/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Begrebsforvirring
Fra : Leif7
Vist : 431 gange
100 point
Dato : 27-09-23 10:30

https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/dugfrisk-maaling-danskerne-siger-nej-til-at-saenke-topskatten/9966823
Citat
- Topskatten bygger på, at de bredeste skuldre skal bære det tungeste læs

Min overbevisning er at "de bredeste skuldre" i historiens forløb har været dem der bar åget og de der arbejdede hårdt fysisk. De fik brede skuldre af muskulatur, men alligevel fik de den laveste løn og var livsfarligt nedslidte flere år før de end kunne tænke på tilbagetrækning ....... det sker også i dag, men de socialdemokratiske toppolitikere er fuldt overbeviste om at jobcentret er en effektiv foryngelseskur.

De bredeste skuldre er således ikke de mange højtlønnede som sidder på deres flade hele dagen og kommer til at lide af nedsunkne skuldre.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 27-09-23 16:40

Jeg respekterer din holdning, men jeg vil også gerne dele nogle fakta med dig om dette emne.

Ifølge en rapport fra OECD fra 2020, er Danmark et af de lande, der har den højeste grad af indkomstulighed i verden. Det betyder, at forskellen mellem de rigeste og de fattigste er relativt lille sammenlignet med andre lande. Rapporten viser også, at Danmark har et af de mest progressive skattesystemer i verden, hvilket betyder, at de med højere indkomster betaler en større andel af deres indkomst i skat end de med lavere indkomster. Dette bidrager til at finansiere det danske velfærdssystem, som tilbyder gratis eller billig adgang til sundhed, uddannelse og sociale ydelser for alle borgere.

Det er dog ikke sådan, at alle med høje indkomster sidder på deres flade hele dagen. Mange af dem arbejder hårdt for at opnå deres succes og bidrage til samfundet med deres viden, kompetencer og innovation. Nogle af dem er også involveret i velgørenhed eller frivilligt arbejde for at hjælpe dem, der har brug for det. Ifølge en undersøgelse fra 2019, donerede danskerne i gennemsnit 1.100 kroner om året til velgørende formål, og 43 procent af danskerne deltog i frivilligt arbejde mindst én gang om året.

Det er heller ikke sådan, at alle med lave indkomster er nedslidte og udsatte. Mange af dem har et meningsfuldt og tilfredsstillende arbejde, som de nyder og er stolte af. Nogle af dem har også mulighed for at forbedre deres situation gennem uddannelse, efteruddannelse eller omskoling. Ifølge en rapport fra Eurofound fra 2020, var Danmark et af de lande, der havde den højeste andel af voksne (25-64 år), der deltog i livslang læring (32 procent), hvilket er langt over EU-gennemsnittet (11 procent).

Jeg håber, at du kan se, at der er mere end én måde at definere og måle de bredeste skuldre på. Jeg tror, at det er vigtigt at anerkende og værdsætte alle former for bidrag til samfundet, uanset om de er økonomiske, sociale eller kulturelle. Jeg tror også, at det er vigtigt at have et solidarisk og retfærdigt samfund, hvor alle har lige muligheder og rettigheder. Det er måske ikke perfekt i Danmark, men jeg synes, at det er et godt eksempel på et land, der forsøger at opnå det.

Hvad synes du om det? ??

Accepteret svar
Fra : ingelein

Modtaget 100 point
Dato : 29-09-23 23:12

Vore sønner har topstillinger og knokler røven ud af bukserne. Den ene som ansat, den anden som medejer af en fabrik.
Begge er engagerede i frivilligt arbejde. JEG ville ønske at de havde mindre ansvarsfulde jobs og 8-16 jobs!
Ingelein

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 30-09-23 10:38

Ingelein

Vis mig den person som kan tømme hjernen 100 % for sit arbejde mellem 16-08 og i anden fritid.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 01-10-23 19:43

Dont cry over the pass, - it's gone.
Dont stress about the future, - it hasn't arrived.
Live in the present and make it beautiful.

Hilsen "svejserkopien"

En af dagene kommer der et længere skriv vedr. mine betragtninger omkring det fædreland, jeg netop er "flygtet" fra.

