/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hvor bliver Jørgen Jensen født henne 172
Fra : 2601
Vist : 329 gange
400 point
Dato : 16-10-23 12:18

Jegsøger efter hvor Jørgen Jensen født ca. 1726 i Magleby Sogn, Vester Flakkenbjerg Herred, Sorø Amt bliver døbt.

Hans fader skulle være Jens Boesen.

På forhånd tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 16-10-23 20:08

Ifølge et træ på familysearch skulle han hedde Jørgen Jensøn Boesen og være født/døbt 16 okt 1732 i Magleby og hans far skulle hedde Jens Jørgensøn Boesen. Der er dog ingen direkte kilde, men det kunne være denne:

Sorø amt, Vester Flakkebjerg, Magleby, 1726-1805, EM, Fødte, Konfirmerede, Viede, Døde - opslag: 180af 307 opslag
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=153485&side=18

Accepteret svar
Fra : vith

Modtaget 400 point
Dato : 17-10-23 02:16

Det var den 15. oktober, ikke den 16.

Godkendelse af svar
Fra : 2601

Dato : 17-10-23 11:11

Tak for svaret vith.

Nej mange tak for din store hjælp til mig.

Ham har jeg.

d 15de Octobris døbt Jens Jørgensens Jørgen i Nore Baarn [?], af hans
...s Kone; Faddere: Morten Badke [?], Peder Jørgensens
Niels, Degnens Maren og hendes Søster Giertrud.
Dca 1 Adv.
introduceret Moderen
Magleby Kirkebog side 36 nr. 8, Opslag 13, Enesteministerialbog 1726-1805.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17117137#153485,25569888

Men hans broder Jørgen Jensen der blev gift med Cidsel Pedersdatter sagner jeg hvor han bliver født.

Han skulle være født ca. 1726 i Magleby Sogn ham har jeg ikke fundet.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : vith

Dato : 17-10-23 14:17

Vil det sige, at der er 2 brødre, der begge hedder Jørgen Jensen?

Er dette en af dem?:

Navn:   Jørgen Boesen   Køn:   M
Alder:   59   Civilstand:   Gift
Stilling i husstanden:   Mand
Erhverv:   Bonde, Huusmand og Dagleier
Kildehenvisning:   45
Nr. ægteskab:   3
Kilde:    FT-1787   Husstands-/familienr:   125
Sogn:    Eggeslevmagle   Herred:    Vester Flakkebjerg
Amt:    Sorø   Stednavn:    Smidstrup Bye
Indtastningsnr:    C5411   Løbenr.:    581
Samtlige personer i husstanden

Sorø, Vester Flakkebjerg, Eggeslevmagle, Smidstrup Bye, , 125, FT-1787, C5411
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Jørgen Boesen    59    Gift    Mand    Bonde, Huusmand og Dagleier
Marie NielsDatter    60    Gift    Kone

Bemærk at det er hans 3. ægteskab

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 21-10-23 14:03

Til vith.

Du må undskyde at jeg førts svare dig nu.

Jeg er helt rundt på gulve.

Nor mere jeg døkker ned i denne familie jo mere forviret bliver jeg.
Du har ret Navn: Jørgen Boesen Køn: M
Alder: 59 Civilstand: Gift
Stilling i husstanden: Mand
Erhverv: Bonde, Huusmand og Dagleier
Kildehenvisning: 45
Nr. ægteskab: 3
Kilde: FT-1787 Husstands-/familienr: 125
Sogn: Eggeslevmagle Herred: Vester Flakkebjerg
Amt: Sorø Stednavn: Smidstrup Bye
Indtastningsnr: C5411 Løbenr.: 581
Samtlige personer i husstanden

Sorø, Vester Flakkebjerg, Eggeslevmagle, Smidstrup Bye, , 125, FT-1787, C5411
Navn: Alder: Status: Stilling i familien: Erhverv: Fødested:
Jørgen Boesen 59 Gift Mand Bonde, Huusmand og Dagleier
Marie NielsDatter 60 Gift Kone

Bemærk at det er hans 3. ægteskab

Ham har jeg. Hans første ægteskab skulle være 15 okt 1769 i

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 21-10-23 14:16

Til vith.

Ham har jeg. Hans første ægteskab skulle være 15 okt 1769 i Magleby Kirke, Langeland Sønder Herred, Svendborgs Amt.

Hun skulle hedde Bodil Pedersdatter født ca. 1739 og død 1786 det har jeg ikke fundet.

Magleby Kirkebog side 209, Enesteministerialbog 1745-1789. har jeg søgt men uden at finde dem.

