/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hvor bliver Peder Jensen Boesen født ca
Fra : 2601
Vist : 412 gange
265 point
Dato : 27-10-23 13:04

Jeg søger hvor Peder Jensen Boesen bliver ført ca 1740 i Skjælskør Sogn eller i Magleby Sogn, Vester Flakkenbjerg Herred, Sorø Amt.

Jeg har ham død mar 1809 i Raadmands Husene, Skælskør Sogn i Vester Flakkebjerg Herred, Sorø Amt.

Jeg har også hans to ægteskaber samt hans Konfirmation kun hans fødsel mangler jeg.

Med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 29-10-23 13:40

Har kigget i Magleby, Skælskør, Eggeslevmagle og Tjæreby 1740 og de årgange der ligger lige før efter. Umiddelbart finder jeg ham ikke.

Er der nogen alder på ham i de kilder, du har fundet om ham, som evt. kunne give et praj om andre årstal? I FT 1787 står at han er 48, men det kan man ikke altid regne helt med.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 30-10-23 13:49

Til Vith.

Jeg har følgende folketælling:

Folketælling-1787.
Sorø, Vester Flakkebjerg, Skælskør Købstad, Skelskør menighed, Raadmandshuuse,Borrebye tilhørende, 4,
Samtlige personer i husstanden:
Navn: Alder: Status: Stilling i familien: Erhverv: Fødested:
Peder Jensen, 48, Gift, hosbund, gaardmand
Maren Pedersdatter, 47, Gift, hans kone
Mette Jørgensdatter, 12, Ugift, broderdatter

Død marts 1809.

Den 4 Oct død Jens Jørgen Boson, Æt 60. i ringeste Jord. NB døde i Raadhuusene.
Skælskør Kirkebog side 662 nr. 7, Opslag 131, Enesteministerialbog 1760-1815.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17118291#155593,26001623

Da han bliver gift de to gange står der ikke noget om hans alder.

Det er hvad jeg har på ham.

Med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 30-10-23 16:30

Står der alder ved hans konfirmation?

Accepteret svar
Fra : vith

Modtaget 265 point
Dato : 30-10-23 18:22

Den Jens Jørgen Boson, du linker til, døde i 1761.
Hvor passer han i familien?

På samme link, men opslag 156 finder jeg Peder Jensen Boesen død 1809 - og her synes jeg det ser ud som om der står 80 aar.

Dvs. han skulle være født omkring 1729, altså før hans forældre blev gift. Men så passer det ikke med alder i FT 1787.

Måske skal vi lede lidt bredere tidsmæssigt efter hans fødsel?

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 31-10-23 12:08

Til Vith.

Den Jens Jørgen Boson, du linker til, døde i 1761.
Hvor passer han i familien?

Han er fader til de 4 børn, hvor Peder Jensen Boesen er det 4 barn.

Lige nu leder jeg efter hvor det ælste barn Jørgen Jensøn Boesen dør. det skulle være ca 1797 men der har jeg ikke fundet ham.

Jeg har kun fundet Mogens Jensen Boesen død 1795 samt Peder Jensen Boesen død 1809

Med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 31-10-23 14:00

Nåhr ja, selvfølgelig er det faren

Den ældste søn, Jørgen, har vi fundet død. Det er svært læseligt, men står øverst oppe i højre hjørne på den vestre side i opslaget

Sorø amt, Vester Flakkebjerg, Eggeslevmagle, 1748-1814, EM, Fødte, Konfirmerede, Viede, Døde - opslag: 153 af 271 opslag
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=149112&side=153

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 02-11-23 11:03

Til Vith.

Her kommer hvad der stod. Det er svært at læse:

Død 1795

Dom. Cant.
jordet Hmd
Jørgen Boe-
sen af
Smidstrup
Gl. 49 aar
Eggeslevmagle Kirkebog side 309, nr. 1 venster side, Opslag 153, Enesteministerialbog 1748-1814.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17114533#149112,24649044

Han begraves den 14 maj 1797.

Jeg har ikke kunne finde et skifte efter ham.

