/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Energi
Fra : rotw
Vist : 506 gange
500 point
Dato : 06-04-23 14:36

Er der nogle der kan fortælle hvor den såkalde konkurrence er blevet at efter Socialdemokratterne mv valgte at sælge ud? El mm? Man tør jo slet ikke tænke på de nye transportafgifter som er kommet i år , som kommer ved siden af ?

Accepteret svar
Fra : Leif7

Modtaget 500 point
Dato : 07-04-23 04:17

Statens frasalg, altså det som vi kalder arvesølvet, er en følge at et EU-krav af privatiserig og gennemskuelighed
Tjaeh, Enhedslisten er jo begejstrede da de gerne vil have luften over Danmark total ren, uanset at transportafgiften mest rammer deres vælgersegment som er lav- og overførselsindkomsterne.
Men disse grupper får nok en skattefri "transportcheck" på 500 kroner når man finder ud af at det kommer til at koste kassen at transportere mælk og ferskvarer ud til detailhandelen.

I forvejen er der jo dieselafgifterne. også en slags transportafgift idet jo flere kilometer en lastbil kører desto mere diesel bruger den, men med store investeringer sørger vognmændene naturligvis for at have de mest økonomiske lastvogne.
Og skal de køre på batterier om 7 år bliver lastvognene meget tungere, nyttelasten formindskes og der slides meget mere på vejene.

Jeg tror faktisk ikke selv på at det store batterieventyr bliver til noget på verdensplan, på et tidspunkt slipper råstofferne op.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-04-23 13:39

man behøver ikke nødvendigvis at bruge lithium/ ion batterier for at køre elektrisk lastvogn.
I den størrelse vil brændselsceller med brint eller alkohol fra genvunden co2 være en mulighed.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 08-04-23 18:29

Jeg har en lille fornemmelse af at: Solen styrer klimaet.
CO2 myten styrer menneskeheden.

- Og du betaler.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 13-04-23 16:55

Der er ik' meget trafik på tråden.

Nå, det jeg ville sige var, at jeg har hørt, at Greta Thunberg bliver f.eks. ved med at skrige, at vi kun har ti år til at redde planeten i.
Det vil klima profeten, Al Gore, ikke have hængende på sig, idet han mener, at dette slogan tilhører ham alene, idet, Al Gore har sagt det gentagne gange de sidste 50 år.

Men historisk set, har jorden jo både haft varme og kuldeperioder uden at co2 var den skyldige.

Lidt eksempler:

Hvorfor sluttede Den Romerske Varmeperiode?
Hvorfor sluttede den i 150 e.Kr., og ikke f.eks. i år 400?
Hvorfor startede den efterfølgende nedkøling omkring år 500 og ikke f.eks. i 350 eller 650?
Hvorfor fortsatte opvarmningen ikke bare efter år 1000 i Den Middelalderlige Varmeperiode?
Hvorfor endte Middelaldervarmen i år 1000 og ikke f.eks. i 1200 eller 800?
Hvorfor stoppede den efterfølgende afkøling i år 1700 i stedet for at fortsætte ind i en ny istid, som Milankovitch-cyklerne ellers peger på?

Hvorfor har Jorden været under opvarmning i 300 år lige siden?
Hvorfor startede den nuværende opvarmning ca. 100 år før de seneste stigninger i CO2-niveauet?
Et lille tip: Svaret på alle og ethvert af ovenstående spørgsmål er åbenlyst ikke ”CO2”.

Mvh.
Tommy.
"Boomer."

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 13-04-23 18:28

Tommy

Glem Thurnberg, hun vil jo have at vi skal standse klimaforandringerne .......... i går.

Der findes også mund-mund fortællinger blandt indanerstammerne i USA som antyder at der har været særdeles hårde lange vintre med massedød og ødelæggelse for 5-600 år siden.