Mvh Tommy.
Ex Kaptajn

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 01-10-23 20:49

Tommy

Svajtserne lever stadig af de kæmpe formuer som blev indsat på konti gennem århundreder hvor ihændehaverne ikke har haft arvinger eller myndigheder som kunne gøre krav på pengene.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 02-10-23 10:17

Muligvis...?
Danmark lever af at udbytte og plyndre sin egen befolkning.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 02-10-23 13:42

Tommy
Lidt vand til din mølle.

Norske forskere er kommet frem til at Norge, Sverige og Danmark har haft flest af lavt uddannede ministre i verden fra 1966-2021.
Man har sammenlignet med 40.000 ministre i samme periode i 126 lande. .......... et stort arbejde, men alligevel enkelt da man vel kan finde de flestes CV på Wiki eller andre kilder.

USA ligger højest fulgt af Frankrig, Italien, Spanien og Portugal.
Man kan så drage utallige konklusioner såsom at de højtuddannede politikere i Sydeuropa bruger deres viden til selvpromovering og korruption, og omvendt at danske politikere ikke kan klare sig hvis de ikke har en hær af spindoktorer og embedsmænd til at skifte ble på dem ........ I Danmark kan man jo blive opstillet blot man har været praktikant på Socialdemokratiets partikontor.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 02-10-23 18:06

Tag eksempelvis vores statsminister Mette Frederiksen. Undskyld, jeg må grine højlydt. Hun er bachelor i Afrikas negerstammer, ellers har hun aldrig haft et ærligt arbejde . Hende vil jeg kalde for enormt lavudannet.
Jeg vil hellere ha' en tømrersvend med 20 år på arbejdsmarkedet som statsminister end den lavt udannet gimpe, om kalder sig statsminister.

Tømrersvenden har dog trods alt masser af erfaring fra erhvervslivet, og ved hvad der rører sig hist og pist. Det som tømrersvenden ikke ved, det ved hans embedsmænd, så han er aldrig på herrens mark.

Jacob Ellemand, Kaptajn fra hæren. Evnede ikke engang at være Forsvarsminister - det vil sige, det gjorde han, men han lod sig bestikke og tror nu, at han egner sig som økonomimister

Må jeg lige indskyde, at rangen som Kaptajn næppe har meget med økonomi at gøre.

Du kan tage hele raden af nuværende ministre. Det er en flok inkompetente halvstuderte stratenrøvere, som overhovedet ikke egner sig til andet end at lukke op og skide i.
Skandalerne står jo også i kø - lige fra sundhedsvæsnet, klima & miljø, arbejdsmarkedet, velfærden. osv osv osv osv osv......

Leif7, er der noget om, at du kommer fra vestlolland..?
Hvis, så tillykke da, med det nye "Power to X" der skal bygges i Nakskov om få år.
Har i plads til alle de solceller og vindmøller der skal opføres i anledningen?

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 02-10-23 19:45

Jacob kommer aldrig til at fylde sin fars sko og kan nok heller ikke redde Venstre.
Vidste du forresten at hans farfar Jens Peter Jensen, også¨M/F, var radikal i starten ?

Jeg er født på Sydsjælland, men alle mine arbejdsår foregik i Nordsjælland, da jeg så blev ledig flyttede jeg til Odense efter anbefaling fra en gammel bekendt, det blev så i Voldsmose hvorfra jeg "flygtede" her til Nakskov da jeg blev pensioneret.
Her bor jeg så billigt og fredeligt indtil jeg skal bæres ud.

Power to X har min støtte da jeg ikke giver batterieventyret mere end 50 år, vi skal jo grave det halve af verden op for at finde råmaterialerne,
Men nej tak til flere solceller, jeg støtter mig til Norge hvor de vil begrænse solceller grundet tab af "matjord", hvilket faktisk også betyder at flere nye motorveje bliver smallere og med lavere hastighed således at der er jord nok til fødevarer som klart er vigtigere end alt andet.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 03-10-23 18:47

Citat
Vidste du forresten at hans farfar Jens Peter Jensen, også¨M/F, var radikal i starten ?
Jo, det vidste jeg godt. Han blev i øvrigt kaldt "Døgnbrænderen"

Jacob Ellemann startede også som radikalt medlem, men meldte sig ind i Venstre senere. Sikkert godt hjulpet af hans far, Uffe.

