/ Forside/ Teknologi / Udvikling / ASP / Spørgsmål
10  Random 410
National Language Support
Fra : stk
Vist : 562 gange
200 point
Dato : 14-10-03 13:17

Hej med jer.

Jeg har lavet en intranet applikation, der skal oversættes til forskellige sprog.
Har I nogle ideer eller forslag til hvordan det kan gøres så smertefrit som muligt?
Jeg har overvejet at lægge al teksten på siderne i en database med en tabel til hvert sprog og så lade siderne hente den tabel, der svarer til det ønskede sprog. Det giver dog lidt problemer med ordstillinger, da der i nogle af sætningerne skal indgå værdien af nogle variabler.

mvh
Stefan

Kommentar
Fra : MouseKeeperX

Dato : 14-10-03 14:33

Nogle programmeringssprog har bedre understøttelse af forskellige sprog end andre, hvad benytter du?

Du kan altid bruge en database og problemet med at variable skal indgå i teksterne kan du nemt løse ved at lave en placeholderting. Du skal alligevel have fat teksterne, så der skal ikke så meget mere til at udskifte med de korrekte værdier

"Du havde %1 rigtige - det bedste resultat denne gang var %2 og alletiders bedste er %3"

mvh
MouseKeeperX

Kommentar
Fra : stk

Dato : 14-10-03 14:43

Øh, jeg bruger ASP. Det her er en ASP gruppe ikke?
Mit næste spørgsmål er så: Hvordan skal jeg hente teksterne i min NLS tabel?
Skal jeg hente alle teksterne i global.asa og gemme dem i session variable og så referere dem på de enkelte sider, eller skal jeg lade de enkelte sider hente de tekster de har brug for?

c",)
Stefan

Kommentar
Fra : MouseKeeperX

Dato : 14-10-03 15:37

ASP er nu ikke et programmeringssprog, men jeg går ud fra at du benytter VBscript, som er default for ASP. Jeg overså faktisk også at det var ASP-gruppen spørgsmålet var stillet i

Afhængig af hvor meget tekst og hvor mange brugere der er på, hvilken database(server) der benyttes, hvilke versioner af programmerne du benytter osv, kan der være forskellige issues der gør den ene eller den anden model mere egnet, men jeg ville nok som udgangspunkt hente alle tekster (i alle sprog) og ligge dem i Application-objektet, og så hente dem derfra. Hvis du benytter session variable kan det godt gå hen og blive temmelig tungt mht. brug af hukommelse på serveren.

mvh
/M

Kommentar
Fra : stk

Dato : 15-10-03 08:26

Jeg vil da mene ASP er et sprog, da man ikke behøver at bruge hverken VBscript eller javascript for at få siden til at lave spændende ting.

Det skal selvfølgelig ligge i Application-objektet og ikke i Session-objektet, men jeg fik lige en ide, jeg gerne vil høre din mening om:
For at gøre opstarten af programmet hurtigere (jeg har ca. 150 sætninger, der skal hentes fra databasen), vil jeg lader hver enkelt side kontrollere om Application-objektet indeholder de sætninger siden skal bruge, og hvis ikke så hente dem og gemme dem i Applikation-objektet?
Det drejer sig typisk op nogle få sætninger pr. side, og applikationen kan køre på alle gængse databaser (det kommer det i hvert tilfælde til). Jeg ved ikke rigtig hvor mange brugere, der vil være, men vi har lige solgt det til en kunde med 50.000 brugere. De skal forhåbentlig ikke bruge det samtidig
Den enkelte installation skal kun køre på et sprog, så det er kun det sprog, der lægges i tabellen ved installation.

mvh
Stefan

Accepteret svar
Fra : MouseKeeperX

Modtaget 200 point
Dato : 15-10-03 17:48

Du kan ikke lave andet i ASP end HTML medmindre du benytter VBscript (eller et andet sprog javascript, perl,...), men lad nu det ligge.

Hvis det kun er 150 sætninger der skal hentes, kan det ikke betale sig at lave det på den måde du skitserer. Bare load det hele i Application objektet og du er kørende. Hvis du vælger den anden model alligevel, så husk at lave lock, når du skriver til application-objektet.

mvh
/M

Godkendelse af svar
Fra : stk

Dato : 22-10-03 11:16

Tak for svaret MouseKeeperX.