/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Time & Date
Fra : molokyle
Vist : 386 gange
400 point
Dato : 06-11-19 14:13

Jeg har dristet mig til at købe et Raspberry PI 4 (SOC) ..starter-kit, med en FLICR passiv køling case og hel molevitten.

Det virker, men nu er jeg løbet ind i 1. problem. Hvordan får jeg stillet tid og dato?

Jeg har prøvet menuerne i GUI'en for opsætning. Location (Danmark, København), Timezone osv.

...MEN skidtet bliver ved med at være 3 dage bagud i dato om ca. 1 time i tids på klokkeslet
... ligemegt hvad jeg vælger. (..og reboot'er).

Jeg ER på nettet !!!

Nogen som komme op med DATO = sudo date ... og en TID = sudo time ... kommando, som svarer til: Danmark København GMT+1 (Dansk normaltid)

>/MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-11-19 14:23

.. GMT+1 eller GMT-1 Lidt i tvivl?, men det korte og det lange er:

Jeg vil gerne kunne stille tid og dato. 'Dimsen' må mægtigt gerne kunne huske det selv. Altså opdatere/syncronisere dato og klokkeslet, når jeg kobler mig på min internetforbindelse.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 06-11-19 15:13

Det er UTC/GMT + 1. Jeg er ved at checke min egen RPI som jeg p.t. har installeret Raspbx på. Her er der en specifik kommando til indstilling af tidszone m.m.. Men det er stadig Debian Linux, så der er garanteret et sted hvor man manuelt kan sætte den op til en tidsserver.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 06-11-19 15:17

Jeg tror jeg har fundet noget her. Men jeg har ikke selv testet det:

https://wiki.debian.org/DateTime

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 400 point
Dato : 06-11-19 15:26

Jeg vil anbefale at du bruger disse tidsservere i stedet for standardindstillingerne:

ptbtime1.ptb.de
ptbtime2.ptb.de

Disse har direkte adgang til atomurerne i det tyske forskningscenter PTB som også driver den sender som alle radiostyrede ure i Europa styres fra.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 06-11-19 17:08

hej Molokyle
der er i menuen settings et sted du sætter en time server og så passer alt.
velkommen i klubben jeg er nået til nr 8
hilsen Steen

Godkendelse af svar
Fra : molokyle

Dato : 07-11-19 12:14

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.

Godt nok ...til mig

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-11-19 19:49

Ps. www.debian.org var slet ikke faldet mig ind. Hvor dum kan man være?

</MOLOKYLE>