der vist en "klog" mand der engang sagde til mig at mislykkedes alt andet skulle jeg gå i bios og bruge"Load fail-safe defaults" Det sagde jeg ja til trykkede save and quit,og nu har jeg total sort skærm. Intet dukker op på den når jeg starter.Lige meget hvad jeg propper i maskinen sker der intet.Er den nu klar til lossepladsen?(Det har den faktisk været siden jeg købte den hos Alkotini,få dage før de gik konkurs,hvor heldig kan man være)

Kommentar
Fra : xou

Dato : 02-11-03 13:30

ok,du skal bare (tror jeg)boot fra xp cdrom og vælge ny installation derpå repair....så håber jeg at den fixer din start mbr (master boot record)så du redder den.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 02-11-03 13:36
Kommentar
Fra : tedd

Dato : 02-11-03 13:44
Kommentar
Fra : ullabell

Dato : 02-11-03 13:47

Jeg vil bare lige sige at der er TOTAL SORT SKÆRM!Intet tekst eller noget dukker op.Jeg har prøvet med xp cden,men der sker intet.Jeg ved ikke hvad det tekst hedder der plejer at dukke op når man starter hedder,men der sker intet. Så vidt jeg husker stod floppy som 1. bootdevice og harddisk 2. bootdevice,hvis det har nogen betydning.

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 02-11-03 13:51
Kommentar
Fra : tedd

Dato : 02-11-03 13:53

Kommer der nogle bip lyde?

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 02-11-03 13:55

cd-rom skal være 1.boot device

Kommentar
Fra : ullabell

Dato : 02-11-03 13:56

Jeg kan ikke starte op med noget som helst.Der sker intet når jeg sætter xp cden i cd drevet.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 02-11-03 14:03

siger computeren nogle bip lyde når du starter op?

Kommentar
Fra : ullabell

Dato : 02-11-03 14:37

Ja den siger bip.Men så sker der heller ikke mere.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 02-11-03 14:44

et bip? to bip? kort eller langt bip? Kan du høre harddisken arbejde? bip koder er vigtige for de kan indikere hardware fejl!

Kommentar
Fra : ullabell

Dato : 02-11-03 14:52

Der er 1 kort bip og så syntes jeg der er et eller andet der går i gang med at arbejde ,for så at holde op,derefter kan jeg kun høre en køler der kører.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 02-11-03 14:56

1 kort bip er normalt men det lyder som om du har problemer med grafikkortet Sidder kablerne ordentligt i både monitor og computer?

Kommentar
Fra : ullabell

Dato : 02-11-03 15:06

Ja,de sidder som de skal.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 02-11-03 15:08

ups ... kan det ikke være bios der skal resettes på bundkortet....????
ikke tid...

Kommentar
Fra : xou

Dato : 02-11-03 15:09

eller sidder grafikkortet lidt skævt,sæt det helt helt på plads

Kommentar
Fra : ullabell

Dato : 02-11-03 15:17

Hvordan resetter man bios på bundkortet? Jeg vil lige prøve det med grafikkortet først,men hvis det ikke er det hvad gør man så? Der følger en cd med bundkortet,men jeg kan jo ikke starte noget op med cd.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 02-11-03 15:20

Kommer an på hvilket motherboard du har! En generel metode er at tage cmos batteriet ud og lade computeren stå et par timer uden strøm!

Kommentar
Fra : ullabell

Dato : 02-11-03 15:41

det er et splinternyt mainboard fra chaintech med integreret grafikkort.Så det er vist ikke fordi det ikke sidder fast.Kan det være den der er gået? Så er det vel lige meget hvad jeg prøver,så virker det ikke. så kan jeg vel stadig ikke se noget på skærmen.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 02-11-03 16:19

lyder som om du er kommet til at disable dit grafikkort i bios!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 02-11-03 16:21

prøv at finde det cmos batteri og tag det ud i et par timer. Så skulle den gerne resette til factory default!

