/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
3.g opgave, er i tvivl..
Fra : NielsPT
Vist : 677 gange
106 point
Dato : 27-09-03 19:35

Hejsa alle..

Jeg skal snart til at skrive min 3.g opgave, men er i tvivl om inden for hvilket fag/emne jeg vil skrive den i..

Jeg vakler meller disse tre muligheder:

1 - Historie, om reformationen
2 - Matematik, noget historisk matematik..?
3 - Engelsk, Arbejde med bogen Franny and Zooey af J.D. Salinger

Nogen der har nogle brugbare kommentarer, tips, gode råd eller information til de 3 ovenstående muligheder. Lige nu hælder jeg mest til at skrive om reformationen, men er stadig usikker, nogen der før har skrevet om den..?

Mvh Niels..

Accepteret svar
Fra : h_blunck

Modtaget 106 point
Dato : 27-09-03 21:23

Hej Niels

Jeg vil som HH'er (bestået 1991) komme med lidt hjælp til dit valg:
1. Om reformationen er der jo MEGET materiale - blot en søgning på www.google.com giver jo næsten grå hår
Fordelen ved at der er meget materiale om det, gør jo også at man skal lave en væsentligt bedre opgave for at få en høj karakter. Ulempen kan være at for at gå rigtig i dybden, bliver opgaven også hurtig en vandring indenfor kristendomskundskab -- og her kan man blive dræbende uenig med såvel lærer som censor. Det kræver mod at kunne sparke rigtig r*v med sådan en opgave.

2. En hovedopgave indenfor "talsystemer" kunne være sjov og samtidig lærerig -- og vil være gavnlig hvis du senere skal have noget med IT at gøre (hvilket vel er nærliggende når du er en ivrig deltager her på kandu??) Fordelen er også at man kan inddrage særdeles spændende bøger i sit projekt. For eksempel var der en jøde (kan ikke huske navnet) der skrev en bog om hvordan lommeregnere regner -- meget af hans visdom kom fra hans ophold i koncentrationslejren i Auschwitz, hvor han havde rig lejlighed til at tænke...

3. Jeg kender ikke lige den bog, men der er uden tvivl udkommet kommentarer og resumeer til bogen.

Mulighederne er meget åbne. Hvis jeg skulle vejlede dig, ville jeg sige at opgave 2 er mest fremtidsrettet, fordi du senere kan henvise til din hovedopgave - og at opgave 1 er STOR, men for den rette mand på opgaven kan den blive absolut læseværdig.

God fornøjelse med overvejelserne.

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse

Godkendelse af svar
Fra : NielsPT

Dato : 28-09-03 15:41

tak for din kommentar..

Jeg er godt klar over at der findes næsten uendeligt meget materiale indenfor et emne som Reformationen.. Sidste år skrev jeg historieopgave om Renæssancen, hvilket jo på mange måder minder om Reformationen, derfor ser jeg visse fordele i at skrive om det, da jeg har en del baggrundsviden om denne tidsperiode i Europa.. (jeg fik 10-11 for den)

Mht. matematikken, og talsystemet, har du nok ret i at det bliver meget lærerigt, og at jeg sikkert også i fremtiden vil arbejde med noget indenfor IT, men jeg ved sgu ikke helt. Lige nu går jeg mere efter en god karakter, end en smule lærdom, som muligvis kan bruges i fremtiden..

....
Jeg har droppet at skrive om den engelske bog, den var på 200 sider, hvilket jeg finder lige i overkanten at læse..

Men mange tak for din kommentar!

mvh Niels

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 31-01-14 21:26

Og et link til et RSS-feed om rejsesider http://feeds.feedburner.com/rejsesider