/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / FrontPage / Spørgsmål
10  PARKENSS 1050
Hendes browser kan ikke vise rammer!
Fra : semmer
Vist : 1436 gange
20 point
Dato : 04-07-03 22:22

Har arbejdet længere tid på www.sikkerhedsdanmark.dk - jeg er ikke nogen ørn, men kan dog bruge MS Frontpage. Har aldrig hørt klage over nogen af de ting, vi har lavet på nettet, besøgende kan godt komme ind.

Modtog i eftermiddags opringning fra Cilia, keramikeren på Orø, at hun ikke kan komme ind på ovennævnte adresse. Hver gang hun forsøger, får hun besked: "Dette websted bruger rammer, og din browser kan ikke vise rammer". (cirka sådan lød ordene).

Vi har en hel del domæner, og f.eks. www.japanskedanmark.dk er lavet af samme person (mig), i samme program og på samme maskine. Eneste forskel er, at jeg på førstnævnte har krydset af i "vis ikke rammer", og sidstnævnte viser rammer.

Jeg har forsøgt forskelligt, men kan ikke komme videre. Cilia kan stadig ikke komme ind på den ene - men godt på den anden.

Hvad er gået galt?

semmer

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 04-07-03 22:31

Der er vel ikke gået noget galt, bortset fra at du bruger rammer som Cilia´s browser ikke kan vise.
Løsningen er at hun får sig en nyere version af den browser hun bruger, eller at du undlader at bruge rammer.

Med venlig hilsen
Kim marchwitz

Kommentar
Fra : semmer

Dato : 05-07-03 15:27

Hej Kim

Du giver en løsning - som jo ikke er nogen rigtig løsning (skift computerne ud).

Jeg kan ikke undlade at bruge rammer, for jeg kender kun Frontpage! Og jeg slet ikke lave siderne uden rammer.

Hvorfor kan Cilia - uden problemer - komme ind på adresse 2, når hun ikke kan komme ind på den første. En forklaring må der jo være, tror du ikke?

semmer

Accepteret svar
Fra : Marchwitz

Modtaget 20 point
Dato : 05-07-03 16:28

Næ, hun skal da ikke skifte computeren ud, bare browseren.
Jeg ved jo ikke hvilken browser hun bruger, men bruger man Explorer 6, som jeg, kan man sagtes se dine sider.

Hvorfor hun kan se siden med rammer og ikke den med skjulte rammer, tror jeg helt bestemt skyldes hendes browser. Uanset hvordan man fremstiller sin hjemmeside, vil man komme ud for, at nogen ikke kan få vist siden rigtigt.

Du kan da godt undgå rammer i Frontpage, selvom du har temmelig meget tekst på dine sider.
Iøvrigt er man ved at gå væk fra brug af rammer, ikke fordi det skal være afgørende for hvad vi vælger at bruge til vore sider.

Med venlig hilsen
Kim Marchwitz

Kommentar
Fra : semmer

Dato : 05-07-03 17:20

Jeg vil straks anbefale Cilia at downloade Explorer 6 (som jeg også selv har).

Lave hjemmesider i Frontpage uden rammer???

Fortæl, fortæl Kim Hvordan kan du så gøre en mængde sider overskuelige?

semmer

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 05-07-03 23:51

Brug af rammer er en mulighed, men ikke en nødvendighed.
F.eks. er http://turist-taxi.dk fremstillet i Frontpage uden brug af rammer.
Om man skal bruge rammer eller ej, må være op til en selv. Dine sider er meget omfattende med forskellige afsnit og mange link til eksterne websteder, men det skal da ikke være bestemmende for om du vil bruge rammer.

Personligt synes jeg ikke der skal være mere end en scrolbar pr. side, allerhelst undgår jeg dem helt, og deler indholdet ud på flere sider. Men det er selvfølgelig bare min mening.
Hvis du gerne vil have meget indhold på en lille plads kan du da lige overveje denne mulighed:
http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex11/scrollc.htm

Med hensyn til det overskuelige, så benytter jeg tit tabeller i Frontpage. Så kan jeg dele hver enkelt side op som jeg nu synes den skal være. F.eks. indhold i midten og reklamer og link ude i siden.

M.v.h.
Kim Marchwitz

Godkendelse af svar
Fra : semmer

Dato : 06-07-03 11:36

Tak for svaret Marchwitz

Jeg vil allerede i dag prøve at bygge en side med tabeller!

Nu jeg dig Kim, kan du så også fortælle mig hvor jeg kan finde et program, som får en kolonne til at rulle! Det er den første adresse (i første indlæg), hvor der i højre kolonne, f.eks. under "Vagt" angives firmanavne. Vi har en snes firmer liggende og vente, og hurtigt er der nogle snese til hver region. De kan jo i sagens natur ikke ses samtidig, og alle ønsker at være top, hvilket jo heller ikke er muligt.

Løsningen må derfor være, at listen med navne (højre kolonne) langsomt ruller op, og hver gang starter et tilfældigt sted, så pludselig ingen er i top, og ingen i bund.

Jeg har desværre kun 20 point på min konto, men et svar på dette spørgsmål er de 100 værd

mvh - semmer

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 06-07-03 19:15

Prøv at kaste et blik på disse sider:
http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex2/crosstick.htm
http://www.viewsource.dk/cat.asp?ident=applets&catID
Betragt dem blot som eksempler og giv dig tid til at studere de andre gode ting på henholdsvis dynamicdrive og viewsource

Men jeg synes nu du skal overveje at give disse vagtfirmaer én hel side for præsentation af alle firmaerne på en gang.
Hvis du bruger en hel side og ikke kun en spalte,
kan du placere dem ved siden af hinanden i X antal rækker.
Så er det lidt sværere at hævde at et firma står før et andet.

Med venlig hilsen
Kim Marchwitz

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 07-07-03 11:41

Her er der forresten lige et andet godt link:
http://hostedstuff.com
Der er flere gode ting til hjemmesider.
Idéen med disse er at de ligger på hostedstuff's server og derfor ikke fylder på ens egen.
Ulempen er at man er afhængig af at denne server nu også er oppe.
Og da servicen er gratis må man leve med en lille forsigtig reklamelink til hostedstuff
Men det gælder selvfølgelig alle eksterne link.

Apropos rammer og tabeller, så er hostedstuff.com lavet uden rammer men med masser af tabeller. Godt nok ikke i Frontpage, men hvis du vælger "vis kilde" og så kopierer denne over i dit Frontpage, får du en idé om hvordan tabellerne er brugt på deres side.
Det kommer til at se lidt skævt ud, men det er godt nok for eksemplet skyld.

Med venlig hilsen
Kim Marchwitz