Det næste ægteskab skulle være Zidze Pedersdatter men her er der noget galt for de skulle være samtidig med min jørgen jensen 04 mar 1759.

Marie Nielse skulle være 07 jan 1787 i Magleby Sorø Amt. Det har jeg ikke fundet for jeg er ved at køe galt i det.

Med venlig hilsen

2601.

Ps: håber du kan forstå det jeg har skrevet.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 21-10-23 15:04

Til vith.

Folketælling 1787 siger at Jørgen Boesen er 59 år. Det svare til min Jørgen Jensen som skulle være født 1729.
Det bliver være og være.

Med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 21-10-23 22:53

Hej 2601

Jeg kan godt forstå, at du er forvirret, det er jeg også. Og du behøver ikke undskylde. Vi skriver, når vi har tid og overskud

Der er mange oplysninger og det med deres alder tror jeg ikke man skal tage så nøjagtigt, når vi er så langt tilbage. Og ligeså med efternavn/kaldenavn - Jensen/Boesen.

Hvis du mener, at Jørgen Boesen i FT 1787 er din, vil jeg foreslå, at vi tager udgangspunkt der.

Vi kan så tjekke hans 3 ægteskaber, og se om det passer med din.

I 3. ægteskab er han gift (i 1787)med Marie Nielsdatter og bor i SMIDSTRUP By, Eggeslevmagle sogn.

I 2. ægteskab skulle han være gift (i 1769) med Bodil Pedersdatter.

I 1. ægteskab skulle han være gift (i 1759) med Cidcel Pedersdatter og ved denne vielse står han beskrevet som ungkarl (dvs. 1. ægteskab) af SMIDSTRUP.

Det tyder på at Jørgen bliver boende i SMIDSTRUP.

Cidse dør i 1768, og han gifter sig med Bodil i 1769.
Bodil dør i 1786, og han gifter sig med Marie i 1787.

Det passer jo meget godt tidsmæssigt.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 22-10-23 03:11

Jeg har kigget lidt mere i Eggeslevmagle og fundet

Jørgen Jensen 18 år konfirmeret 1750 tienende Friderich Pedersen i SMIDSTRUP

Sorø amt, Vester Flakkebjerg, Eggeslevmagle, 1748-1814, EM, Fødte, Konfirmerede, Viede, Døde - opslag: 173 af 271 opslag

http://ao.salldata.dk/osd_vis.php?bsid=149112&side=173

Og så ser denne vielse spændende ud:

Jørgen Boesen eller Jørgen Jensen fra Smidstrup og Marie Nielsdatter 7 jan 1787
(Bodild Pedersdatter er også nævnt)

Sorø amt, Vester Flakkebjerg, Eggeslevmagle, 1748-1814, EM, Fødte, Konfirmerede, Viede, Døde - opslag: 132 af 271 opslag

http://ao.salldata.dk/osd_vis.php?bsid=149112&side=132

Kommentar
Fra : vith

Dato : 22-10-23 03:32

Og her er vielsen i 1769

Jørgen Jensen Boesen af Smidstrup og Jakob ?s enke Bodil Pedersdatter

Sorø amt, Vester Flakkebjerg, Magleby, 1726-1805, EM, Fødte, Konfirmerede, Viede, Døde - opslag: 114 af 307 opslag

http://ao.salldata.dk/osd_vis.php?bsid=153485&side=114

Så noget tyder på, at han bliver kaldt Jørgen Jensen, Jørgen Boesen og Jørgen Jensen Boesen.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 22-10-23 14:36

Til vith.

Jeg har nu set på vielsen i 1769.

Her kommer den:1769

Festo Circumcis.troelovet Jørgen Jensen Boesen Huusmand
af Smidstrup og Jakob Nielsens Enke Bodel Peders D.
af Maglebye. Hans Forlover Broderen Morten Jensen
af ....mands Huusene og hendes Svogere Niels Mor-
tensen Huusm. i Maglebye. Copulerede Dom: XXIma p. Trin.

MIS NMS

af ....mands Huusene = af Raadmands Huusene (Skælskør sogn)
Magleby Kirkebog side 229 nr. 1, Opslag 114, Enesteministerialbog 1726-1805.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17117137#153485,25569984

Jeg får det til trolovelse=6 januar 1769 og gift 15 oktober 1769.

Læg mærke til at vi for en broder=Morten Jensen.

Da han bliver gift 1759 står der:

"
A 1759 copulerede.

Dom 1.p Epiph. trolovet Jørgen Jensen Ung-Karl af Smidstrup
og Pigen Cidsel Peders Daatter af Nore. Forlovere vare hands
Fader Jens Corsen [?] fra Raadmands Huusene ved Schiel-
schøer og Lars Thomæsen af Magl. - copulerede Dom. Invocav
Magleby Kirkebog side 207 nr. 1, Opslag 103, Enesteministerialbog 1726-1805.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17117137#153485,25569973

Det er samme fader men her er han ungkarl.

