/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
Ergodisk og Piggy Back
Fra : pigelil
Vist : 2624 gange
150 point
Dato : 25-09-03 01:27

Hejza - igen. Føler mig lidt snylteragtig, men det er altså lettere at spørge end at svare.
Jeg er stødt på 2 begreber, som jeg godt kan finde en del af på nettet, men som jeg ikke rigtigt har fundet en god forklaring på, hvad helt 100% er.
Hvad betyder ergodisk (det har et eller andet med ligevægt at gøre)
Hvad betyder "Piggy Back" (et eller andet med virksomhedsmetode, tror jeg).
Point til den, der først har svar på begge.

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 160 point
Dato : 25-09-03 02:12

Også hej - igen. Er du begyndt på HD eller sådan noget ????

Ergodisk anvendes i forbindelse med simulation i stokastiske systemer, som betegnelse for systemer, der kan komme i statistisk ligevægt.

Den anden har jeg s'gu godt nok aldrig hørt om før. Men der står i Børsens Management leksikon, at Mother Hen og Piggy Back er en betegnelse, hvor en eksportvirksomhed, der dækker en samarbejdsform, inkluderer en eller flere produkter i sit eksportsortiment.

Synes egentlig forklaringen i sig selv er lidt uklar (hvad pokker dækker "dækker en samarbejdsform" over i den sætning). Hm...., men det er den bedste, jeg har kunnet finde.

Erling

Kommentar
Fra : pigelil

Dato : 25-09-03 12:51

Hvad mener du med "stokastiske systemer, der kan komme i statistisk ligevægt". Jeg synes, det er lidt svært at forstå ??

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 25-09-03 17:34

OK - så tungen lige i munden:

At et stokastisk system er i statistisk ligevægt betyder dels, at sandsynligheden for at finde systemet i en bestemt tilstand er uafhængig af tiden (=konstant i tiden), dels at denne sandsynlighed er uafhængig af den tilstand, systemet var i, da det påbegyndte sin virksomhed. Statistisk ligevægt er en grænsetilstand for et ergodisk system, der teoretisk først indtræffer, når systemet har fungeret i uendelig lang tid.

Erling

Kommentar
Fra : pigelil

Dato : 25-09-03 20:09

Det hjalp lidt, men jeg synes stadigvæk, at det er svært

Godkendelse af svar
Fra : pigelil

Dato : 25-09-03 20:27

Tak for svaret erling_l.