/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Andersvænge slagelse
Fra : bodillouise
Vist : 304 gange
100 point
Dato : 02-10-23 17:56

Er det nok kun at kende ca. årstal hvor en person blev beboer på opholdsstedet,
Hvis man gerne vil søge i Daisy ?
Ved at personen døde et sted mellem 1968-1976 , men kan desværre ikke lige finde det helt rigtige årstal.
Har prøvet at skrive til begravelsesstedet, men de har ikke svaret.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 02-10-23 17:59

ALT der er yngre end 75 år har du ikke lov at se.

Så du må vente til 2042 med at se dette, hvis institutionen overhovet er afleveringspligtig til Rigsarkivet.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 02-10-23 18:01

Hvis det er 1976 må du vente til 2051.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 03-10-23 11:10

Kode
ALT der er yngre end 75 år har du ikke lov at se.

Så firkantet er det vist ikke.
https://www.polsterbo.dk/om_mig.html

Citat
Og med den nye GDPR lovgivning (også kaldet, Databeskyttelsesforordningen), som tråtte i kraft i 2018, så står der nu at personer skal være døde i min. 10 år, inden de må gøres offentliggøres, eller gøres søgbare. Men på et billede må man godt kunne se en nyere, hvis den står sammen med et navnet på en som er død for mere en 10 år siden.

Det er nok bedst at melde sig til en gruppe eller forening der beskæftiger sig med slægtsforskning.

GDPR skulle nødig medføre at det blev forbudt at skrive navn osv på gravstene eller urnepladser (urnepladser har gravfred i 10 år i Danmark) det er op til familien eller afdøde selv hvad der skal skrives.

I hovedtræk skal GDPR beskytte levende og afdøde mod kommerciel udnyttelse uden deres vidende, men reglerne kan ikke undgå at give problemer for andre.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 03-10-23 11:41

I stedet for at kigge på en privat hjemmeside, bør du kigge på Rigsarkivets hjemmeside, der står de nye regler, som fastsættes af rigsarkivaren og en en tilfældig privat person, og rigsarkivaren siger 75 år, så tag hellere en "snak" med ham, han har større indflydelse.

De 10 år er de gamle regler fra arkivloven, der ikke er revideret siden 2013.