/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Socialpolitik / Spørgsmål
10  snaptil 500
kontanthjælp mod tilbage betaling
Fra : tusi
Vist : 559 gange
30 point
Dato : 18-08-03 22:11

jeg har et lidt svært spørgsmål men jeg ved ikke rigtig hvor jeg skal skrive eller går ind under så jeg håber at i kan hjælpe mig med mit store problem...

jeg har gået på randers produktionshøjsskole og brugsgaard.. hvor jeg havde en indtægt hver 14 dag.. men kunne ikke rigtig lide at være der.. så jeg meldte mig ud.. da jeg gik på komunen sagde min sagsbehandler at jeg ikke havde ret til kontanthjælp da jeg havde frasagt mig min indtægt fra en offenlig arbejdes plads...
så der fik jeg nej til hjælp.. da jeg havde gået hjemme i 3 måneder tog jeg derned igen..og fik afvide at jeg godt kunne få kontanthjælp mod tilbage betaling..
da jeg ikke ville skrive under fik jeg afvide at jeg ikke kunne få hjælp. og at min kæreste havde forsøgelsen over mig da vi bor under samme tag...

kan det virkelig godt passe???? så hvis der er nogen der ved noget om det her så skriv lige...
tak på forhånd.

med venlig hilsen løven.....

Kommentar
Fra : Lequack

Dato : 18-08-03 22:18

Medmindre reglerne er blevet lavet om (jeg tvivler dog) har din kæreste ikke forsørgerpligt, medmindre I er gift.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-08-03 22:58

Er I af komunen registreret som par : Jo.

Det betragtes som et ægteskabslignende forhold og så kan de godt forlange at I skal leve af din kærestes indtægt, sålænge I hver har et rådighedsbeløb på min. kr 1520 pr/mdr. Under dette beløb er du berettiget til delvis hjælp op til de 1520.

Hvis I flytter fra hinanden, har de ikke noget at komme efter, så er du berettiget til fuld kontanthjælp.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : JanneP

Dato : 18-08-03 23:05

molekyle > hvordan skal det forstås?
JanneP

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-08-03 23:12

Se om du kan finde nyttige oplysninger her : http://www.flere-penge.dk/Kontanthjælp.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-08-03 23:15

JanneP -> Hvad forstår du ikke? Registrering som par? Et ægteskabslignende forhold? eller rådighedsbeløb?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Lequack

Dato : 18-08-03 23:18

Hmm... Jeg skal ikke anfægte hvad du skriver Molokyle, men er du helt sikker?
Da jeg for nogle år siden fik kontanthjælp, fik jeg at vide at en god ide var nok lige at vente med at gifte mig med min kæreste, fordi den gensidige forsørgerpligt derefter ville træde i kraft.
Juridisk kan jeg overhovedet ikke se at man skal kunne pålægge en forsørgerpligt hos et par der ikke er gift - medmindre de har børn sammen.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 40 point
Dato : 18-08-03 23:19

tusi -> Mit link indeholder et 'æ'. Det kan kandu.dk ikke lide i links. Derfor skriv linket ind i din browsers adresseline eller naviger frem fra: http://www.flere-penge.dk/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-08-03 23:26

Lequack -> Skuffecirkulærer; enhver socialforvaltning vil påstå, der ligger et individuelt skøn til grund (det kræver loven), men der arbejdes udfra interne regler. Hvor jeg kender dem og tallene fra? Det vil jeg ikke udtale mig om offentligt. Sorry..

Jeg har kun kendskab til København, Frederiksberg og Gladsaxe, men det skulle undre mig meget, hvis det var anderledes andre steder.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-08-03 23:32

tusi -> Jeg tror ikke jeg kan hjælpe yderligere, så jeg hopper af her. Der er nogle gode råd omkring dine rettigheder rent økonomisk på det link jeg har givet. Tøf lidt rundt der og held og lykke.

Mvh. </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-08-03 23:35

Ps. Lequack -> Praksis om par blev revideret i 1997 og igen i 2001 og 2002.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Lequack

Dato : 18-08-03 23:42

Jeg tror på hvad du siger

Jeg fik bare selv i sin tid en "henkastet bemærkning" fra min sagsbehandler ("det-her-skal-jeg-ikke-sige"-agtigt), da jeg fortalte at jeg havde tænkt mig at gifte mig med min kæreste. Det syntes hun jeg skulle vente med til jeg ikke længere var på kontant hjælp.
I alle andre sammenhæng (skat, pension, arv, gæld ikke mindst etc.) er det jo væsentligt om man er gift eller ikke gift, og jeg vil nok også mene at det er urimeligt at pålægge nogen at betale, bare fordi man bor sammen. Det kan der jo være forskellige grunde til at man gør, og der må man da mene at der kan være temmeligt mange gråzoner for hvornår man bor "rigtigt" sammen.

Men det er en helt anden diskussion, uden for dette (kom bare lige i tanke om det)

Så held og lykke med det til spørgeren!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-08-03 02:14

UPS.. kommer lige tilbage for en kort bemærkning. Den sociale brevkasse hos Nettets socialrådgiver er pr. 15-08-03 flyttet til : http://www.erikjappe.dk/

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : tusi

Dato : 20-08-03 17:58

Tak for svaret molokyle.