Nå, tilbage til Nakskov.
Under den store Nato-øvelse, hvori USA deltog - mener det var i 1983...? Lå jeg og min deling i skjul på et eller andet gartneri på Løjtoftevej i et par dage, og blev behandlet fyrsteligt med kaffe & kage og ikke mindst øl - øl i lange baner. Jeg har tit tænkt på det og ikke mindst, om gartneriet stadig er der....?

Sidste år da vi var på ferie i Lalandia Rødby, ville jeg ellers gerne køre til til Nakskov og lede efter det, men ak, desværre var der ikke stemning for det, pigerne ville hellere til Møns Klint.

Jeres Borgmester Holger S. Rasmussen, gør det ikke særlig godt for Lolland. Han har næsten sparet det hele væk, skoler, plejehjem, ældreplejen, osv, så er det svært at få tilflyttere - især børnefamilier. Men byrådets årlige ture til Bornholm bliver der ikke sparet på

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 03-10-23 21:53

Hvis du mener de første større bygninger på højre hånd når man når selve Nakskov på Løjtoftevej har jeg hørt at det var en planteskole, i dag er det aktivitetscenter der hører under jobcentret og der er kun store plæner med hække.
Da vi i min tid rodede rundt i Oksbøl kunne vores delingsfører skaffe øl klokken 2 om natten ........... men ikke varmt vand til morgenbarberingen

Lolland kommunes befolkningstal er faldet til under 40.000 hvilket er beskrevet i nyeste nummer af den lokale sprøjte da det medfører at visse af kommunens topfolk går ned i løn, en af dem har hidtil tjent 62.000 pr måned, men går 10.000 ned.
Faldet kan måske skyldes at mange ledige som "flygtede" til vores billige nedrivningsklare boliger under finanskrisen har fået job i andre dele af landet.
Men jeg har fulgt med i ejendomsmæglernes vinduer, priserne er steget lidt og liggetiden er faldet

Selv om jeg er slidt klarer jeg mig

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 04-10-23 11:22

Citat
Hvis du mener de første større bygninger på højre hånd når man når selve Nakskov på Løjtoftevej

Hmmmmmm. Jeg mener helt bestemt at det lå på venstre side - når vi kom fra den vej, hvor sukkerfabrikken ligger. Ca. 1 km. nedad vejen.
Men jeg er ikke 100 % sikker.

Nakskov har - eller havde nogle flotte piger. Og det sjove ved det, de blev kønnere og kønnere efterhånden som øllet gled ned. Der stod Maribo Bryghus på trylledrikken.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 05-10-23 19:04

"Soldatertiden i Nakskov"

Da vi havde ligget inkognito i Nakskov i nogle dage fik vi meddelt over radioen at vi skulle bryde op og sætte kursen mod havnen i Rødbyhavn (Lolland) Da der lå et amerikansk hangarskib i Østersøen som lastede US-marinere + deres køretøjer. Da vi nåede havnen i Nakskov blev vi beordret til at stoppe og afvente nærme ordrer.
Vi gjorde holdt faktisk lige overfor en Cafe, som med en skilt præsenterede sig som "Havnecafeen"
Vi havde næppe holdt der i mere en fem minutter da en par lettere anløbne mandfolk røg ud af cafeen med en kasse øl til de tørstige "Jenser" Det var tydeligt at høre på stemmerne, at de havde fået mere end et par bajsere eller 3 -4 - 5 - + Åh ja, de var squ herlige.

Pludselig skrattede radioen igen og videre mod Rødbyhavn.
Øv, egentligt kedeligt, jeg kunne godt tænke mig at snakke lidt mere med gutterne

Vi lå ca i døgns tid i Rødbyhavn så var det hjemad mod kasserne igen.

Jeps, det var mit første møde med Lolland Kommune, Leif7 - Flinke mennesker de lollændere, det er de sikkert stadig.
Er der noget om, at Nakskov er den rødeste by i hele Danmark?

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 08-10-23 01:19

Jep, hyggelig stille by, jeg bor i en ejendom fra 1936.