Vulkanudbrud vælter også en masse CO2 ud og i takt med at især den nordlige del af kloden opvarmes hurtigere er den nedfrosne tundra begyndt at slippe drivhusgassen metan ud.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 13-04-23 20:12

Citat
Vulkanudbrud vælter også en masse CO2 ud og i takt med at især den nordlige del af kloden opvarmes hurtigere er den nedfrosne tundra begyndt at slippe drivhusgassen metan ud.
Ja, de vulkaner udspyer jo en del co2, men det sjoveste - eller det mærkeligste er, at et godt stort udbrud har en afkølende effekt for jorden.

Hvordan mon det hænger sammen....? Noget med solens stråler som global opvarmningskilde?

Citat
Glem Thurnberg, hun vil jo have at vi skal standse klimaforandringerne .......... i går.
Nu betragter jeg Greta som en lille dum gås - et offer for klimaidiotien.

Citat
Der findes også mund-mund fortællinger blandt indianerstammerne i USA som antyder at der har været særdeles hårde lange vintre med massedød og ødelæggelse for 5-600 år siden.
Nu er der forskel på en prærieindianers overlevering og så historisk fakta. Historisk fakta er det som jeg beskrev længere oppe.
Citat
Hvorfor sluttede Den Romerske Varmeperiode?
Hvorfor sluttede den i 150 e.Kr., og ikke f.eks. i år 400?
Hvorfor startede den efterfølgende nedkøling omkring år 500 og ikke f.eks. i 350 eller 650?
Hvorfor fortsatte opvarmningen ikke bare efter år 1000 i Den Middelalderlige Varmeperiode?
Hvorfor endte Middelaldervarmen i år 1000 og ikke f.eks. i 1200 eller 800?
Hvorfor stoppede den efterfølgende afkøling i år 1700 i stedet for at fortsætte ind i en ny istid, som Milankovitch-cyklerne ellers peger på?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 14-04-23 11:39

Nu har dette forårsvejr været koldere end "normalt". Tv's klimapræster har gudske lov beroliget os alle med: "At det er bare vejr"

Havde foråret nu været lidt varmere end "normalt" Ihhhhh, du milde skaber da.
Samtlige klimapræster i form af Michael Jarnvig og Peter Tanev + følge, ville prædike med alvorlig røst, at nu koger hele Danmark sammen i morgen og døden er nært forestående såfremt vi ikke straks opfører hundredevis af tårnhøje vindmøller og helst plastrer 1000- vis af ha god landbrugsjord til med solceller. Solceller, som femstilles af kinesiske slavearbejdere. Og vi skal ydermere se at få skiftet diesel og benzinhakkeren ud med el-biler. Batterierne til disse el-biler fremstilles bla. ved børnearbejdere i minerne, men op i røven med de stakkels børn, det gælder om at vi kan pudse vore glorie med ordene: Se mig, se mig, jeg kører i el-bil.
Ihhhh, hvor vi gungrer gadegung gadegung. Og kys min røv.......

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 14-04-23 18:44

Solceller skal anbringes på tage og vindmøller over en vis størrelse skal ud på havet ........... og så langt ude at depressive sommerhusejere ikke skal kunne får erstatning for fald i friværdien grundet "ødelagt udsigt".

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 14-04-23 19:24

Jamen kæreste Leif7, vi har intet, som i absolut intet, at bruge solceller til. Hvor effektive er de????
Og vindmøller som slides - med Microplast - læs PFAS, som spredes alle mulige steder til stor skade for alt levende.
Hvor mange insekter er det nu vindmøller dræber årligt? I Tysklande alen = 1.200 millioner tons. (google det, hvis du ikke tror mig)
Byg dog nogle A-kraft værker = NUL udledning,

I Lolland kommune -dem, der kaldes "spidsen af den rådne banan" ligger der over 300 tons gamle udslidte vindmøller begravet. MILJØSVINERI af værste skuffe.

Men vi pudser videre på glorien og råber lallende; Se mig, se, mig!!! Nøøøøøøj, hvor er jeg grøn.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 15-04-23 06:05

Jeg er ikke lille ....... og stemmer også for atomkraft

De 6 kwh som villaer ifølge loven max må have i solcellekraft er rigligt til villaens forbrug, også selv om de nogle steder også driver et jordvarmeanlæg, de mangler blot batterier som kan kompensere 100 %.
Er det forbigået dig at 62 % af landets energibehov sidste år blev dækket af sol og vind, og 30% af den brugte gas stammer fra biogas ?

