/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
En hilsen fra mr. 25%
Fra : Kaptajn-Tommy
Vist : 398 gange
200 point
Dato : 19-12-23 19:23

Ja, så er vi landet i Danmark for at fejre julen med familien. Vi flyver tilbage til Schweiz igen, den 04 . jan. Dejligt, at julen og nytåret falder som det gør, det giver unægtelig lidt flere fridage sammen med familien. Og dejligt og glædeligt var det også at få krammet forældrene, børn, svigerbørn og deres forældre. Og sikke en velkomstmiddag......Uhmmmm, vi fik flæskesteg m/sprøde svær, brunede kantøfler og rødkål....lækkert lækkert......og dejlig vin ad libitum.

Som den klimabevidste person jeg er, valgte vi at flyve i stedet for at køre i Wrangleren med de 8 cyl.

Nogen vil nok spørge: ”Savner du ikke Danmark”?
Joeee, til tider gør jeg da. Men hvis hjemveen bliver for stor, læser jeg bare Dagbladene Information og Politiken, så er hjemveen kureret.

Men ellers er vi faldet godt til her i Schweiz. Særligt efter vi har fået skattekort. 25% skal jeg af med. Sundhedsforsikringen koster 350 kr. pr måned. Huslejen er ikke himmelråbende dyr.

Har I egentlig tænkt på at Schweiz har 7 ministre Danmark har ?? Gud ved hvor mange og til hvad gavn? Intet, hvis I spørger mig.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 20-12-23 13:46

Javel ja.
Jeg erfarer, at statsministeren med minsterslænget, har helt egenhændigt givet en fremmed magts tropper tilladelse til, at opholde sig på danske militærbaser, på en uopsigelig kontrakt i 10 år. Endda, helt uden at høre folkets røst. Altså, en mindre - helt frivillig besættelse af Danmark.

Er i klar over, at disse soldater fra USA ikke hører ind under dansk lovgivning, hvilket vil sige, at deres evt. kriminelle handlinger ikke kan straffes af en dansk domstol.

Jeg er godt og grundig utryg ved situationen.

Mette begrunder det med, at Putin muligvis overvejer et angreb på Danmark.
Altså, et angreb på en NATO-land.
ærgerligt vi ikke skriver 1. april, så havde det hele passet som fod i hose.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 20-12-23 14:36

Hvad med alle de jihad-muldvarpe som islamiske ledere har ladet sive ind i landet og resten af Europa under dække af "menneskerettigheder" ?
Deres enormt udbredte kriminalitet og foragt for værtslandenes befolkninger er også en form for terror.

Putin ved godt at han får røven på komedie hvis han angriber NATO.
Der har såmænd hele tiden været faciliteter her som Nato kunne bruge og som vi klart er forpligtiget til at stille til rådighed
Og ja, amerikanerne tager sig af deres egne kriminelle soldater med hårde straffe til følge. Jeg kan ikke huske de enkelte sager, men under krigen i Irak var der et par stykker som blev stillet for retten for krigsforbrydelser hvor man sagde at det kunne udløse dødsstraf.
Wtf .......... så slipper vi for at sende dem i retten og opbevare dem-

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 20-12-23 20:54

Leif, jeg er slet ikke uenig i, hvad du skriver - men der er dog nogle ting vi skal være opmærksom på, når nu vi er en selvstændig nation.

Jeg splitter lige dit skriv op så du ved, hvad jeg svarer på.
Citat
Hvad med alle de jihad-muldvarpe som islamiske ledere har ladet sive ind i landet og resten af Europa under dække af "menneskerettigheder" ?
Deres enormt udbredte kriminalitet og foragt for værtslandenes befolkninger er også en form for terror.
De skal ud - hurtigere end de er kommet ind. Konventionerne siger noget andet, men det skal vi skide højt og flot på, de skal bare ud!!!!
Men du kan ikke sætte det i relation til troppernes evt. opførsel. Gør du det vil det svare til, at hvis jeg stjal i en butik og konkluderede; "Nå jaaaa, men de andre stjæler da meget mere"
Det er ikke et retssystem værdigt.

