/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Indfri banklån eller bevar opsparing?
Fra : 1HolM1
Vist : 576 gange
100 point
Dato : 19-09-20 20:33

Hej, jeg har købt mig ind i en andelsbolig hvor jeg ca. har betalt 1/4 af købsprisen og lavet et banklån (20 år) med variabel rente på det resterende.

Jeg er nysgerrig på at høre, hvad der er smartest rent økonomisk ift. om jeg skal indfri banklånet når det bliver muligt for mig eller om jeg skal fortsætte med opsparing? Er der noget jeg kan vinde på at gøre det ene fremfor det andet? Eller om det reelt ikke har nogen betydning uanset hvad jeg vælger og det måske i virkeligheden bare er en smagssag?

Jeg spørger da jeg ikke er noget økonomisk geni og har brug for at høre om jeg overser noget eller måske få andre perspektiver.

Hvad taler for at betale banklån:
Jeg er af den type som godt kan lide IKKE at stå i gæld og have min ryg fri og derfor spekulere jeg på at få betalt hele banklånet når det bliver muligt. På den måde slipper jeg månedligt for at betale det ekstra i husleje (de næste ca. 20 år) + rente og jeg vil have mine penge sparet op i boligen, så jeg evt. på et tidspunkt ved salg kan få hele beløbet retur - forudsat at der ikke kommer en uventet krise som rammer foreningen og min bolig økonomisk. Derudover vil det være en god følelse at føle man 100% ejer noget.

Hvad taler for at bevare pengene som opsparing:
Jeg kan godt lide at have en følelse af sikkerhed når det kommer til min økonomi og at jeg har økonomisk frihed - med det sagt at jeg ikke skal bekymre mig, da jeg ved jeg har penge trygt i banken. Jeg vil ikke blive "rystet" hvis der sker uforudsete ting som en ekstra stor regning osv.
Jo mere jeg nærmer mig beløbet på købsprisen på min konto jo mindre vil den variable rente blive og til sidst ende i 0,- så frem jeg lader pengene stå på min konto og holde renten "i skak" - dermed vil renten ikke være nogen hovedpine uanset om jeg betaler banklånet eller bevare opsparing.

Jeg er bevidst om at ved evt. indfrielse af banklån vil betyde at min økonomiske frihed for en periode selvfølgelig vil være mere begrænset da opsparingen jo så forsvinder og at det selvfølgelig vil være noget jeg skal acceptere for en kortere periode.

Håber det giver mening og at jeg kan få lidt inputs fra nogen derude - tak

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 19-09-20 21:21

Hvad er renten på dit boliglån? og hvad får du i rente på din opsparing?

Kommentar
Fra : 1HolM1

Dato : 19-09-20 22:20

3,6%. Men renten/beløbet er hele tiden under forandring afhængig af hvor meget jeg har stående på min konto. Men hver kvartal betaler jeg ca. 1400,- (fordi jeg har noget opsparing) og det beløb mindskes så over tid når jeg sparer endnu mere op. Havde jeg 0 kr. ville beløbet være omkring 2500 pr. kvartal vil jeg tro.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 19-09-20 22:43

For at give et seriøst svar, er vi nødt til at skille tingene ad, og være yderst præcise.

1) Hvad er rentesatsen pro. anno på boliglån, og hvis variable, hvad er den pt.
2) Hvad er rentesatsen pro. anno på opsparing, og hvis variabel, hvad er den pt.

Al den "uklare" væven med beløb uden at kende, hvad det er beregnet af, er totalt ubrugeligt.

Vi skal have FACTS på bordet, hvis det skal være seriøst.

Kommentar
Fra : 1HolM1

Dato : 20-09-20 15:12

Jeg "beklager", hvis jeg er utydelig, det er ikke min hensigt og jeg er som sagt ikke knivskarp på det økonomiske og hvor jeg præcis finder den korrekte information du efterspørger..

Håber at følgende er de korrekte tal du efterspørger:

Følgende står i mine papirer omkring renten: "En variabel rente af det trukne beløb. Satsen er er 3,60000% p.a. Det svarer til en debitorrente på 3,6489% p.a.

Jeg er ikke bevidst om at renten er ændret eller hvor jeg i så fald kan finde den information, men som nævnt før, så er det meget relevant, hvor mange penge jeg har stående på kontoen da det mindsker det beløb som der skal betales rente af.

"De årlige omkostninger i procent (ÅOP) er begregnet til 4,0." - står der også i mine papirer, hvis det har relevans..

Jeg betaler 1050 kr. pr. måned til banklån og det løber indtil 28.06.2039.

Rentesatsen på opsparing tror jeg er 0,00% / -0.75% (https://www.almbrand.dk/kundeservice/generel-information/priser-vilkaar-og-betingelser/ ). Jeg er plus 300 kunde.