80 % af en vindmølle kan genbruges, oveni kom der fornyligt en melding om at man nu har fundet en metode til at adskille epoxy og glasfiber.
Egentlig kunne man sagtens hakke vingerne i små stykker og deponere dem, det er jo et materiale som ikke nedbrydes og forurener så det er absolut ikke et miljøsvineri set i forhold til hundreder af andre matarialer som vi deponerer. eller har deponeret i fortiden grundet manglende lovgivning og viden.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 15-04-23 06:33

Citat
Jeg er ikke lille ......
Jeg har ikke skrevet nogen steder at du er lille.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 15-04-23 09:17

Citat
at vill
Citat
Er det forbigået dig at 62 % af landets energibehov sidste år blev dækket af sol og vind, og 30% af den brugte gas stammer fra biogas ?
Nu vil jeg ikke diskutere rigtigheden i dit statement, men blot udbryde: Nåååå, er det derfor, at folk må gå fra hus og hjem fordi, de ikke har råd til strøm/gasregningen. Nej, det er ikke Putin eller inflationens skyld, prisstigningerne var allerede i gang før.

Jamen dog, jeg er rystet når du skriver:
Citat
Egentlig kunne man sagtens hakke vingerne i små stykker og deponere dem, det er jo et materiale som ikke nedbrydes og forurener så det er absolut ikke et miljøsvineri set i forhold til hundreder af andre matarialer som vi deponerer. eller har deponeret i fortiden grundet manglende lovgivning og viden.
Hvis vi to skal ha' en debat omkring dette emne, burde du, for sin egen skyld, sætte dig grundigere ind i det stof, der hedder vindmølleskrot.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 15-04-23 10:35

"det stof der hedder vindmølleskrot".

Hvad med alle de biler du har haft ?

Plast.
Brugt motorolie.
Tilstoppede lydpotter.
Gummi.
mindst 3 lag lak ....... som du ydermere behandler med diverse sminke for at bilerne skal være blanke som nyskidt kolort i måneskin.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 15-04-23 11:55

Citat
mindst 3 lag lak ....... som du ydermere behandler med diverse sminke for at bilerne skal være blanke som nyskidt kolort i måneskin.
Nej nej, jeg kører i en 8 cyl. Jeep Wrangler 4x4, de modeller skal ikke være blanke.
Men rolig nu, jeg er ikke miljøsvin af den grund. Jeg har nemlig "købt" naboens Co2 kvote, han har ingen bil, men hvis han gjorde - havde han ejet 3 stk. En til ham, 1 til konen og 1 til sønnen.
Vi har regnet ud, som de gode socialister vi er, at der er underskud på Co2 kontoen.
Nu overvejer jeg, at købe en 8 cyl. 4x4 til konen.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 16-04-23 18:52

Hvis nogen skulle undre sig, hvorfor elpriserne lige pludselig er steget, også om natten(!) - Tyskland har lige sagt farvel til mellem 2,5 - 6 GWe strøm fra kernekraft, der nu skal importeres. Prisen stiger efter marginalprincippet. Den sidste kilowattime bestemmer prisen, og derfor bliver vores strøm desværre også dyrere.

-Og vi betaler.
Nååååå ja, ellers dør baby, eller noget.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 18-04-23 08:58

Jeg ved ikke om vi har importeret strøm fra Frankrig, men i gode år har landet fået dækket 75 % af deres behov, det er så faldet da man har været nødsaget til at slukke for de ældste værker ......... det er både for dyrt og for umuligt at renovere dem.

