/ Forside/ Teknologi / Administrative / Navision / Spørgsmål
10  refi 138
Interfacing med C5
Fra : carstenac
Vist : 690 gange
40 point
Dato : 26-07-03 00:10

Vi er en gruppe der skal lave et projekt hvori en del af opgaven vil kredse om C5 light.

Vi ved endnu ikke meget om C5 hvilket er essentielt for vores opgaveformulering, og vi søger derfor lidt råd og vejledning i dette forum.

Det handler primært om hvilke interfacing muligheder der er med C5. Vi råder foreløbig ikke over E-handelsmodulet eller ODBC-driver til C5 og vi vil derfor i første omgang høre om det er mulighed for at trække data ud C5 uden brug af dette. Formålet er at kunne sætte en anden database op indeholdende helt/delvist de samme data som de der findes i C5 s database(de nuværende varenumre, ordreoplysninger mm.). Dataene i den nye database skal tjene flere formål, bl.a. til eksponering på website for kunder mfl., ordrehåndtering..

Det er vigtigste for os at vide er hvordan data alternativt kan udtrækkes af C5 med henblik på databehandling og eksponering på et andet lag (tekstdumps af records eller lignende) uden fordyrende moduler. Det kunne være rart hvis nogen kunne dirigere os imod noget beskrivende dokumentation.

Ligeså vel som vi ønsker at trække data ud af C5, vil vi også gerne vide noget om mulighederne for at parse data til C5. Eksempelvis ved ordregenerering på et websitet, sendes den komplette ordre i et bestemt format (måske et xml document) til C5 som dernæst sørger for at opdatere diverse records.

Grundlæggende søger vi et sted at starte; hvor kan vi finde de rette informationer om de pågældende emner, da C5 er ret nyt for os; men hvis nogen har svarende på stående fod tager vi gladelig imod al info.

vi kan kun give 40 point, da det er alt vi har

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 26-07-03 10:34

Hej Carstenac;

Som udgangspunkt skal du have adgang til selv at kunne lave nogle kørsler - altså udviklingsrettigheder!

Stamdata på Varer, mv. laver man normalt som udtræk til en CSV fil, som man efterfølgende kan bruge som grundlag for anden databehandling, mv.
På samme måde indlæser man data fra en CSV fil til f.eks. Varetabellen - og opdaterer på denne måde.

Når man laver Salgsordre består de basalt af 2 tabeller. En SalgsHoved tabel og en SalgsLinie tabel.
Det er ikke mange oplysninger man behøver på et SalgsHoved før man via en kørsel kan lave en ny ordre.
Basalt set er Ordrenr., Debitornummer, Ordredato, Rekv.nr. nok. Fidusen ligger i, at man lader en kørsel om at "lege" tastetryk - og på den måde får opdateret de nødvendige relationer.
På samme måde behandles Salgsordrelinier.

Det absolut nemmeste, når man ikke kender til udviklingsmiljøet i C5 - og andre ERP løsninger - er at bruge ODBC udveksling. Navisions ODBC driver giver muligheder for, at læse/skrive data på den korrekte måde, så de nødvendige referencer bliver holdt opdateret.

Rent grundlæggende - du mangler et "udvikler"kursus til C5, så du kender mere til data strukturen.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : carstenac

Dato : 26-07-03 23:08

Hej smitty, og tak for hjælpen..

Det udvikler kursus du snkker om, er mig bekendt kun noget man kan få specielle steder, og det koster også ganske meget. Er der andre steder man kan lære noget om C5?

Accepteret svar
Fra : Smitty

Modtaget 40 point
Dato : 27-07-03 00:36

Hej igen Carstenac;

Mange steder udbyder man aftenkurser i EDB - også i C5. Disse kurser er normalt alene rettet mod den daglige brug; og mere simple tilretninger til rapporter ( Flytte felter, etc. )

Du skal have fat i noget mere "teknisk" information omkring C5. Der findes en ( flere ) Programmersguide, som har en del af det indhold du har behov for - før du "kaster" dig ud i projektet. Desuden kræver det også en udvikler licens at få adgang til de nødvendige områder af programmet.

Prøv at kontakte Microsoft Business Solutions Danmark ( alias Navision ) og hør om de kan hjælpe med dokumentation; tidsbegrænset ODBC interface i forbindelse med projekt, etc.
Prøver du ikke - er du sikker på ingen hjælp at få; men måske er du heldig, hvis du ringer......

God fornøjelse!

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : carstenac

Dato : 27-07-03 10:42

Hej igen igen

Vi har planer om at kontakte en forhandler af C5 i vores område, så det kan jo være at vi kan få nogen oplysninger/licenser ad den vej og så må vi jo håbe at vi er heldige

Vi takker for hjælpen

Godkendelse af svar
Fra : carstenac

Dato : 27-07-03 10:44

Tak for svaret Smitty.