/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Andet udvikling / Spørgsmål
10  pallebhan.. 320
Udvikling af online spil?
Fra : MadsXp
Vist : 498 gange
40 point
Dato : 13-10-03 16:51

Hey allesammen.
Jeg vil gerne vide, om der måske var nogen, der kunne fortælle mig hvordan online spil, som f.eks. Heroes, bliver lavet.
Er det scripts, html koder, eller noget helt tredie?

MadsXp.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-10-03 17:24

Så vidt jeg ved er de fleste online spil udformet som 'peer to peer' connections via en 'gameserver' Dvs. Klientens program (spillet) køres i 'native code' f.eks som *.exe fil. Programmet skaber så, når det køres; en netforbindelse til en (game-)server, der styrer kommunikationen mellem de forskellige spillere. Dette gælder Multi-Player spil : CIVIII, CS, osv..

Andre onlinespil, hvor man 'kun' spiller mod computeren kan implementeres i HTML+JavaScript = (D)HTML.
... eller som Java Applet+HTML.

Udover dette kan der være tale om brug af server-side programmering i PHP, ASP eller .NET eller andre CGI scripts.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : bjergtrolden

Dato : 13-10-03 17:59

I teorien er det helt ligegyldigt havd du bruger til at kode et spil i, men alle nyere spil er kodet i C++. Det er simpelthen det eneste der er hurtigt nok. Men hvis du har kikket f.eks. Valvet lidt over skulderen, kan du se at der er en del kode der er meget optimeret, dispaly funktioner, netwærks connections og så videre og så en del der står i nogenlunde klar tekst. De dybere liggende funktioner er helt sikkert lavet i C++. Der er faktisk firmaer der laver "3D-motorer" og ikke andet, den samme 3D motor kan ligeså godt bruges i et bil spil som i et action spil.
Mens de dele der gør at spillet får lige nøjagtigt det look og det gamplay det har, er som regl lavet i noget nativ kode. Tænk lidt på HalfLife og CS - game playet har ikke ret meget til fælles, men hele "motoren" er den samme. Hvis du har tid nok, kunne du jo godt lave din ejen CS-map, men en blomster eng og ændre skins på både CT og T'er så de blev til søde nuttede bjørne og får, der kaster lagkager efter hinanden..............vel og mærket kun ved at bruge valvets manual til CS-map-change - altså native kode.
Hvis du går og tænker på at lave dit ejet spil, så kik lidt først på hvad "motore" der bruges i de nye spil og så start med at "snyde genvej" ved at bruge dem - det er rigtigt sjovt, men kræver en maaaaasssseee tid.

Kommentar
Fra : MadsXp

Dato : 13-10-03 19:25

Ok, men hvis man nu vil lave et spil som Heroes.dk. Et Online spil, der er text baseret.

Accepteret svar
Fra : bjergtrolden

Modtaget 40 point
Dato : 13-10-03 20:20

java eller php vil jeg skyde på

Godkendelse af svar
Fra : MadsXp

Dato : 13-10-03 21:38

Tak for hjælpen... Hvis du nogensinde får problemer med spil eller p2p programmer, vil jeg med glæde hjælpe!