En del af af atomkrafttilhængerne i Danmark vil ikke have dem i deres baghave, man burde arbejde på at lave dem underjordiske.
Faktisk er der flere vandkraftværker i Europa som er totat skjult i undergrunden, det eneste de lokale har set er øget trafik med grej og personale mens de blev bygget, og ved et stort nyere brugte man tunnelboremaskiner ............... også til lodrette skater som blev boret nedefra og op,
Pågældende værk produducerer så meget at det svarer til et par mindre atomværker så de har også overskud til at pumpe en masse vand tilbage til bjergsøen.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 30-04-23 19:00

Siden du ikke har lukket - eller annulleret spørgsmålet - men forhøjet pointene, går jeg ud fra, at du ønsker et specifikt svar på:
Citat
Er der nogle der kan fortælle hvor den såkalde konkurrence er blevet at efter Socialdemokratterne mv valgte at sælge ud?

Mette ønsker, som magtfuldkommen socialist, monopol på el-markedet og af den grund har givet blankochecks til nutidens gullaschbaroner - nemlig vind -og solcelleindustrien, således, at de og kun de alene, bestemmer hvad hr og fru danmark skal betale for en basal forbrugsting - nemlig strøm.

Samtidig har omtalte baroner fået tilladelse til at spolere den danske natur totalt. Lars Aagård, lobbyist for vindindustrien med bijob som energiminister, udtaler sig med disse ord: "Forkælede teenagere" om de mennesker, der bliver syge af at bo tæt på vindturbinerne. Den bemærkning siger vidst alt om den herre.......min egen tanke; Fy for satan et hovent svinemikkel.

Den om klimaløgnen, kan vi tage i en anden tråd.

PS....Nu husker vi ordene fra Mette: "Det er Putins skyld"
Makrellen er jo syg i hovedet.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 01-05-23 09:43

Et sidste indlæg fra mig i denne tråd.

Kernekraft er den såkaldte vedvarende energi overlegen.

Nu hørte vi forleden dag, hvordan 180 hektar solcellepark kan levere strøm svarende til 25.000 husstandes årlige forbrug. Altså når solen skinner. Flot...men hvad kan man egentlig med en lille kernereaktor?
Hvis vi tager udgangspunkt i GE-Hitachi Nuclear Energy's nye BWRX-300 anlæg, så kan den på bare ?? ???????????? (170 x 280 m) skabe en elforsyning som kan levere strøm til ??-??????.?????? ??????????????????!

Her taler vi til gengæld om reel, styrbar elforsyning, som leverer strøm hele tiden, nat og dag året rundt. Man kan med andre ord undvære ca 25-30 af den slags solcelleparker som de planlægger ved Asp OG al den backup-kapacitet som er nødvendig til at levere el resten af tiden når det ikke lige er solskin...samt et ukendt antal PtX-anlæg oveni.

Tak for ordet!

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 01-05-23 09:44

Tommy

Den danske regering vipper mellem statsindgreb og EU-reglerne om monopoliseren, det er en svær en.

Eftersom at Danmark vil opføre så mange havvindmøller at vi kan eksportere overskud lige så snart der er en stille brise har vi slet ikke brug for solceller, kun til eget forbrug på villamatrikler.
Men det er en del af en aftale mellem Norge, Danmark og Holland, jeg ved ikke om Tyskland er med ........... de har jo ikke selv så meget "vestkyst" men kan jo bidrage økonomisk som medejere i Danmark og Holland.

I Norge stod det hedt til, der var lange perioder hvor strømmen kostede kassen i syd mens den nærmest var gratis i det nordlige, men regeringen hjalp de mindrebemidlede husholdninger ved at betale 70 % af prisstigningerne i stedet for at uddele ens checks som vi gjorde hvad der som bekendt gav skævheder.
Iøvrigt er der ingen kraftkabler mellem nord og syd i Norge hvad der ville have udjævnet prisen, det bliver nok aktuelt at projektere sammen med deres kommende vindmølleparker, ved siden af er Norge ramt af klimaforandringer som gør at gletcherne hastigt svinder og derved ikke giver vand nok til vandkraft.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 01-05-23 09:50

Hov, noget gik galt, der skal stå;
som kan levere strøm til 7 - 800.000 hustande

Godkendelse af svar
Fra : rotw

Dato : 16-05-23 06:21

Tak for svaret Leif7.