/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Andet familie & relationer / Spørgsmål
10  clou 540
Fadølsanlægs søges
Fra : bborre
Vist : 1857 gange
30 point
Dato : 12-08-03 12:43

Er der nogen der har gode ideer til hvor i Storkøbenhavn jeg kan få fat i et god billigt fadølsanlæg. Gerne nyt hvis det ikke er for dyrt, evt. brugt (har set den blå avis og lign.)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-08-03 13:25

Både bryggerigruppen og Carlsberg køber vist selv deres anlæg. Hvor vides ikke, men de må kunne videresælge disse. De kasserer også anlæg når man ikke mener at det er rentabelt at reparere mere på dem, så mon ikke der kan findes et godt selvbygger-projekt hos en af dem.

Ellers kan jeg huske at have set en fadølshane monteret i et almindelig gammelt køleskab, hvor man så havde fustacien stående inde i selve skabet. Men dette kan nu ikke anbefales, idet øllet ikke bliver hurtig nok kold. Det bedste er at lave en "is-bank" og så trækket øllet gennem en slænge af rustfrit stål nede i isvandet.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 12-08-03 13:25

Hej
Prøv at henvende dig til Albani, jeg ved de for nogle år siden havde små anlæg til private for omkring 500 (inkl. fustage pant). Anlæget indeholder 11 ltr. fadøl og fustagen er med indbygget CO2
For nærmeste forhandler eller e-mail til Albani kig på http://www.albani.dk
Søren

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-08-03 13:27

Både bryggerigruppen og Carlsberg køber vist selv deres anlæg. Hvor vides ikke, men de må kunne videresælge disse. De kasserer også anlæg når man ikke mener at det er rentabelt at reparere mere på dem, så mon ikke der kan findes et godt selvbygger-projekt hos en af dem.

Ellers kan jeg huske at have set en fadølshane monteret i et almindelig gammelt køleskab, hvor man så havde fustacien stående inde i selve skabet. Men dette kan nu ikke anbefales, idet øllet ikke bliver hurtig nok kold. Det bedste er at lave en "is-bank" og så trækket øllet gennem en slænge af rustfrit stål nede i isvandet.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 12-08-03 13:28

NB: Ombytning af fustage med CO2 lå dengang på 100 - 150

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-08-03 14:30

Nye anlæg laves blandt andet af italienske Celli og Oprema i Kroatien. Oprema'erne køber bryggerigruppen selv dernede. Celli'erne ved jeg er kommet til landet over et svensk handelsfirma. Derforuden skal du noget til England og United Bluff for at finde fadølsanlæg til hjemmebrug.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 30 point
Dato : 12-08-03 14:34

http://www.brygladen.dk/fadolarkiv.asp

her kan du sgu få sagerne.

Kommentar
Fra : bborre

Dato : 12-08-03 14:56

Tak til Clan for forsøget med Albani. Jeg har faktisk selv sådan et i forvejen, er ikke rigtigt tilfreds med det. Øllet er sgu ikke koldt nok, og så er det da helvedes irriterende hele tiden at skulle rende og skifte ankeret - de der 11-12 liter får man jo hurtigt gjort kål på.

3773 - smukt link, det ser bestemt ud til der er noget jeg kan bruge der. Skål kammerater og tak for hjælpen.

Godkendelse af svar
Fra : bborre

Dato : 12-08-03 14:59

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 12-08-03 15:08

He, he... snupper også lige det link
Du ku' jo køle fustagen før du montere den, det gør jeg, og så er der ingen Albani-problemer
Indrømmet, 11 liter er ikke alverdens når musikken spiller
Søren

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-08-03 15:13

Næh, hvis et par af drengene fra chauffør-lauget kommer på besøg holder det ikke længe. Men gider du rode med det, bborre, så prøv lige at spørge bryggerigruppen om de har en lille gammel isbank stående, det er nummer et. Og jeg ved de ikke må fejle meget, før de bliver kasseret.