Citat
Putin ved godt at han får røven på komedie hvis han angriber NATO.
Der har såmænd hele tiden været faciliteter her som Nato kunne bruge og som vi klart er forpligtiget til at stille til rådighed
Og ja, amerikanerne tager sig af deres egne kriminelle soldater med hårde straffe til følge. Jeg kan ikke huske de enkelte sager, men under krigen i Irak var der et par stykker som blev stillet for retten for krigsforbrydelser hvor man sagde at det kunne udløse dødsstraf.
Wtf .......... så slipper vi for at sende dem i retten og opbevare dem-
Stort set enig igen.

USA og NATO er i princippet ligeglade med forsvaret af de danske militære flyvepladser, men de er absolut ikke ligeglade med, at russerne i en krig har fri adgang gennem danske sunde og bælter og etablerer flybaser på vores jyske flyvestationer. Da Danmark uanset løfter og forsikringer fortsat nægter at oprette et troværdigt forsvar, har USA taget konsekvensen og sat os fra bestillingen.
Amerikanske styrker har nu fri adgang til flyvestationerne Aalborg, Karup og Skrydstrup og kan indsætte det personel og det udstyr, de finder hensigtsmæssigt. Styrkerne er underlagt amerikansk jurisdiktion.
Denne triste ydmygelse af det danske forsvar er ikke gået op for medier og vælgere, som ukritisk har købt regeringens komiske salgsbudskab, at aftalen er en yderlige styrkelse af det ubrydelige militære samarbejde mellem Danmark og USA. Midt i begrædeligheden skal vi dog glæde os over, at de amerikanske styrker er underlagt USA’s militære ’Rules of Engagement’, altså regelsættet, der styrer kamphandlingerne. Det betyder, at USA bestemmer, hvornår de udstationerede styrker skal i kamp og ikke det danske forsvarsministerium, forsvarsstyrelsen, eksterne konsulenter, forsvarsudvalget og finansministeren, som tilsammen ville give os et nyt 9. april.
Vi har intet lært af vores egen historie, men det har USA. Vi sluger derfor glad den bitre pille og takker Uncle Sam for endnu en gang at sikre vores frihed og tryghed. Når nu vi ikke selv vil.

Og ovenstående skriv er skrevet ud fra min erfaring.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 27-12-23 16:30

Det er jo rystende, det her.

I november publicerede International Atomic Energy Agency en rapport, der advarede, at Iran nu besidder tilstrækkelige mængder af højt beriget uran til at kunne fremstille atomvåben og ydermere, at præstestyret er i stand til at producere seks atomsprænghoveder inden for den kommende måned og hele 12 sprænghoveder i løbet af de næste fem måneder. Det er en nyhed, som hverken danske eller internationale medier har lyst til at skrive om, da vestlige politikere og presse støtter tidligere præsident Obamas JCPOA-aftale med Iran, der ikke formelt, men reelt tillader Irans nukleare oprustning. Denne udvikling rummer skæbnesvangre trusler for Mellemøsten og særligt for Israel, som mullaherne i Teheran har svoret at ville udslette. Hvor andre atommagter betragter deres nukleare arsenal som en trussel, der skal afholde fjender fra at angribe dem, er det Irans hensigt aktivt at anvende atomvåben i sin kamp mod det lille Israel, som kun fem atombomber kan forvandle til en askehob.

Ikke een af de snotdumme danske journalister - hverken på DR-Dum1, eller på TV-DUM2 har oplyst det til danskerne. Det er faktisk et problem af dimensioner.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 27-12-23 21:49

Lad være med at lægge planer for år 2164 eller 2231, allerede inden år 2100 vil der ske større og ikke behagelige hændelser der kan påvirke mere end en milliard mennesker

De danske hovedmedier er en vits.
Sker der noget stort ævler de om det hele dagen på DR 1 og 2, samt på TV2 News, og selv om den aller sidste storm med forhøjet vandstand ikke gav mange problemer

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 28-12-23 20:22

Okay så, jeg dropper mine planer for 2164 og 2231

Fantastisk, nu har jeg set "TV GLAD" 2 gange næsten i rap. Første gang, hvor de havde Thomas Helmig i studiet. Anden gang Mette Frederiksen.

