/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Lyse pletter efter afsyring
Fra : camillaandersen
Vist : 2153 gange
100 point
Dato : 19-10-03 02:04

Jeg har nu afsyret mine møbler og er næsten færdig med at slibe dem. Jeg har fundet nogle lyse pletter og de kan ikke slibes ned. Jeg har læst på askalex.dk om "små lyse krystaller" der kan opstå efter afsyringen,som man kan pensle med eddikesyre og så slibe lidt igen for at få væk. Men er ikke sikker på om det er det,da det ikke er bitte små pletter...men pletter af en rimelig størrelse. Nogen der måske ved om det er det der er beskrevet på askalex.dk eller om det er noget andet??

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 110 point
Dato : 19-10-03 02:36

Krystallerne kommer kun hvis du har brugt kaustisk soda (Natronlud), og ligger sig på overfladen, de kan neutraliseres med fortyndet eddikesyre. Men kan komme igen når træet er tørt.
Jo længere tid feks kaustisk soda virker på træet, jo mørkere bliver det. Fænomenet ses også hvis der løber kautisk ned ad en side, som man ikke lige er igang med, så bliver der sorte striber der.
Så jeg vil tro at de lyse pletter, er de steder hvor malingen hurtigt er gået af (sidst gået af, og hurtigst), og hvor kautisksodaen har været renest, fordi det er sådan at en blanding af malingen, trænger dybt ned i årene og mørkfarver, jo længere tid det påvirker.
Det har nogen brugt som middel til at indfarve med (feks hvis man sætter ny lister på, pensler man med den vædske man har opsamlet fra afsyringen).
Hvordan du får det ensfarvet? Ja man kan starte igen med en mildere blanding af kautisk, og så prøve at flytte det mørke henover de lyse pletter, eller man kan bruge 3-dobbelt salminiakspiritus (hvem kan tåle det indendørs), det mørkfarver også lidt (lig foreks en liste i en plastpose med lidt i, så er den mørk næste dag)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-10-03 15:40

Pallebhansen har ret, når han forslår Ammoniak (Salmiak-spiritus) til at mørkne træ, efter afsyring eller lysning m/ Clor.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : camillaandersen

Dato : 19-10-03 18:49

Tak for svaret pallebhansen.
      Jeg prøver først med noget eddikesyre og hvis det ikke hjælper prøver jeg salmiak spiritus. Så 1000 tak for svaret. N.B har brugt kaustisk soda til afsyringen.