/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hvor bliver Sidse Pedersen født 1801 i H
Fra : 2601
Vist : 158 gange
137 point
Dato : 07-03-24 17:27

Jeg søger hvor Soidse Pedersdatter er født 1801. Jeg har flere steder via Folketællinger.

Se:
Folketælling-1845.
Holbæk, Merløse, Tølløse, Merløse, Tølløse, Tølløse by, et huus, 38,
Samtlige personer i husstanden:
Navn: Alder: Status: Stilling i familien: Erhverv: Fødested:
Søren Jacobsen, 39, Gift, huusmand og skrædder, Uggerløse bye, Holbæk amt
Sidse Pedersdatter, 44, Gift, hans kone, Hagested sogn, Holbæk amt min.........
Hans Sørensen, 13, Ugift, Deres Børn, Her i sognet
Karen Marie Sørensen, 11, Ugift, Deres Børn, Her i sognet
Birthe Cathrine Sørensen, 7, Ugift, Deres Børn, Her i sognet
Mette Marie Sørensen, 3, Ugift, Deres Børn, Her i sognet
Mette Christophersdatter, 81, Enke, Inderske og paa aftægt, Her i sognet
Ellen Christiansdatter, 27, Ugift, Inderske, Uggerløse bye, Holbæk amt

Folketælling-1860.
Holbæk, Merløse, Tølløse, Tølløse Skoledistrikt, Tølløse By, Et Hus, 1
Samtlige personer i husstanden:
Navn: Alder: Status: Stilling i familien: Erhverv: Fødested:
Søren Jacobsen, 55, Gift, Husfader. Husmand, Ugerløse Sogn, Holbæk Amt min.....
Sidse Pedersdatter, 58, Gift, Hans Kone, Hørby Sogn, Holbæk Amt
Knud Jeppesen, 29, Gift, Husfaders Svigersøn. Indsidder, Soderup Sogn, Holbæk Amt
Karen Marie Sørensen, 25, Gift, Hans Kone, Tølløse Sogn, Holbæk Amt
Hans Peter Jeppesen, 1, Ugift, Deres Barn, Tølløse Sogn, Holbæk Amt
Maren Kirstine Jensen, 9, Ugift, Plejebarn. der forsørges af Fattigvæsenet,    Tølløse Sogn, Holbæk Amt

Jeg ved ikke hvor jeg har forældre fra: Far: Peder Bertelsen og Mor: Mette Sophie Berthelsen (født Nielsdatter)

Hun bliver gift 12 jun 1829 i Tølløse Kirke, Tølløse Sogn, Merløse Herred, Holbæk Amt.

Ungkarl Søren Jacobsen -
hjemme hos Faderen Hmd Jacob
Nielsen i Nørre Vallingerød
22 Aar gammel -

Pigen Sidse Pedersdatter -
tjenende hos Gmd Lars Hansen i
Nørre Vallingerød - 28 Aar gl.

Hvem Forloverne ere:
Huusmand Jacob Nielsen
i Nørre Vallingerød
og Huusmand Peder Han-
sen i Mølleborups Huse -

Anmærkninger:
Begge ere vacci-
nerede -
Tølløse Kirkebog side 353 nr. 4, Opslag 33, Kontraministerialbog Viede 1814- Viede 1836.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21883009#426249,78429265

Jeg har set i Højby Kirkebog: Højby Kirkebog Side , Enesteministerialbog 1800-1814.

udenheld samt i Hagested Kirkebog også yden held.

På forhånd tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 08-03-24 16:10

Til alle.