Der sidder ca. 15 journalister med hver deres funktionsnedsættelse, og spørger ind med hver deres spørgsmål endvidere fremføres rørende digte.
Jeg er målløs over, at disse journalister laver 100 gange bedre seværdigt TV, end de andre højtlønnede, såkaldte journalister fra RUC.
Bravo TV-Glad!!!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-01-24 10:06

Go' tur. Flyv forsigtigt!

Jeg og Danmark skal nok passe på resten af landet, imedens du er (helt) væk!

Det er næppe en tom trussel. Det er en GARANTI !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 04-01-24 16:34

Tak i lige måde Molo.

Jeg ved, at I rødgardister passer på landet. Det sås bla. under Corona-krisen, Minkskandalen, fra stjålen Store Bededag, de forsvundne SMS fra div telefoner, Vindindustrien med tårnhøje overskud (41 milliarder) Nye elafgifter, gennemsnitlige ventetid på hospitaler ca. 24 mdr, højere pensionsalder for alm. mennesker, tårnhøje skatter og afgifter, milliarder af kroner kanaliseres til Ukraine, og meget meget mere.

Danmark, din gamle røver. Hvor jeg dog savner dig

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 04-01-24 18:00

YIIIIIIIIPIIIIIIII, Det ser ud til at de tårnhøje co2 afgifterne virker nu kommer den sibiriske kulde, som de klima-kloge har sukket så længe efter.
Godt vi fik plastret markerne til med bla solceller, det er nemmerlig vedvarende energi, ja det er så.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 05-01-24 17:46

Apropos CO2

De er lige lovlig kreative hos EU hvor de har beskyldt Danmark for at udlede meget mere end aftalt.
Grunden er udslippet fra de sprængte gasrør ............. ganske vist blev der ikke sat ild til som nogen foreslog. men gassen i sig selv er en potent klimagas.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 05-01-24 20:03

Dette skriv er nok mest interessant for Leif7 idet, det handler om Lolland.

Under aftensmaden hos mine forældre sagde min mor; ”Jeg kunne tænke mig at se Femern byggeriet på Lolland”
Efter en del snakken frem og tilbage blev vi enige om, at vi kørte fra Holbæk næste morgen kl. 08

Vi ankom til Rødbyhavn ca. kl. 10 og kørte på må og få gennem byen. Vi stoppede et ældre ægtepar og fremlagde vores ærinde om, hvor, hvordan vi fandt byggeriet. Manden spruttede ligefrem ad grin og forklarede os, at byggeriet var så stort og omfattende, at det var ikke bare lige noget man besøgte, han henviste os til informations og udstilling af byggeriet – et center som lå lidt længere ned ad gaden.

Ankomst-centret viste sig at være et ombygget hotel med smuk udsigt over havn og østersøen. I informationen fik vi fat i en yderst fortælle lysten og enorm vidende person, der med smil og attitude nemt kunne sælge sand til Sahara. Det han fortalte, med hjælp fra plancher og fotos, var så medlevende, at det var ligesom at stå midt i det virkelige byggeri.

Efter nogle fantastiske timer om Femern, besluttede vi at få noget at spise og der blev anbefalet det helt nyopførte hotel ”Hages Badehotel” som lå langs kystvejen, ”Hagesvej” ca 7-800 meter fra Lalandia. På vej til hotellet langs Hagesvej fik vi atter et kulturchok, forstået på denne måde;
Byen Rødbyhavn ser lidt trist ud, ikke mange passer deres huse særligt godt. Mange huse er tildels nedrivnings klar. Jeg vil nærmest betragte byen som et Klondike. Byen havde mange spillehaller, pizzariaer, værtshuse, pølsevogn, nedlagte butikker, osv. Hvorimod Hagesvej, var fyldt med nyrenoverede landejendomme i millionklassen. Man så tydeligt, at her var beboerne interesseret i, at passe deres ejendomme til punkt og prikke......Jeg blev helt købelysten.....

Selve badehotellet var opbygget på pæle i en naturlig sø. At stå på terrassen med vand under sig, det var squ en oplevelse. Efter en dejlig middag med vin, mocca og kage blev vi enige om, at her blev vi for natten, da ingen gad at køre til Holbæk.

Næste morgen under morgenmaden sagde far, at han set en udsendelse på TV der hed; ”På røven i Nakskov” Nu han havde lyst til at se byen inden vi vendte hjemad mod Holbæk......Som sagt, så gjort.

