/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Lim Collage foto
Fra : Bolette0306
Vist : 312 gange
100 point
Dato : 10-04-22 17:28

Hejsa
Jeg skal lave en foto collage, hvor jeg skal klistre almindelige foto, på et stort canvas lærredet Vi snakker ca 50 foto.
Lærredet er jo ligesom glat, og jeg er stærkt i tvivl om, hvilken lim”art” jeg skal bruge.
Tænkte tapetklister, men tror det er noget gris at arbejde med. Almindelig collagelim, er bedst til papir og servietter og foto er for “tykke”.
What to do?

Kommentar
Fra : webm

Dato : 10-04-22 17:57

Spørg i en butik som arbejder med hobbyting eller
klik på dette link: http://tpoulsen.blogspot.com/2009/03/foto-til-lrred-trin-for-trin.html

Kommentar
Fra : webm

Dato : 10-04-22 18:03
Accepteret svar
Fra : abbaba

Modtaget 100 point
Dato : 11-04-22 19:03

Jeg har brugt væv klister til indbinding af bøger og syntes det var nemt at arbejde med.
https://www.jemogfix.dk/tapetklister-amp-klaebere/150703/

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 12-04-22 13:16

Væv lim er stærkere end tapetklister, men du kan risikere at fotoet buler eller tager skade på anden vis. Hvad med limstift?

Kommentar
Fra : Bolette0306

Dato : 13-04-22 11:33

Limstift er bøvlet at arbejde med, med så mange foto. Også fordi det skal helt ud til kanterne.
Har snakket med farvehandler , der også mener, at fotografierne kan risikerer at bule, ved brug af vævlin eller tapetklister. Tak for de mange svar, har dog ikke løst problemet endnu??

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 13-04-22 13:00

Se her: https://strikingeshave.blogspot.com/2018/11/gingko-biloba-blade-til-mine-lygter.html
Måske kan trælim bruges? Det tørrer glasklart op.
Man “plejer” jo at lave en fotocollage digitalt og så få det trykt i stort format, såfremt dine billeders opløsning er stor nok. Ikke noget med at klippe og klistre. Der findes programmer til den slags collager, nogle er gratis., for eksmpel BIG HUGE LAB.
INGELEIN

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 14-04-22 19:14

Det skal jo ikke soppe i lim.
Ellers læg et lag plast på for og bag og læg det i pres så er der garanteret ingen rynker, men tager længere tid om tørre

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 15-04-22 21:26

En mulighed er at bruge mat gulv/trælak til limning af billederne og efterfølgende lakere 1-2 gang oven på billederne til fremtidssikre din foto Collage.

Uanset hvilket produkt eller fremgangsmåde du vælger. Lav altid en prøve.

En anden mulighed er så simpel som en limstift

Godkendelse af svar
Fra : Bolette0306

Dato : 21-04-22 23:48

Tak for svaret abbaba.det fungerede fint