Håber det besvarer dit spørgsmål?

Accepteret svar
Fra : Bille1948

Modtaget 50 point
Dato : 20-09-20 15:40

Så skal du stille dig selv spørgsmålet om du hellere vil betale ca. 4% i renter på din gæld, samt betale 0,75% i rente på din opsparing, eller spare de ca. 5% om året, og så have en mindre opsparing, men også en mindre gæld.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-09-20 14:11

At nedbringe sin gæld på fast ejendom er i sig selv en opsparing, da ejendommen sandsynligvis vil stige over nogle år.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 22-09-20 14:52

Det er korrekt, men det er ikke det, der bliver spurgt om.

Kommentar
Fra : 1HolM1

Dato : 22-09-20 17:28

Jeg efterspørger flere perspektiver og gerne perspektiver jeg ikke selv er bevidst om - så det er et fint input.

"Så skal du stille dig selv spørgsmålet om du hellere vil betale ca. 4% i renter på din gæld, samt betale 0,75% i rente på din opsparing, eller spare de ca. 5% om året, og så have en mindre opsparing, men også en mindre gæld." - det var jeg også indforstået med - det jeg efterspørger er om, hvad der økonomisk så giver mest mening - er der noget at spare ved at gøre det ene frem for det andet?

Noget andet der dog taler for IKKE at købe boligen er i tilfælde af jeg på et tidspunkt vil flytte og vil være afhængig af, at få solgt boligen så jeg har penge imellem hænderne før jeg vil kunne investere i en ny..

Men fortsætter jeg opsparingen vil jeg på et tidspunkt, som tidligere nævnt, ikke have nogen rente at tage højde for overhovedet og derfor er det "kun" de -0,75% som vil være en hæmsko.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 22-09-20 18:39

Ja, du sparer rente forskellen mellem de 2 lån - det burde være ret indlysende, og jeg skriver det også.

Du skriver det er en andelsbolig, og du HAR købt en andel i den, og mere kan du ikke købe.

Sidste sidste er noget "vrøvl" med mindre du kan forklare, hvad der ligger bag dit ræsonnement.

Kommentar
Fra : yousefsikander

Dato : 05-10-20 13:41

Synes klart også du bør overveje om der er en måde, hvorpå du kan tjene mere end de 3.6% du bruger i renter.
I øjeblikket er renterne ofte så lave, (hvilket jeg også synes din er), at det kan betale sig at låne penge til at investere for.
Alene her under COVID krisen, har rigtigt mange danskere tjent store beløber på at investere i aktier.
Generelt er der også en regel der siger at markedet stiger 6% pr. år, hvilket jo er en del mere end 3.6%.
Aktier er desuden meget fleksible, da de oftes kan konverteres til kroner og ører i løbet af et par dage. På den måde, kan man nemt se det som en opsparing.

håber det ku bruges

bh. Yousef
https://lejvarebil.dk

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 05-10-20 15:28

Husk ikke at glemme/overse handelsomkostningerne, der - som oftest - kan være en ret stor post.

Kommentar
Fra : 1HolM1

Dato : 05-10-20 19:57

Havde lige skrevet et længere indlæg, som blev slettet ved en fejl(!)...

Det bliver derfor bare kort og godt - i må gerne alle deltagende lægge et svar så jeg kan fordele pointene imellem jer.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 05-10-20 20:00

Point kan ikke fordeles.

Kommentar
Fra : mrhan

Dato : 06-10-20 23:58

Som udgangspunkt kan det ikke svare sig at have gæld, så har du råd til at betale lånet ud er det jo billigst. Det må være det korte svar.

VH
mrhan

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 07-10-20 00:10

Det har jeg jo også specificeret - ret klart i mine svar.

Kommentar
Fra : 1HolM1

Dato : 07-10-20 00:36

På trods af Bille1948 har budt mest ind så synes jeg tværtimod ikke du er ret klar i dine svar - jeg har i hvert fald nemmere ved at forstå alle de øvriges kommentarer som for mig er mere tydelige. Derudover kan jeg ikke lade vær med lige at give feedback ift din måde at skrive på, som virker meget kontant og med et hint om at jeg burde fatte, hvad det drejer sig om på trods af jeg jo netop nævner min uvidenhed på området.. Jeg tænker bare man en anden gang måske godt kunne formulere sig anderledes. Måske giver det ikke mening for dig, men det er bare den fornemmelse det giver mig ud fra kommentarene og så må du jo synes hvad du vil om det ??
Men du må gerne lægge et svar da du trodsalt har budt mest ind Bille1948

Kommentar
Fra : adferger1

Dato : 08-04-23 05:24

Min tilgang har altid været at afdrage gælden, da det giver en større sikkerhed i nedgangstider.

https://boligraad.dk/