/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Hvordan fjernes spritbejdse på træ?
Fra : AnetteB
Vist : 10059 gange
20 point
Dato : 06-07-03 15:46

Jeg har et fyrretræsskab med udskæringer, hvor udskæringerne er blevet spritbejdset med maghonifarve, så de står frem nærmest mørkerøde. Resten af skabet er natur og hele skabet er lakeret med Blitza. Hvordan fjerner jeg den mørke bejdse på udskæringerne?

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 30 point
Dato : 06-07-03 16:46

Hvis ikke du kan slibe/fræse det væk. Dvs. at det kun ligger i overfladen træet evt. fordi det er lakeret neden under spritbejdsen, er svaret:

Det kan du deværre IKKE. Du kan dog male det i en farve mage til resten af skabet eller spritbejdse det i en mørkere farve. Sort f.eks.

Spritbejdse suger hurtigt dybt ned i træet og det tager pigmentet med sig.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-07-03 16:51

Dårlig formuleret; undskyld. Der skulle have stået:

Du kan slibe/fræse det væk, hvis bejdsen er oven på lakken ellers er svaret:

......osv.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : kanjegik

Dato : 06-07-03 17:27

Gå ned til en proffesionel farvehandel (ikke byggemarked!) - de har produkter idag til at blege/lysne træ. Der er flere at vælge imellem.
Du skal dog ikke regne med at få originalfarven tilbage i træet - men blege den og derefter evt. vælge en lidt "dybere" lys nuance til resten af skabet - evt. en laserende træbeskyttelse.

-Og du kommer højst sandsynligt ikke uden om et omfattende slibearbejde/lakfjerning, når der nu er brugt Blitza

Mvh

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-07-03 18:08

Hai igen, snakkede lige med en 'klog' mand der sagde, man kunne blege med ren Klorin. Du skal dog ikke regne med at du kan fjerne det helt.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 06-07-03 21:46

hvordan fanden bejdser man ovenpå lak, jeg har da aldrig hørt noget lignende......

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 06-07-03 21:53

bør lige udybe mig, både min kone og jeg er håndværkere(snedkere)..

Det er et meget stort arbejde det du har/får gang i...

Du er nødt til at slibe det væk uanset hvad...først for at få lakken væk(som er påført efter bejdsning) og så for at få bejsen væk.....dette er et meget stort slibe arbejde, bla pga. udskæringerne...

Spritbejdse er noget nær det værste, fordi spritten gør at bejdsen trænger meget langt ind i træet...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-07-03 22:16

melander -> folk finder på det mest underlige. Og hvad er den reele forskel på dette :

[citat]
Spritbejdse suger hurtigt dybt ned i træet og det tager pigmentet med sig.
[/code]

og dette :

[citat]
Spritbejdse er noget nær det værste, fordi spritten gør at bejdsen trænger meget langt ind i træet...
[/code]

I min familie er/ tre møbelsnedkere : olde- og farfar samt svigerfætter.
Ja undskyld; men du lød lidt knotten.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 06-07-03 22:22

det er det samme, men du skriver:Du kan slibe/fræse det væk, hvis bejdsen er oven på lakken ellers er svaret

det er noget ævl, for man kan ikke lakere oven på lak, det vil simpelthen rende af igen...

at spritbejdse suger er også noget ævl, det er træet der suger....

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-07-03 22:29

melander -> Du lyder stadig knotten. Gider ikke at diskutere.

AnetteB -> Håber du har/får et brugbart svar.

Mvh. </MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : AnetteB

Dato : 09-07-03 10:58

Tak for svaret molokyle.

Kommentar
Fra : AnetteB

Dato : 09-07-03 11:01

Lige en lille bemærkning: der er naturligvis lakeret ovenpå bejdsen. Omvendt kan vist ikke lade sig gøre!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-07-03 11:12

Fuldkommen rigtigt AnetteB. Jeg har dog oplevet fjolser der har prøvet alligevel