/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Årsopgørelse giver ikke mening
Fra : Sigerdetik
Vist : 166 gange
20 point
Dato : 12-03-22 09:03

Hej

Håber nogen kan hjælpe med at forstå min årsopgørelse.

Min kone tjener 396.000
Jeg tjener 432.000

Jeg arbejder udenbys og kører 55 km hver vej.

Hun er får udbetalt 1300 kr mere end mig hver måned, selvom jeg tjener mere end hende brutto.

Er der nogen der kan forklare mig hvorfor hun får tilbagebetalt kr. 9.000
Og jeg 1.800??

Kommentar
Fra : netop

Dato : 12-03-22 09:08

Interessant spørgsmål...

Man kunne jo også spørge hvorfor det regner i Århus og solen skinner i Ålborg...

Det ville være lige så nemt at svare på ud fra de give oplysninger.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 12-03-22 09:10

Det er sandelig svært at give noget svar på uden at få nogle flere tal at arbejde med.
Du må nok lige have fat i skattefar og få en forklaring.

Kommentar
Fra : Sigerdetik

Dato : 12-03-22 09:21

Hvilke oplysninger mangler der!

Synes nu jeg har oplyst de tal der ligger til grund for resultatet?

Kommentar
Fra : Sigerdetik

Dato : 12-03-22 09:23

Vi har hverken yderligere indtægter / udgifter eller andet.

Ja vi har en a-kasse, men der har vi begge det samme sted.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 12-03-22 09:29

Hvis du kigger på din årsopgørelse står der sikkert flere tal som du ikke har nævnt, så hvis du vil vide mere så send årsopgørelsen, så kan vi bedre fortælle dig hvad det drejer sig om.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 12-03-22 09:49

Kig på hvor meget hhv. du og din kone har betalt i kildeskat. Der kan ligge en forskel der. Så skal du kigge på fradragssiden, er der forskel der.

Så kig på den beregnede skat, er der forskel der?

Blot for at nævne nogle af tingene.

Kommentar
Fra : Sigerdetik

Dato : 12-03-22 10:27

Vi betaler ikke kildeskat.
Kun almindelig skat.

Hun får ik fradrag for noget.

Jeg får befordringsgodtgørelse

Jeg har betalt mere i skat end hende.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 12-03-22 10:41

Citat
Vi betaler ikke kildeskat.
Kun almindelig skat.

Du aner angiveligt ikke hvad du taler om, så jeg vil anbefale dig at henvende dit spørgsmål til skattevæsenet.
https://www.borger.dk/oekonomi-skat-su/Skat/Aarsopgoerelse

Der er jo INGEN almindelige mennesker der kan give dig et svar på dit spørgsmål ud fra de givne oplysninger.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-03-22 11:18

Ja, var tingene bare så enkle, som du sætter det op. Skatte lovgivning, er en jungle at bevæge sig i.
Måske har du det som jeg, man gider ikke rigtig gå i detaljer. Og derfor snyder man sikkert sig selv.
Jeg tror du skal ind at kigge på fradrag. Hvilke af jeres navne står ved Bolig, Lån, Aktier, ny indkøb.
osv. osv.

Masser af læsestof desangående. Bl.a. her:
https://bankly.dk/blog/skattefradrag

M.

Kommentar
Fra : netop

Dato : 12-03-22 12:11

Vi udbetaler overskydende skat til din NemKonto fra den 8. april 2022. I nogle tilfælde tager det dog længere tid, før pengene udbetales.

Det kan fx tage længere tid hvis:

Du eller din ægtefælle har gæld til det offentlige, som skal modregnes
Du mangler at udfylde oplysningsskema
Der er tale om et større beløb
Du ikke har en NemKonto.
Vi skal være helt sikre på, at modregningen i din overskydende skat sker på et lovligt grundlag. Derfor gennemgår vi din gæld, inden vi udbetaler pengene. Vi kan desværre ikke sige, hvornår vi behandler din sag eller fremskynde udbetalingen af dine penge. Hverken hvis du ringer til os, eller hvis du hurtigt betaler din gæld.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-03-22 12:30

Enkelt du passerer en skattegrænse - og det gør din kone ikke.
Gå til din chef og bed om samme løn som din kone får.