/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Potensregning
Fra : MazZter
Vist : 4160 gange
20 point
Dato : 04-07-03 18:13

Jeg har lært at lave regning med potenser med en lommeregner der var beregnet til det, men hvad gør man hvis man skal bruge en lommeregner der ikke har mulighed for den x'te rod, som man bruger hvis man skal finde f.eks den månedlige rente ud fra oplysninger om den årlige rente?
De fleste (nogenlunde) lommeregnere har mulighed for at opløfte til potens, men hvad med at regne tilbage???

Hvis jeg skal finde den mdl. rente på et lån med en årlig rente på 8,5%, så ved jeg at jeg skal tage den 12te rod af 1,085, og får derved den rigtige mdl. rente til
brug.
Men hvad gør jeg på en maskine der ikke har den x'te rod???

Jeg håber der er nogen der kan give et svar...

Accepteret svar
Fra : sabelfisk

Modtaget 30 point
Dato : 04-07-03 18:32

Hej.. hvilken lomme regner har du?
Der er nok en knap der ser således ud; "^" den er det samme som at opløfte i potens. fx. : y^x (y opløftet i x'te) = z
Den x'te rod af z = z^(1/x) = y
Eller hvis y=4 og x=2 :
4^2 = 16....
den 2. rod af 16 = 16^(1/2) = 4

Altså den månedlige rente:
1,085^(1/12) = (den månedlige rente).
Er det til at forstå?

Kommentar
Fra : MazZter

Dato : 04-07-03 21:41

Jeps, tusind tak skal du have, det var lige det jeg skulle vide. Jeg bruger normalt en Teaxs TI-83, men det er jo ikke alle der har en sådan.
Jeg tror faktisk at jeg engang har fået at vide det du fortæller, men det har åbenbart ikke sat sig ordentligt fast.
Jeg har prøvet at lave noget lignende, men jeg opløftede ikke, hvilket jo gør at det resultat jeg derved får, ikke er korrekt.
Jeg havde prøvet flg: (1,085-1)*(1/12), hvilket kun giver et tilnærmelsesvist resultat, idet der her ikke bliver taget højde for renters rente. Jeg havde ikke lige tænkt på at opløfte med 1/12 i stedet for. Men da det giver det resultat jeg har brug for .....

Godkendelse af svar
Fra : MazZter

Dato : 04-07-03 21:42

Tak for svaret sabelfisk.

Kommentar
Fra : sabelfisk

Dato : 04-07-03 22:03

Hej igen mazZter.. det var så lidt, og tak for pointene...
Det er virkelig irriterende at få fat på en lommeregner som ikke kan det samme som den man plejer at bruge,, jeg kender det udemærket.. Er glad for du fandt ud af det, hav en god fredag.. >>kram<<