/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Salt i ferskvandsakvarie??
Fra : Wrongstyler
Vist : 1643 gange
20 point
Dato : 15-07-03 18:25

Jeg har for nylig fået akvarie, da jeg købte planter osv fik jeg kun aquastart med og ekspedienten sagde at der ikke skulle salt i.. imidlertid kender jeg 2 der hælder en smule salt i deres ferskvandsakvarie og som sværger på at der SKAL der..
Hvad gør jeg så?

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 30 point
Dato : 15-07-03 19:47

Dét har jeg godt nok aldrig hørt om. Man skal som regel justere Ph værdien og vandkvaliteten er forskellig fra kommunu til kommune. Du kan jo prøve at spørge: http://www.aquaforum.dk

og du kan læse lidt om vandtyper her: http://www.tandkarpen.dk/fisk/ordbog.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-07-03 20:09

Jeg har derimod læst om et IKKE anbefalelsesværdigt råd om salt i havedamme.

[citat]
SALT i havebassinet

Mail fra Kim Borggren - d.22 Apr 2002

Vedr. Svamp
Jeg har nogle guldfisk der har fået svamp.
Jeg kontaktede Super-Koi i Roskilde og de sagde at jeg skulle
prøve at hælde salt i bassinet.,
Har det noget på sig?, 5 Kg til 4000 l vand.,

-------------------------------------------
SVAR

Hej Kim
Jeg har aldrig forstået grunden til at vi skal salte vores
havebassiner. Når vi gør det, - er det så godt for vores fisk?.
Jeg mener at saltet påvirker fisk og planter, uden at have
noget videnskabelig bevis på det.
Jeg har sendt et indlæg til Superkois debatforum
vedr. salt i vandet, så jeg håber at vi kan få belyst dette emne.

Jeg tror at du har for meget ammoniak i vandet og derved en
dårlig vandkvalitet. Ammoniak kommer fra fiskens gæller og urin,
den er normalt meget giftig, men under de rigtige omstændigheder
vil ammoniakken bliver omdannet til uskadelig ammoniumjon. Hvis
Ph-værdien eller vandtemperaturen er høj, vil ammoniakken IKKE
blive omdannet, og der kan opstå problemer i dammen. Det samme
sker der ved overfodring i starten af foråret, samt at havedamme
ikke er rigtigt startet op med sin biologiske proces med diverse
vandplanter i det tidlige forår.
Tag en PH-vandtest eller en ammoniaktest og ret så derefter op på
det biologiske forhold i din dam.
Ammoniakken fjernes fra vandet ved iltning (beluftning) samt bedre
biologisk filtrering.
Hvis pH-værdien er 7.0 eller derunder, vil ammoniakken blive
omdannet til ugiftig ammonium.
Mellem en pH-værdi på 7.0 til 9 kan der forkomme ammoniak i vandet,
over pH-værdien 9.0 vil 40% af den udskilte ammoniak forblive
giftig i vandet.

Så min løsning på dit problem er:
Rens dit filter.
Kom bakterie-opstart i dit filter
Udskift en 1/3 del vand.
Stop fodring et lille stykke tid
Tilfør mere ilt til vandet.
Stress ikke dine fisk

Håber at du ikke er blevet forvirret over 2 forskellige svar fra
Superkoi eller mig på sammen spørgsmål.

Som jeg skriver på forsiden af "Benns fiskedam" :
"I denne havedamsverden er der jo forskellige erfaringer fra
havedamsejer til havedamsejer.
Nogle gange læser jeg i flere bøger om et bestemt emne,
men tro mig, disse havebøgers specialister kan være uenige om
en hel del."

Med venlig hilsen
Benn Ebbesen

DETTE INDLÆG ER SENDT d.27.04.2002 TIL
SUPERKOIS DEBATFORUM
UNDER EMNE
"SALT I HAVEBASSINET."

Superkoi skriver i dette koiforum og rådgiver sine kunder om at
vi skal komme salt i vores havebassiner, for at forebygge
parasitangreb eller hvis man har svampeangreb på sine fisk.
Kan superkoi ikke skrive lidt mere udførligt om grunden til at
vi skal salte vores havedamme.
Efter min bedste overbevisning skal man ikke påføre dammen nogle
kunstige kemiske midler p.g.a. at der er ubalance i det biologiske
forhold i dammen.
Jeg mener at man først skal finde frem til hvad som fremkalder
denne ubalance, og derefter rette op på det biologiske forhold.
Hvis vi kommer spandevis af Ph-sænker og andre kemiske midler
(og nu også salt), har vi så forstået noget som helst.
Eller er det bare sådan.

Med Venlig hilsen
Benn Ebbesen
www.fiskedammen.infoside.dk
[/code]

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Wrongstyler

Dato : 15-07-03 21:24

Tak for svaret molokyle, det betyder meget for mig som nystartet at kunne få svar på nogle af mine spørgsmål selvom de måske for jer må være basale. nogle gode råd til mig som nystartet ville blive værdsat højt..
Hilsen Wrongstyler
Email Kiersteins@hotmail.com

Kommentar
Fra : Lequack

Dato : 06-09-03 00:55

Vil lige tilføje at det med salt i akvariet ikke har noget at gøre med vandværdierne overhovedet, men at det bruges som et middel mod svampeangreb på akvariefisk - fremfor at købe dyre midler hos dyrhandleren (som dessamor e.lign).
Nogle akvariefisk har bedst af at gå i ferskvand tilsat en smule salt (nogle ungefødere, killifisk o.s.v.), da de kommer naturligt fra lettere brakvandsområder, mens andre ikke kan tåle det (f.eks. corydoras-maller).
De par gange jeg selv har haft svampesygdomme, har jeg kureret fiskene ved at tilsætte lidt salt i vandet - det decinficerer og slår bakterierne ihjel, og jeg har været fri for at bruge "unaturlige" kemiske midler, og det har i den grad hjulpet efter hensigten.
Så hvis dine venner sværger til salt er det sandsynligvis derfor.
Dog er det ikke sådan et mirakelmiddel man bare skal vælte ned til fiskene ved mindste tegn på sygdom, men det virker altså ved svamp