Præsten må have skrevet forkert for han skriver at Jørgen er 49 åe gl og det er forkert for han er døbt 15 oktober 1732 og må være 65 år gl.

Ja nu kan man heller ikke stole på de døde mere.

Med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 02-11-23 22:00

Arrgghh, de har næppe ventet 2 år med at begrave ham, så mon ikke han er både død og begravet i 1797

I FT 1787 står han til at være 59 år, så mon ikke han har været 69? Så er præstens 9-tal i det mindste korrekt.

Og måske er han født en rum tid, før han blev døbt?

Kommentar
Fra : vith

Dato : 04-11-23 20:56

Nå, men mens vi leder efter Peder Jensen Boesen, så faldt jeg over denne, som kan være hans lillebror:

Name   Hans

Sex   Male
Birth Date   28 Apr 1748
Father's Name   Jens Jorgensen

Father's Sex   Male
Mother's Name   Kirsten Mortensdr
Mother's Sex   Female
Event Type   Christening
Event Place   Skælskør, Sorø, Denmark
Event Place (Original)   Skaelskor, Soro, Denmark

Sorø amt, Vester Flakkebjerg, Skælskør, 1689-1760, EM, Fødte, Konfirmerede, Viede, Døde - opslag: 137 af 246 opslag
http://ao.salldata.dk/osd_vis.php?bsid=155592&side=137

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 07-11-23 15:53

Til Vith.

Mange tak for den nye person i familien.

Mon ikke Peder Jensen Boesen også er født i Raadmands Husene, Skælskør Sogn i Vester Flakkebjerg Herred, Sorø Amt ligeså som Hans blodt 4 år før samt Moeten Jensen født ca 1734.

Jeg vil nu se efter i Skælskør Kirkebog.

Med venlig hilsen.

Svenn Chr. Trønning

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 08-11-23 15:54

Til Vith.

Det er mærkelig at jeg ikke kan finde Hans døbr 28 april 1748 konfirmeret i ca. 1762 i Skælskør Kirkebog, Skælskør Sogn i Vester Flakkebjerg Herred, Sorø Amt samt hans broder Peder Jensen i samme sogn i ca 1755 +/- 5 år.

Nå nu leder jeg efter hvor Hans dør.

Med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 08-11-23 16:04

Det er nu ikke så mærkeligt, før tit blev de konfirmerede, der hvor de var ude at tjene, og det kunne jo godt være i et andet sogn. Var det ikke broren Jørgen, der var døbt i Magleby, men konfirmeret i Eggeslevmagle, hvor han tjente.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 12-11-23 14:49

Til Vith.

Jeg er ved at finde Mette Jørgensdatter 4 børns fødsel.

Jeg har fundes hendes sidste barn datteren Bodik Nielsen og her kommer hendes fadder;

Mandag Aften Kl. 9 den 24 November er fød Indsidder Niels Christensen
og Hustrue Mette Jørgens Datter, deres liden Datter BODEL.
Baaren til Daaben Dn. 1 Adventus den 1ste December af Maren Mor-
tens Datter Jørgen Pedersens Hustrue i Raadmands Huusene, med
fulgte Anna Niels Christoffersens Hustrue ibidem, Mands-
fadderne: Peder Boesen - Ungkarl Niels Kristensen,
og Kristian Hansen i Sø....rup Huuset -
Skælskør Kirkebog side 127 nr. 6, Opslag 66, Enesteministerialbog 1760-1815.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17118291#155593,26001558

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 12-11-23 14:57

Til Vith.

Peder Boesen er Mette Jørgensdatter onkel Peder Jensen Boesen mener jeg så i 1800 boede han i Raadmands Husene, Skælskør Sogn i Vester Flakkebjerg Herred, Sorø Amt.

Jeg leder forsat efter hvor de bliver konfirmeret.

Med venlig hilsen 2601

Godkendelse af svar
Fra : 2601

Dato : 17-12-23 15:01

Tak for svaret vith.

Nej mange tak for din store hjælp til mig.

Jeg har prøvet i flere dage at sige tak men det er ikke lykkes før nu.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : vith

Dato : 18-12-23 00:00

Selv tak

og