/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
IP adr. skift
Fra : Dr_Dydendak
Vist : 587 gange
200 point
Dato : 22-10-03 21:20

Scenario:
En bærbar er på en velfungerende netværk med en DHCP server og har fået en ip-adresse. Hver morgen når den bliver sluttet til netværket få den en ip-adresse, den samme som i går. Nu sker det at den bærbare bliver hjemme et stykke tid, og i mens har en anden computer på netværket fået den ip-adresse som den bærbare plejede at få. Så kommer den bærbare på igen og får tildelt en ny ip-adresse.
Hvis man pinger på den bærbare's computernavn skrives den "gamle" ip-adr. og ikke den nye. Tilsyneladende har DNS'en ikke opdateret sin liste.

Spørgsmål:
Hvordan kan man manuelt få netværket (DNS'en ?) til at at forstå at computeren med det navn har en ny ip-adr. ?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-10-03 23:06

Hvis du har Win XP: start/netværssteder hvis de ikke vises trykkes vis netværksforbindelser
Nu højreklikkes på netværsforb. og der trykkes reparer.
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : MouseKeeperX

Modtaget 200 point
Dato : 22-10-03 23:15

Jeg vil tro at det er WINS nærmere end DNS'en, som der er problemer med. Prøv den her - den er godt nok ikke manuel, som du efterspurgte, men automatisk :)
Den er sakset fra http://www.win2ktech.com/faq/faqs4/winsfaq.htm#wins6
Dette naturligvis under forudsætning af at der er tale om windows servere/netværk.

Can I configure WINS to work with DHCP?

Yes, log on to the server running DHCP (with Admin priviledges), then in the DHCP manager (Start-programs- Administrative tools-DHCP Manager), and add two new SCOPE options:

044 WINS/NBNS Servers - input the address of WINS server(s)
046 WINS/NBT Node - configure as 0x8 (H-Node)
The node type determines which order a machine goes through to resolve a NETBIOS name to an IP address.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 23-10-03 01:44

Hvis du kører på et Windows netværk, som er styret at Windows 2000/2003 servere, så kører man med Active Directory.
Active Directory styrer selv DNS informationer, så du skal have fat i en netværks administrator, eller vente til DNS'en automatisk er blevet opdateret. Det kan måske tage fra nogle minutter til et par timer.

mvh. Per

Kommentar
Fra : Dr_Dydendak

Dato : 23-10-03 21:50

Jeg glemte selvfølgelig at sige at det er et win 2000 netværk.

Dr_Dydendak

Kommentar
Fra : fbra01

Dato : 29-12-03 20:48

Har du win-xp skal du trykke på start oprat netværksforbindelse og vis alle forbindelser.
Højre-klik på LAN-forbindelse og Deaktivere
Højre-klik på LAN-forbindelse igen og tryk Aktivere
Den vil så automatisk finde en ny ip-addresse

mvh. fbra01

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-02-04 09:26

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Tit bliver man udelukket af kandu, hvis man ikke lukker ved at give point, og det uanset om svarene kunne bruges, jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles.
Du skal måske bruge Kandu en anden gang?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : rokkie

Dato : 28-04-04 09:31

Man kan da også tildele den bærbare en fast ip?

Det ville da være det bedste... Ellers kan det være at den har den faste?

Prøv at checke det... for hvis den bærbare har fast ip og den bliver sluttet fra netværket kan det jo godt være at det hele fucker up! Det bedste ville være, efter min mening, at sætte den til automatisk at finde en ip...

Max Petersen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-07-04 00:51

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : rokkie

Dato : 20-08-04 14:18

Eller måske sætte den op i points? det gør at den bliver opdateret, så er der flere der ser den...

Godkendelse af svar
Fra : Dr_Dydendak