Kommentar
Fra : ullabell

Dato : 02-11-03 17:29

Tak det vil jeg prøve.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-11-03 18:06

Ullabell, ja undskyld nu kan jeg ikke lade være at blande mig. Nu er vi gået fra BOOT DISK FAILURE, til en død comp.
Jeg tror ikke en skid på der er noget galt med den bios, men hvis du skal have det batteri ud, så er det et krone stort blank knapbatteri, med en metalplade ovenpå der skal drejes til siden, for at få det op. Det bør ikke berøres med fingerne på kontaktfladerne, og husk hvilken side der vender op, giv den en tushstreg, inden du fjerner det.
Men jeg tror ikke på det med bundkortet
Der er skrevet en ting som er vigtig:
"eller sidder grafikkortet lidt skævt,sæt det helt på plads" Grafikkortet er det hvor monitoren går til, det sidder i en lang klemrække, og du skal trykke hårdt ned mod bundkortet, for at være sikker på det har kontakt.
I øvrig mener jeg at fejlen hele tiden har og er idekabelet, til harddisken, som er defekt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : micjo

Dato : 02-11-03 19:08

Hey Ullabell
Du er nødt til at checke alle fejl muligheder.
1. Tag strømmen fra din PC. Hold tænd knappen inde i 10 sek.
2.Prøv at tage alle dine IDE kabler af enhederne, 1 stik ad gangen og tryk dem i igen.HELT i BUND !
Også på bundkortet.
3. Hvis du har nogen indstikskort, lyd,lan,grafik, så tag dem ud et ad gange, sæt dem i igen og tryk dem godt fast.
4. Fjern dit bios batteri, som beskrevet oven for, 10 sek. er nok.
5. Du har 2 diske i PC'en , se efter om jumperne sidder rigtigt. [c=master og d=slave]
6. Prøv at rokke lidt med dine ram blokke, for at se de sidder ordentligt.
7. Sæt strøm til PC'en igen og prøv at starte.

Hvis du er helt sikker på at alt sidder godt fast og din PC ikke starter nu. Har du et defekt bundkort/ram/cpu.
Micjo

Kommentar
Fra : ullabell

Dato : 02-11-03 20:22

Nu har jeg haft batteriet ude,sat det i igen,og nu sker der noget. Nu er der igen noget at se på skærmen,nu skal jeg så til at finde ud af det med NTLDR is missing. Jeg ender nok med at få en til at se på den som har forstand på det,for jeg er ikke meget for at pille ved alle de ledninger og kabler.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 03-11-03 00:40

Ok nu er vi tilbage! Så gå lige ind på mine link!

Kommentar
Fra : ullabell

Dato : 04-11-03 22:25

Ja ,nu har jeg så været inde på div. link for at finde ud af at løse NTLDR problemet.Men jeg er ikke så god til det med comouter sprog. Jeg skriver som der står jeg skal,for at lave sikkerhedskopi af msdos.sys filen :attrib -h .r -s c:/msdos.sys rename msdos.sys*.ysy
Så skriver computeren "Ugyldig parameter -msdos.sys"
Hvad betyder det? Er det ikke rigtig nok hvad jeg gør?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-11-03 22:31

Du skal skrive det nøjagtig som der står! Det skal være \ istedet for / og der skal være mellemrum mellem msdos.sys og *
De er lidt besværlige de der dos kommandoer

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-11-03 22:35

Sådan her
attrib -h -r -s c:\msdos.sys tryk på enter
rename msdos.sys *.ysy tryk på enter

Kommentar
Fra : ullabell

Dato : 04-11-03 22:43

tak for det,jeg prøver igen.

