/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Hvordan sikrer jeg backup mod hacking?
Fra : cristian2
Vist : 401 gange
100 point
Dato : 05-10-23 17:29

Min kone har en webshop, hvor der udføres automatisk backup en gang om ugen til min Google Drive-konto. Problemet er, at flere suppliers til forretningen har adgang til denne Google-konto (Facebook marketing-firma, webshoppens udvikler, Google Ads-suppliers osv.). Men hvis vi får hacket hendes side, så lukker forretningen ganske enkelt. Jeg har hørt flere eksempler på små danske virksomheder som vores, der udsættes for det - og i dag får de samtidig hacket deres backup! Så mit spørgsmål går på, hvordan jeg sikrer os - ikke imod hacking, for det kan åbenbart ikke lade sig gøre 100 % selvom jeg har sørget for 2Fa på alle Users (SMM suppliers og udviklere) af webshoppen. Men så vi har i det mindste en backup et sted, som hackerne har sværere ved at få adgang til.

Jeg overvejer derfor at lave en ekstra backup til en nyoprettet Google-konto med en ny mailadresse, hvor ingen andre end jeg har adgang. Er det ideelt?

Jeg tænkte, at det bedste ville være ikke at lave to backups med udgang fra webshoppen, men kopiere min eksisterende Google-konto, hvor jeg i forvejen har den løbende backup liggende, over på en ny Google-konto. Jeg ved ikke, om I kan følge mig? Altså i stedet for at kopiere til to backup-konti fra webshoppen, så kopierer jeg stadig kun til én - men fra denne kopierer jeg videre til en anden backup-konto. Svarende til en seriel forbindelse kontiene imellem frem for parallel. Alene for at kunne vinde tid til at få downloadet backup'en efter at jeg har modtaget besked om at siden er hacket, men samtidig inden hackerne og nået ud til at hacke backup-konto nummer to.

... en masse snak. Måske er det noget helt andet der skal til. Jeg er åben for forslag.

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : kurt54

Dato : 05-10-23 19:40

Backup en gang om ugen og kun en generation er ikke seriøst - hvis forretningen har en vis omsætning. Når backup er taget skal forbindelse fjernes så den ikke kan ses og nås fra systemet og dermed blive ramt af et angreb.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 06-10-23 00:50

en gang om ugen til min Google Drive-konto

Har du ikke en lokakl BESKYTTET harddisk til den slags?
Mig bekendt er din PHP database der skal beskyttes mod uvedkomende, alt andet tager bare tid at uploade igen.
At du så giver oplysninger videre til andre tjenester er dit LILLE problem.
Skal man en vej ind - så har du dæleme åbnet for mange

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 06-10-23 08:15

Citat
At du så giver oplysninger videre til andre tjenester er dit LILLE problem.
Skal man en vej ind - så har du dæleme åbnet for mange

Sådan foregår det jo i dag hvor techgiganterne såsom Google, Facebook m.fl. har deres hovedindtjening gennem annoncering, og hvor firmaer af enhver størrelse også bliver promoveret.
Små webshops som nævnte er blot en af mange som har oplevet fremgang via Facebook og andre sociale medier, til gengæld lider de gamle medier såsom aviserne svære kvaler grundet manglende annonceindtjening.

Jeg kender ikke markedet, men der findes garanteret firmaer som opbevarer backups og har kraftige sikkerhedsforanstaltninger

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 07-10-23 18:59

Jeg har haft egen virksomhed i mange år hvor al kommunikation og allee data med dunder foregik via internetteet. Backup blev altid til en ekstern harddisk og foregik kun medens internetfobindelsen var afbrudt.efter backup blev den eksterne harddisk koblet af fysisk og internettet genetableret. skidderikkerne har aldrig adgang til backup kopien på den måde.
Backup hos eksterne klienter eller i skyen ,er alt for usikkert. Det er der flere som må sande i dag.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 08-10-23 13:29

Tak for alle svarene. De er kontante, men hellere få en opsang, end senere at blive hacket!!!

Vi har også en Facebook- og en Instagram-konto, som bruges til markedsføring. Men her er det vel ikke muligt på samme vis at downloade backup på x-tern HD? Jeg mener, hele setuppet og webdesignet ligger jo hos Meta. Er der nogle der ved noget om backup i de tilfælde? Det eneste vi har sikret os med her er 2FA-loginkoder. Vi har med møje og besvær gennem en del år nået op på 12.000 følgere på IG, men en hacker kan med et snuptag fjerne det hele. Forretningen giver et overskud der svarer til at være på dagpenge, så vi har på ingen måde råd til at betale en hacker 500.000 (eller sikkert mere) for at blive genåbnet.

Derudover har vi subscribere til nyhedsbreve. Så samme spørgsmål igen: Kan vi sikre os på samme vis mht backup af Google-konti?

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 30-01-24 13:31

Tak for svaret transor.