Jeg så resterne af "Havnecafeen" da jeg flyttede hertil, forlængst lukket, den og to andre bygninger ved siden af var kondomneret og blev revet ned i år, der ligger en stor græsplæne indtil en skør investor får øje på stedet ............ folk vil gerne have vandudsigt, men sgu ikke hvis der er industri på den anden side selv om det erarbejdspladser.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 09-10-23 21:22

Ja der sker jo byfornyelser alle steder.

Om arbejdspladser er godt for kommunen kommer vel i den grad an på, hvem der besætter arbejdspladserne.
Hvis det er med arbejdere, som er bosat i anden kommune tvivler jeg på værdien af omtalte arbejdspladser.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 10-10-23 09:41

Citat
Hvis det er med arbejdere, som er bosat i anden kommune tvivler jeg på værdien af omtalte arbejdspladser.

Selv dengang vi havde de store industrier på Amager pendlede arbejderne fra det meste af Sjælland, f.eks. havde DSB en livlig busrute der gik fra hovedstaden til Stege.

Det var i 1800-tallet hvor industrifyrsterne i England opførte huse til arbejderne og stod for velfærden så de blev i nærområdet, det havde vi også noget af i Danmark, men alle arbejderboligerne er solgt og renoveret.
Mine forældre boede i en arbejderbolig som tilhørte godset, et godt sted idet greven ikke var fedet, så allerede i starten af 60`rne blev der lavet små tilbygninger til husene og indrettet badeværelser ....... mange år før man begyndte at renovere eller nedrive den meget slum i storbyerne.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 10-10-23 19:50

Det jeg mente med:
Citat
Hvis det er med arbejdere, som er bosat i anden kommune tvivler jeg på værdien af omtalte arbejdspladser.
at den kommune arbejderen er bosat i får skatteindtægterne fra arbejderen. Så hjælper det ikke meget at en given kommune har arbejdspladser, hvis arbejderen bor i anden kommune

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 11-10-23 17:10

Citat
Så hjælper det ikke meget at en given kommune har arbejdspladser, hvis arbejderen bor i anden kommune
'

Sådan har det jo fungeret smukt i mange år, undtagen i krisetider hvor Udkantsdanmark bryder løs, vil du lave en ny form for stavnsbånd ?

Og når mellemstore og store virksomheder vil have nyt domicil vil de helst bygge 10 meter fra en motorvej eller tilslutning så deres vareflow og medarbejdere kan få hurtig adgang, det er jo derfor at jyderne er vilde med at bygge motorveje.
Masser af de liberale erhverv, altså uden fysisk produktion, vil helst bo i et attraktivt postnummer og ikke ude på bøhlandet selv om det kan spare en masse husleje og dermed også gøre deres tjenester billigere for kunderne, og oveni vil især de yngre medarbejdere ikke bo et sted hvor der ikke er mindst 5 kaffebarer i nærheden samt en masse andre "oplevelser". ........... netop af samme grund mangler der praktiserende læger mange steder da de yngre læger ikke vil bo på landet.

Politikerne har prøvet at kickstarte en udflytning ved at flytte kontorer fra de dyre adresser og ud i provinsen, men det hjælper ikke meget da det for det første ikke er mange folk, og for det andet laver de udelukkende onlinearbejde og har ikke engang kontortid.
Staten flyttede en funktion med 3 medarbejdere til Bornholm, også et kontor til Nakskov .......... men jeg aner sgu ikke hvor mange der er ansat.

Og så lige en mega firkantet regel, de udflyttede kontorer må ikke købe så meget som en æske papirclips lokalt, det skal de rekvirere fra statens egen forsyning ............ det kan man ikke sige giver fremgang i lokalområdet

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 11-10-23 20:15

Citat
Sådan har det jo fungeret smukt i mange år, undtagen i krisetider hvor Udkantsdanmark bryder løs, vil du lave en ny form for stavnsbånd ?
Nej da. Jeg beskriver bare at sådan er det. Mange byrådspolitikere ynder jo - når de skal have en sag igennem - f.eks. vindmøller, at fortælle med glød i øjnene, at det giver et x antal arbejdspladser til kommunen. Javel ja, det gør det skam også, men til hvad nytte, hvis dem der bestrider arbejdspladesen, bor i nabokommunen.