Kommentar
Fra : ullabell

Dato : 04-11-03 23:07

Nu har jeg prøvet igen.
Jeg syntes ikke helt det virker.Når jeg har skrevet "attrib -h -r -s c:\msdos.sys" skriver com. "filen findes ikke -c:\msdos.sys"
Når jeg skriver" rename msdos.sys*.ysy" skriver com."der mangler en nødvendig paremeter"

Jeg tjekkede disketten på den gamle slavecom. jeg sidder med nu,og der finder den godt nok filen msdos.sys
Hvad er der galt.?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-11-03 23:14

der skal ikke være minus foran c Og husk mellemrummet mellem msdos.sys og *.ysy

Kommentar
Fra : ullabell

Dato : 05-11-03 09:07

Det med mellemrummet havde jeg glemt,men det er ikke mig der skriver minus foran c,det er det der står på skærmen som svar når jeg har trykket enter.

Kommentar
Fra : ullabell

Dato : 05-11-03 09:55

Nu har jeg så prøvet med det link fra computerhope.com hvor jeg bare skriver sys c:
Så svarer computeren med system overført. Så siger de på computerhope at jeg skal genstarte.Det gør jeg så,jeg får et kort glimt af Windows 95 logoet før der på skærmen står en masse ,og et C:\ står og blinker. Hvad skal jeg så?Som jeg forstår det skulle win 95 jo egentlig køre nu,men det gør den ligesom ikke.Jeg ringer sgu snart efter en proff,så må det koste det,det nu koster.Det her er sgu for træls.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-11-03 11:33

Har du en XP CD-rom.
Har du været i bios (tryk en af disse del/F10/F1/ins/F3/ESC/ under opstart af comp)
Du skriver både XP og 95 - er det en 95 diskette du starter med.
Emesen.

Kommentar
Fra : ullabell

Dato : 05-11-03 11:45

For at rette NTLDR fejlen skulle jeg boote op med win 95 startdiskette. Min xp er en opgradering fra win 95. Jeg har væres inde i bios og ændre til cdrom som 1.bootdevice og har sat min opgraderingscd i cddrevet,men den læser den vist ikke. Den skriver heller ikke længere NTLDR is missing,så det er nok klaret,men sidder jeg ligesom fast igen.Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre når det C:\>står på skærmen.Kan hele mit windows være slettet på et eller andet tidspunkt med alt det rod?Hvilke commandoer kan man bruge.Kan jeg på en eller anden måde få com. til at se hvad der ligger på den,om der en win95 installeret?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-11-03 12:01

Først i bios igen - floppy som first boot
Med din 95 diskette kan du ved A:\>fdisk
tryk 4 (partitionsoplysninger)
Hvad viser den der.
Emesen.

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 05-11-03 12:14

Ellers kan du nå det her står der-hvad jeg skal gøre når det C:\>
Skrive-win

Kommentar
Fra : ullabell

Dato : 05-11-03 12:38

TIL LENGBERG: når jeg skriver win skriver den "forkert kommando eller filnavn

TIL EMESEN:Der skriver den at der er 2 partitioner
C
1: status A Pri.dos 17838 mb FAT12 system 91% forbrug
2: Ext.dos 1726mb 9% forbrug

Den udvidede DOS partition indeholder logiske DOSdrev
Oplysninger om logisk Dos drev
D:system 1726 mb FAT32 system 100%forbrug

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-11-03 12:49

Fat 12 er win 95 og den er aktiv.(A)
Fat32 er noget XP sandsynligvis har oprettet.
Hvis du er rigtig heldig kan du komme ind i din 95 med 95 startdiskette og 95 CD-rom
Men jeg er ganske usikker her.
forslag:
95 diskette hold øje med hvor CD-rommen lægger sig måske E eller F
A:\>E:
E:\setup (eller install)
Emesen.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-11-03 13:01

Prøv lige at skrive dir c: og tryk enter når du er i dos! Der skulle gerne ligge et windows bibliotek! så skriver du cd windows og trykker enter og så dir og tryk enter!

Tror det er en taste fejl med fat 12 for det er der ikke noget der hedder, du må mene fat32

Kommentar
Fra : ullabell

Dato : 05-11-03 13:26

Når jeg skriver dir c skriver den :Enheden i drev C har ikke noget navn.Enhedens serienummer er 0000-0000.
Indhold af C:\ Filen blev ikke fundet 6,930,432 byte ledig

Hvis der skal være kolon efter c,hvordan skriver du det.Lige nu skriver den ikke det der står på knapperne.