Da hendes mand Søren Jacobsen dør 21 dec 1892 i Tølløse Sogn står der:

Den afdødes Stilling og Bopæl:
Enkemand og Aftægtshusmand i Tølløse
By og Sogn, Merløse Herred, født i Uggerløse
Søn af indsidder Jakob Nielsen dersteds. Moderen [ giver ikke nogen mening i sammenhængen, Måske ved vedkommende ikke hvad hun hed ]
Har været gift med Sidse Marie Pedersdatter
død 25de Marts 1879 i Tølløse.
Alder:
85 Aar.
Tølløse Kirkebog side 122 nr. 14, Opslag 90, Kontraministerialbog 1892-1900.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17119409#158067,26541906

Og her står der at hun dør 77 Aar gl. men ikke hvem hendes forældre er.

Med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 08-03-24 16:33

Til alle

Jeg har fået oplyst at hun bliver døbt 19 juni 1801 i Tuse , Holbæk.

Accepteret svar
Fra : vith

Modtaget 137 point
Dato : 10-03-24 11:28

Den er svær. Mange spor ender blindt, brændte kirkebøger og usikkerhed om hendes navn.

Der er en Sidse Maria, født 1802, som måske kan være interessant her:

Holbæk amt, Ods, Højby, 1800-1814, EM, Fødte, Konfirmerede, Viede, Døde - opslag: 12
af 112 opslag

http://ao.salldata.dk/osd_vis.php?bsid=151953&side=12

Godkendelse af svar
Fra : 2601

Dato : 11-03-24 10:35

Tak for svaret vith.

Nej mange tak for din store hjælp til mig.

Jeg har i flere år forsøgt at finde hende.

Med venlig hilsen og endnu en gang mange tak.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 11-03-24 10:47

Til vith.

Det er mærkelig at jeg ikke kan find hvor Sidse Maria Pedersensdatter er konfirmeret i Hørby eller Hagested sogn, må hun må være konfirmeret

Fødte og Døbte i Aaret 1802.
Den 15 Aug. Indsidder Soldat
Christian Jensen og H. Ane Kristine
Peders D. i Mosbye Huuset, d.D.* *døbt Datter Sidse Maria
Fadd. Jomfrue Elsebeth Trøjel Lars
Peersens Kone i Engemose - Hlr Østrup
Lieutnant ved Jæger Corpset, Niels
Peers. og Peer Nielsen fra Anneb(erg)
Højby Kirkebog side side ? nr. 4, Opslag 19, Enesteministerialbog 1800-1814.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=22685064#470391,84362704

Med venlig hilsen.''

Kommentar
Fra : vith

Dato : 11-03-24 20:13

Jeg er meget i tvivl om, hvorvidt hun hedder Marie, som der står ved dødsfaldet, da det ikke er med i nogle af folketællingerne. Måske præsten har husket forkert?

Hvis vi tager udgangspunkt i vielsen, så er det måske nærliggende, at hendes far er forlover, dvs. Huusmand Peder Hansen i Mølleborups Huse, kunne være hendes far. Det ville også passe med, at hun hedder Pedersdatter.

Har du prøvet at følge det spor?

Kommentar
Fra : vith

Dato : 12-03-24 00:38

Når jeg følger sporet finder jeg

Name   Sidse Pedersdatter
Sex   Female
Birth Date   1801
Father's Name   Peder Hansen

Father's Sex   Male
Event Type   Confirmation
Event Date   1816
Event Place   Tåstrup, Tveje Merløse, Merløse, Holbæk, Denmark
Page Number   194

Kan ses her, hvor hun er nr 5 på siden:

Holbæk amt, Merløse, Store Tåstrup, 1815-1833, KM, Konfirmerede piger - opslag: af 33 opslag
http://ao.salldata.dk/osd_vis.php?bsid=426097&side=1&height=899

Kommentar
Fra : vith

Dato : 12-03-24 00:52

Ups - det er på opslag 1 i KB

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 13-03-24 12:11

Tak for svaret vith.

Nej det var pokkes at du fandt det. Jeg havde forsøgt men flere af de kirkebøger jeg søgte i for uden konfirmanter.

Jeg siger mange tak for din store hjælp.

Med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 13-03-24 14:03

Det var så lidt - der går jo nærmest sport i det, når det er svært ...