/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Flimmer
Fra : ThomasCSR
Vist : 270 gange
200 point
Dato : 27-10-23 09:14

For leden flimrede min skærm voldsomt. Der var pixileringer og et vindue, jeg netop havde lukket, dukkede svagt op igen som et flimrende spøgelse. Først flimrede det langsomt, men flimmeret blev hurtigere og hurtigere de næste par timer. Til sidst kunne jeg ikke se spøgelsesvinduet, men der var stadigt lidt flimmer, hvor det havde været.
Feg fjernede under vejs skærmdrivere og skærmkort og geninstallerede dem. Det hjalp ikke.
Nu er det væk, uden at jeg fik lokaliseret fejlen. Da det er sket før for et par år siden på en anden maskine, vil jeg gerne vide, hvad der skete, så jeg er forberedt, hvis det skulle ske igen.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 27-10-23 09:24

Lyder som et løst kabel?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 27-10-23 10:12

Det lyder som om, du har oplevet et fænomen kaldet “spøgelsesbilleder” eller “image retention”, hvor et billede, der har været vist på skærmen i lang tid, efterlader et svagt spor, selv efter at det er lukket. Det kan skyldes, at nogle af de lysende pixel på skærmen bliver overbelastede eller beskadigede, og derfor ikke kan skifte farve så hurtigt som de andre. Det kan også være et tegn på, at din skærm er ved at blive slidt eller gammel.

Der er nogle ting, du kan gøre for at forhindre eller reducere spøgelsesbilleder på din skærm:

Juster lysstyrken og kontrasten på din skærm, så de ikke er for høje eller for lave.
Skift dit skrivebordsbaggrund ofte, eller brug en dynamisk baggrund, der ændrer sig automatisk.
Undgå at have statiske billeder eller vinduer åbne på din skærm i lang tid. Hvis du skal gøre det, skal du flytte dem rundt på skærmen med jævne mellemrum.
Brug en skærmsparer eller sluk din skærm, når du ikke bruger den.
Kør et program, der kan rense din skærm for spøgelsesbilleder ved at vise forskellige farver eller mønstre. Du kan finde nogle eksempler på sådanne programmer her.

https://support.microsoft.com/da-dk/windows/ret-sk%C3%A6rmflimmer-i-windows-f96b545d-a34c-40da-9115-378f78fbbbbf

https://support.microsoft.com/da-dk/windows/fejlfinding-i-forbindelse-med-flimren-p%C3%A5-sk%C3%A6rmen-i-windows-47d5b0a7-89ea-1321-ec47-dc262675fc7b