Nakskov, er egenligt en meget ok by. Vi så gamle gader og stræder der lå langs havnen. Dejlig gågade hvor der sad en og sang og spillede guitar med hatten frem. Jeg smed en 100-mand far og mor hver en 50. Blev han glad da, det skal jeg lige love for. så er det glædeligt at give ham pengene

Da vi havde rendt Nakskov tyndt meldte sulten sig. Vi fik anbefalet en fiskerestaurant som lå i en lille fiskerflække med navnet Langø som lå en ca. 10 km fra Nakskov.

Den var sjov. En lille træbarak med stole og borde, og hvor betjening var tip top. Maden var tip tip tip top, nøj, den smagte. Det var en fiskeanretning.

Mætte og tilfredse og fyldt med indryk, vendte vi øsen nordpå.

Oplevelsen var mellem jul og nytår. Jeg håber ikke det smukke Lolland er blevet oversvømmet

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 07-01-24 15:40

Citat
ganske vist blev der ikke sat ild til som nogen foreslog. men gassen i sig selv er en potent klimagas.
Aarhhhhh, det er den jo ikke. Den er mindst klimabelastende af alle de fossile - her tænkes på kul og olie.
Atomkraft er fuldstændig co2 fri, modsat vindmøller og især solceller.
Men da hele hele klimasagen er politisk bestemt, så nytter det ikke meget at argumenterer, overhovedet.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 07-01-24 23:02

https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/faktatjek-er-gasudslippet-fra-nordstream-roerene-en-klimakatastrofe

Citat
Atomkraft er fuldstændig co2 fri, modsat vindmøller og især solceller.

Man taler om CO2 regnskab når elproduktionen sættes op mod den mængde fossile brændstoffer der bruges ved selve fremstilling og transport af møller og celler ............ hvor mange batteridrevne lastbiler og batteridrevne containerskibe er der blevet brugt i sidste ende ?
Dette gælder også når der skal bygges et atomkraftværk.

Og "klimaneutral" er ikke at være total grøn, men at der bruges lige dele grøn og fossil energi, og sidstnævnte skal klart ikke være kul men mere miljøvenlig.
Det svinger også ved elbiler hos slutbrugeren, i Norge hvor der er en masse vandkraft bliver en elbil klimaneutral efter 3-5 år hvor det i Europa er 7 eller flere.

Nå, tilbage til Lolland og Nakskov
Hvis du vil se mere af Femernforbindelsen kan du se flere reportager om projektets fremgang på TV2 Øst Play, der kommer en ny ca hver 14. dag, men nogle af dem drejer sig om Storstrømmen da det jo i grunden er samme projekt.
Nakskov havde i sommer besøg af skoleskibene Danmark og Georg Stage i nogle dage, et afsindigt flot syn da de sejlede ind til kaj ............ der er meget jeg ikke har set i 70 år

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 08-01-24 17:45

Der er ingen tvivl om, at Lolland har alle chancer for at blive en turist magnet. Dog, set ud ad mine briller, kræver det at Lolland stopper med at plastrer mere agerjord til med solceller. Solcelleørkner er så grimt, at man får kvalme af synet. Samtidigt skal i nok også stoppe med jeres vindmøller - eller find et sted på Lars Tynskids marker, hvor man ikke rent umiddelbart kan se dem. Det er nok svært da Lolland er fladere end en pandekage.

Citat
Hvis du vil se mere af Femernforbindelsen
I forbindelse med besøget fik jeg skrevet mig op til at modtage deres nyhedsbreve pr. mail.

Accepteret svar
Fra : Leif7

Modtaget 200 point
Dato : 09-01-24 15:26

Turistmagnet ?

Jeg har besøgt Aalholm veteranbilmuseum 2 gange, der var også en modeljernbane i scala H, altså de rigtigt store vogne.
Men alt blev jo solgt for 10 år siden, også en masse løsøre fra slottet.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 09-01-24 18:58

Du skriver
Citat
Turistmagnet ?
Det er øen måske allerede ???

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 09-01-24 21:18

Nå, det ku' være jeg skulle slukke og lukke tråden.
Nogen der ønske ordet inden vi lukker og slukker for denne gang ??

Godkendelse af svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 10-01-24 17:26

Tak for svaret Leif7.