Jeg leder nu efter vielsen af Marie Nielsdatter i 07 jan 1787 magleby Kirke.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : vith

Dato : 22-10-23 20:15

Vielsen af Marie Nielsdatter behøver du ikke lede efter, den har jeg skrevet om og linket til, men du får den da lige igen:

Jørgen Boesen eller Jørgen Jensen fra Smidstrup og Marie Nielsdatter 7 jan 1787
(Bodild Pedersdatter er også nævnt)

Sorø amt, Vester Flakkebjerg, Eggeslevmagle, 1748-1814, EM, Fødte, Konfirmerede, Viede, Døde - opslag: 132 af 271 opslag

http://ao.salldata.dk/osd_vis.php?bsid=149112&side=132

Kommentar
Fra : vith

Dato : 22-10-23 21:13

... og fader er Jens Boesen.

Hvis man kigger på andre vielser, hvor der står "Begge af Magleby" f.eks., er det tydeligt at det er et B.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 23-10-23 15:03

Til vith.

Nu har jeg fundet viel med Marie Nielsdatter 7 januar 1787.

Dom. 24 p. Trinit. d ..6 November havde Huusmand Copulerede d 7de Janv.
og Enkemand Jørgen Boesen eller Jørgen Jensen 1787
fra Smidstrup og Enken Bodild Peders Datter Marie Niels Daatter
fra ibidem, som begge havde Skifte-Seddel fra
Forvalter Nagel [?] paa Borrebye dateret den
24de November, Trolovelet. De tvende under-
skrivne Forlovere forsikkret, at der .....
intet af Slægtskab, Svogerskab, Trolovelse
med andre eller andre saadant som kunde
hindre disses Trolovelse og derpaa følgende
Vielse, og samme derfore underskrevne
deres Hænder. Eggesløfm. d 26de Nov. 1786

Peder Hanse Hans Jense
Gaardmand i Tystofte Gaardmd p Stisnæs.

Nu mange jeg kun hans første ægteskab den 04 mar 1759 med Cidcel Pedersdatter

Der skulle ikke være børn der??

Med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 23-10-23 15:49

Til vith.

Mogens Jensen Boesen ca. 1734 og død 1795.

Han leder jeg nu efter.

Desvær så er han ikke død efter folketælling 1801.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : vith

Dato : 23-10-23 17:08

Hans vielse med Cidsel Pedersdatter fandt vi i forrige tråd, du får lige en kopi:

A 1759 copulerede.

Dom 1.p Epiph. trolovet Jørgen Jensen Ung-Karl af Smidstrup
og Pigen Cidsel Peders Daatter af Nore. Forlovere vare hands
Fader Jens Corsen [?] fra Jens Boesen og Lars Thomæsen af Magl. - copulerede Dom. Invocav
Magleby Kirkebog side 207 nr. 1, Opslag 103, Enesteministerialbog 1726-1805.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17117137#153485,25569973

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 24-10-23 13:36

Til vith.

Jeg har søgt efter Mogens Jensen født ca 1734 i Magleby men ham har jeg ikke fundet ligeledes leder jeg efter dødsdage(begravelsesdagen efter Bodil Pedersdatter nok begravet 15 oktober 1786 i
Smidstrup, Eggeslevmagle Sogn, Vester Flakkebjerg Herred, Sorø Amt.

Desvære så har jeg ikke fundet dem inud, skriften er også svær.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : vith

Dato : 24-10-23 14:18

Når du skriver Mogens Jensen, mener du så Morten Jensen, der er nævnt som bror ved Jørgens Vielse?

Jeg har heller ikke fundet hans fødsel i Magleby, så måske er han født et andet sted.

Måske er det ham her:

Sorø, Vester Flakkebjerg, Skælskør Købstad, Skelskør menighed, Raadmandshuuse,Borrebye tilhørende, 3, FT-1787, B6575
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Morten Jensen    53    Gift    hosbund    gaardmand
Anne Jørgensdatter    58    Gift    hans kone
Maren Mortensdatter    20    Ugift    af første ægteskab

Jeg har også fundet en Morten Jensen død her:

Sorø amt, Vester Flakkebjerg, Skælskør, 1760-1815, EM, Fødte, Konfirmerede, Viede, Døde - opslag: 149 af 163 opslag
http://ao.salldata.dk/osd_vis.php?bsid=155593&side=149

og denne konfirmation, men der passer alderen ikke helt:

Sorø amt, Vester Flakkebjerg, Eggeslevmagle, 1748-1814, EM, Fødte, Konfirmerede, Viede, Døde - opslag: af 271 opslag
http://ao.salldata.dk/osd_vis.php?bsid=149112&side=174

Ved ikke om det er ham, men der er ikke mange, der hedder Morten.