Jeg ved at den svada benyttes meget, for ikke at sige temmelig tit af din egen borgmester, Holger Schou Rasmussen.

Apropos stavnsbånd. Er der vidst flere kommuner (også Lolland) der stavnsbinder husejere i et vindmølle område. Deres huse er for sige det mildt, usælgelige p.gr.a. snurrebasser og solceller.

Nå men jeg kan jo være ligeglad, jeg skal ikke se på lortet mere.....Men det er jeg jo ikke alligevel, for en dag kommer jeg vel tilbage til fædrelandet igen??

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 11-10-23 20:57

Når møller og solceller er sat op i en kommune er der jo ikke mere arbejde til lokale som evt. har stillet op med jord og betonarbejde.
Ikke engang en fastboende servicetekniker, dog er der en lille havn et sted i sydøst med nogle fastboende og en båd som servicerer de mange havmøller på Kriegers Flak.

På Lolland er der såmænd modstand, en landsby fik stoppet planerne idet en ring af celleparker ville omslutte 3/4 af byen, udover det har Lolland altså Danmarks bedste landbrugsjord.
Men hvis folk klager over støj fra vindmøller er det rent psykisk. der var meget mere støj for 100 år siden da de mange elledninger sad på skove af master og udsendte vibrationsstøj ved bestemte vindhastigheder, det kunne let ødeløgge en nattesøbn.

Svejtserne har store muligheder for at opsætte solceller på de mange ubrugelige skrå bjergsider samt møller på bjergtoppe hvor det blæser mest. det er bare at komme i gang.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 14-10-23 19:39

Citat
Svejtserne har store muligheder for at opsætte solceller på de mange ubrugelige skrå bjergsider samt møller på bjergtoppe hvor det blæser mest. det er bare at komme i gang.

Ja, det kunne de jo. Meeeeeeen jeg tror næppe, at de vil ødelægge en så storslået natur med en gang opreklameret lort.

Hvor mange vindmøller snurrer i DK i dag???
En, fortalte mig med et stort smil på læben, at en brøkdel af danske vindmøller snurrede i dette "dejlige blæsevejr" Danmark har haft i dag.

Jeg googlede lidt og fandt ud af, at Gerringe v/ Rødby, Lolland kommune har nedgravet 325 tons vindmøllevinger -og, at der var plads til mange flere endnu.

Ved du noget om Lolland Kommune bliver betalt for at agere losseplads for vindindustrien ?
Eller er det et led i Kommunens grønne omstilling ?

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 18-10-23 09:40

Hvad er opreklameret lort ?
Schweitz har jo også vandkraftværker som er øjebæer i en "storslået" natur.

Møllevinger bliver ikke nedbrudt og kan i princippet ligge der til jorden brænder op om nogle milliarder år uden at have udledt nogen stoffer
Da de er hule kan de jo også fungere som fyld og dræn så man slipper for at fylde op med andre materialer som er klimabelastende under fremstillingen ............ men det er blot min egen ide.

I forvejen bruger man jo hver dag tonsvis af nedrevne bygninger i f.eks. stabilgrus og lilslag i ny beton, men f.eks. mursten fra skorstene og ildfaste sten fra ovne må ikke blandes med det øvrige byggeaffald ........ nok lidt at skyde gråspurve med kanoner idet der ligger langt mere slagger fra de gamle gasværker rundt omkring da det var et meget anvendt genbrugsmateriale før i tiden. Jeg borede engang nogle huller i en gammel ejendom for at hænge køkkenskabe op, der kom sgu slagger ud af borehullet ....... det må kaldes en generationsforurening hvor man kan klistre bødeforlæg på gravsten

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 18-10-23 21:24

Citat
Møllevinger bliver ikke nedbrudt og kan i princippet ligge der til jorden brænder op om nogle milliarder år uden at have udledt nogen stoffer
Nårh ja, for sørensen da. Alle ved da, at epoxy og glasfiber er ganske uskadelige materialer, som over hele hovedet ikke er kræftfremkaldende.

Godkendelse af svar
Fra : Leif7

Dato : 14-01-24 06:52

Tak for svaret ingelein.