Jeg venter lige lidt med det emesen har skrevet,hvis i får et eller andet ud af det jeg nu har skrevet.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-11-03 13:30

kolon ligger nok under æ eller ø prøv osse shift æ eller ø!
Du kan osse bare lige prøve det der med at skrive cd windows og tryk enter, derefter skriver du bare dir og trykker enter. Vil bare være sikker på du har windows installeret!

Kommentar
Fra : ullabell

Dato : 05-11-03 13:53

Når jeg skriver cd windows skriver den "ugyldigt bibliotek"
Når jeg skriver dir c:(denne gang med kolon)
skriver den bare det samme som før,pånær at den også skriver
Indhold af C:\

BOOTEX LOG 376 11-01-03 10:22p
COMMAND COM 94,740 08-24-96 11:11a
2 fil(er) 95,116 byte
0 biblioteker 6,930,432 byte

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-11-03 14:00

Hmm! Ja det passer jo heller ikke efter dine fdisk oplysninger, der skulle jo gerne være 17838 mb!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-11-03 14:05

Hvad siger den hvis du skriver dir d:

Kommentar
Fra : ullabell

Dato : 05-11-03 14:21

UPS det var :0 biblioteker 6,930,432 byte LEDIG (hvis det gør en forskel)

Når jeg skriver dir d: skriver den:
Enheden i drev D er system
Enhedens serienummer er CC87-D2D6
Indhold af D:\
Filen blev ikke fundet 1,570,529,280 byte ledig

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-11-03 14:33

Jeg tror desværre ikke du kommer uden om en formatering og geninstall! din harddisk partitions tabel er temmelig forkert!
Har du en winxp install cd?

Kommentar
Fra : ullabell

Dato : 05-11-03 14:43

min xp er en opgradering fra win 95. ganske kort,hvad gør jeg så nu? Jeg skal vel slette alt og geninstallere win 95 og derefter opgradere.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-11-03 14:46

man kan godt installere winxp direkte hvis du bare har en win95 cd når den spørger om det!

Kommentar
Fra : ullabell

Dato : 05-11-03 14:52

Hordan gør jeg det? Det med at formatere hvordan er det lige,er det ikke noget med
C:\formatc
Og hvordan får jeg den til at læse cddrevet?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-11-03 14:58

Du skal sætte cd rom som 1st bootdevice! Prøv lige at se om det virker!

Kommentar
Fra : ullabell

Dato : 05-11-03 15:09

Det kører nu.Nu er den derved hvor jeg enten kan installere ,rep,eller afbryde installation.

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 200 point
Dato : 05-11-03 15:19

så kan du prøve at lave en nyinstallation! Du vil på et tidspunkt så få tilbudet om at formatere!

Kommentar
Fra : ullabell

Dato : 05-11-03 15:30

Når den beder en vælge filsystem,hvad skal man så vælge?

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 05-11-03 16:55

ullabell>>> vejledning til formatering/installering o.s.v. her:
http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm

Ang: filsystem: jeg ville vælge NTFS Det står der også noget om på siden (næsten øverst)

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 06-11-03 00:20

ntfs! som catbody siger!

Kommentar
Fra : ullabell

Dato : 06-11-03 20:32

Tak for hjælpen allesammen,nu bliver lortet slettet og installeret igen.Så håber jeg bare det virker,ellers kan det jo være jeg pludselig er tilbage med en ny overskrift

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-02-04 10:27

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-05-04 23:22

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : ullabell

Dato : 09-05-04 09:34

Tak for svaret tedd.Ja,jeg syntes du skal have 5 stjerner for din tålmodighed.Ikke fordi der var noget af det der virkede på min computer,så den er nu skiftet ud med ny og bedre model.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 09-05-04 09:42

Håber det var en lykkelig skilsmisse trods alt