Og ja, skriften er svær

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 24-10-23 15:15

Til vith.

Først mange tak for de nye oplysninger.

Jeg har fundet Bodil PedersDatter begravelse 15 oktober 1786 samt fødsel for hendes 2 dørters dåb i Eggeslevmagle Kirke. Det er dog svært at læse.

Der må være et skifte efter Bodil Pederdatter for da han bliver gift igen står der han viste en skiftesed af 24 November fra Forvalter Nagel [?] paa Borrebye dateret den
24de November,

Jeg vil nu se på Morten Jensens død.

Med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 25-10-23 11:44

Til vith.

Da Jørgen og Bodils første barn Kirsten bliver døbt står der:

"

Introd: 3`die Søndag efter
Paaske 5`te Søndag i Faste Havde Jørgen Bolsen Huusmand i
Kirsten Smidstrup med sin hustrue Bodil Peders Daatter en
Daatter til Daaben Kirsten kaldet
Huusmand Christen Knags Hustrue i Smid-
strup Zidse Marie Anders Daatter bar Barnet.
Huusmand i Maglebye Niels Morten-
sens kone Maren Peders Daatter
stod hos De øvrige faddere vare Baaedsmand Morten
Jensen i Baadmands huusene, huusmand ibidem
Peder Jensen, og ung Karl Hans Jensen paa Stisnes
Eggeslevmagle Kirkebog side 75 nr. 6, Opslag 39, Enesteministerialbog 1748-1814.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17114533#149112,24648930

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 25-10-23 11:48

Til vith.

"
Baaedsmand Morten
Jensen i Baadmands huusene,

Mon det er min Morten Jensen bror til Jørgen Jensøn Boesen ? At han er sømand.

Med venlig hilsen.

2601.

Jeg er i gang med at se dødsfaldet efter Morten Jensen som du sendte til mig.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 25-10-23 12:42

Til vith.

Fadderne Moten Jensen er i = Gaardmand Morten Jensen i Raadmands Huusene

Jeg har set mere på Teksten og nu mener jeg at det er det der står.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : vith

Dato : 25-10-23 12:59

Ja, jeg tror, at det er din Morten, men jeg tror ikke han er sømand.

Hvis vi sammenligner med FT 1787, så er han Gaardmand og bor Raadmandshusene - og det synes jeg også der står ved Kirstens dåb.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 26-10-23 10:40

Til vith.

Det er en mærkelig omtale der står ved Morten Jensens død i Skjælskør Kirkebog.

"

Dm. Esto mihi d. 15 February døde Morten Jensen i Raadmands
Huusene, gl. 65 Aar lagt i Mellemjorden [? - det tror jeg ikke at der står - se nedenfor - men hvad så?] - begraven
d 20de ejusdem. Klockerne ringet og en kort [?] Liig-Tale
Skælskør Kirkebog side 698 nr,. 1, Opslag 149, Enesteministerialbog 1760-1815.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17118291#155593,26001641
"

Jeg er nu i gang med at se ca. 1730 i Skjælskør Kirkebo og i Magleby Sogn, Vester Flakkenbjerg Herred, Sorø Amt. efter ham samt hans søster Cecil Jensdatter Boesen samme to steder.

Med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 26-10-23 11:59

Det er meget svært at læse. Jeg synes også, at der står mellemjorden - måske er det et stykke jord på kirkegården, der kaldes det. Resten kan jeg ikke gætte.

Søsteren Cicel kan være hende her født 1735:

Sorø amt, Vester Flakkebjerg, Magleby, 1726-1805, EM, Fødte, Konfirmerede, Viede, Døde - opslag: 22 af 307 opslag
http://ao.salldata.dk/osd_vis.php?bsid=153485&side=22

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 27-10-23 13:08

Til vith.

Jeg har nu oprettet et spørgsmål om fødsel af Peder Jensen Boesen, merer så du kan få nogle poen.

Med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 27-10-23 13:58

Okay, den var også blevet lidt lang denne tråd.

Mht. point, så er det ikke noget, du skal tage så nøje. Selv om du kun satte 20 point ud, så ville jeg svare alligevel. Det er selve slægtsforskningen, der interesserer mig.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 27-10-23 15:58

Til vith.

Ja men jeg synes nu at ret skal være ret.

Mange hilsner 2601