/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
damp
Fra : Annemariehumlebaek
Vist : 515 gange
20 point
Dato : 20-10-03 19:33

hej!

Hvordan kan det være at dampen sætter sig på spejlet når man går i bad?

Jeg skal bruge din besvarelse til en skoleopgave, så det ville være fedt hvis du lige gad at svare.

På forhånd rigtig mange tak!

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 20-10-03 19:36

>Annemariehumlebaek

Dampen sætter sig alle steder i badeværelset, men på spejlet kan du se den.

Mvh
Ram

Accepteret svar
Fra : ram2

Modtaget 30 point
Dato : 20-10-03 19:39

>Annemariehumlebaek

Helt korrekt er dampen i hele rummet og ikke på spejlet, men på grund af temperaturforskellen mellem dampen og inventaret i badeværelset, så fortættes dampen og bliver til dug og evt. dråber, som du tydeligst ser på spejlet.

Mvh
Ram

Godkendelse af svar
Fra : Annemariehumlebaek

Dato : 20-10-03 20:09

Tak for svaret ram2.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 20-10-03 20:15

Det var så lidt - håber du klarer din opgave til et 13 tal

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-10-03 20:19

Fortsættelse af "Ram2"
Der er altid fugt i et rum, men meget i et badeværelse. Varm luft vil altid søge mod et koldere område og vil der fortættes. I et køleskab sker det samme, men der fortættes det så meget at det bliver til is på kølefladen. I en stue på en ydervæg vil man gerne undgå denne fortætning så derfor sætter man en dampspærre i form af plast eller andet, så man ikke når ud til ydervæggen som ellers bliver våd.
Emesen.

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 21-10-03 17:25

hmmmm

"Varm luft vil altid søge mod et koldere område og vil der fortættes" - hvorfor søge ? er det et ligevægtsbegreb ??

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 21-10-03 17:25

hmmmm

"Varm luft vil altid søge mod et koldere område og vil der fortættes" - hvorfor søge ? er det et ligevægtsbegreb ??

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 21-10-03 17:28

>beckski.

Tror det har noget at gøre med entropien i rummet, og dermed den ligevægt du omtaler

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 21-10-03 17:48

entropien vil sgu nok falde når vandet fortættes det er der det ligger - yes baby! - tak

men vi kender det jo også alle; tag en 1½ liter Cola ud af køleskabet en sommeraften - hvorefter det driver af den med dug!

vi skal lige huske forskellen på vanddamp og hvad man i daglig sprog forstår som damp; damp er synligt og dannes når luften bliver overmættet med vand.

gud hvor ville jeg gerne skrive mere men har ikke tid ;)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-10-03 19:24

Ja og denne overmættede grænse ændrer sig ved varierende tryk.
Og det er netop entropiens principper der bruges i køleskabets rørsystem.
Kølemidlet er koldt ved lavt tryk (= varmen fra leverpostejen søger mod koldt område) og varmt ved højt tryk (= varmen fra kondensatoren søge mod koldere omgivelser).
Det var bare lige.
Emesen.