/ Forside/ Teknologi / Hardware / Server / Spørgsmål
10  Uffe29 470
intel eller amd
Fra : gandalf18
Vist : 516 gange
50 point
Dato : 26-09-03 17:45

hej jeg står og skal til og lave en server hvilken processer er bedst til en server intel eller amd
en server der måske skal blive ftp server med tiden

Kommentar
Fra : AtOm_E

Dato : 26-09-03 17:48

Vil nok forslå Intel da den er en anelse mere stabil!!

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 26-09-03 18:25

Hej Gandalf18;

Som AtOm_E skriver så er Intel mere stabil end AMD. En anden - og ganske vigtig ting - er, hvilket styresystem du vil bruge. Både W2K og W2003 er produkter, hvor selve kernen er udviklet efter Intels spec. for processorer.
Selvom du kan være heldig at få stabilitet - er du ikke sikker på at få fuld udnyttelse.

HUSK at også flere producenter af tilbehør udvikler efter Intel spec. da dette er standarden for processorer.

/MVH Smitty

Accepteret svar
Fra : Per.Frederiksen

Modtaget 60 point
Dato : 26-09-03 18:27

Din CPU bliver ikke belastet ret meget af selve FTP opgaven. Med IDE harddiske, så kan din CPU kun blive belastet hvis du har en rigtig heftig netværksforbindelse. 34Mbps eller derover.

På en server opgave, hvor der ikke er tale om begregninger, så vil dit spørgsmål komme til at handle om temperatur.
Temperatur på din CPU, i relation til temperatur i det rum som din server skal stå i.
Så længe du har rigelig afkøling i din pc, så kan du vælge mellem amd og intel som du har lyst.
Ellers må det siges at amd cpu'er kører lidt varmere end intel cpu'er generelt gør.

De gamle 7-900MHz intel celeron brugte kun 20-30 watt for hele computeren, og driftstemeraturen for selve cpu'en var under 25*C. Så de kunne placeres næsten hvor som helst, og man kunne køre blæserne ned til næsten ingen ting, og de blev stadig ikke for varme.

Dagens CPU'er med hastigheder over 2GHz har drifts temperaturer oppe omkring 30-48*C, og bruger op til 60W på de varmeste CPU'er. Og der skal en hel del luft til at holde dem nede på de temperaturer.

Så det du nok skal kigge på, det er hvilken teknologi selve processoren er lavet med, eller kode navnet for den processor, og så tage en hastighed på den processor som ligger i middel af hastighed spektret, og derudover sørge for at selve den processor model har været på markedet i ½-1 år, da de som regel er de køligste processorer, indenfor den processor model.

Med processor model mener jeg for AMD fx. Duron, Athlon Barton, Athlon Palomino osv.
For Intel fx. Willamette, Northwood osv.

mvh. Per

Kommentar
Fra : AtOm_E

Dato : 26-09-03 18:28

Nemli (:

Kommentar
Fra : EazyOne

Dato : 26-09-03 19:51

Jeg sværger til Intel... men det kan hurtigt blive en religiøs diskussion. MEN..
jeg må indrømme at jeg tror IKKE det har den helt store betydning til en server.. Fordi da jeg for snart 2 år siden overtog et domaine samt en hjemmeside, havde jeg ikke tid til at gå ud og finde noget ordentligt hardware, så jeg tog ungernes gamle AMD 350Mhz, som de ikke brugte alligevel.
Den har siden kørt 24/7, UDEN problemer!!. Den kører med Win2k-adv.server, Apache, MySQL, PHP derudover kører der en mail-, RogerWilco-, samt en Teamspeak server. Og det hele bliver brugt flittigt. Jeg genstarter den ca. 1 gang om måneden, men derudover har den kun crashed 2 gange!.

/EazyOne

Det skal nævnes at den står under mit skrivebord i stuen... og jeg har gulvvarme..

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-09-03 20:38

Vi har en gammel IBM 166mhz (intel) med en linux-sme styresystem/serverprogram som kører godt. Den har 5 lokale brugere og ca. 10 computere tilsluttet med netadgang via hub/switch. Den skal ikke genstartes, men kan tåle at få "revet" strømmen fra og til uden at gå i udu.
Mit bud er Intel (uden at kunne dokumentere det)
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : gandalf18

Dato : 03-10-03 11:31

Tak for svaret Per.Frederiksen.