/ Forside/ Teknologi / Hardware / Server / Spørgsmål
10  Uffe29 470
Pc eller andet til hjemmeserver
Fra : hojriiskim
Vist : 416 gange
65 point
Dato : 04-12-17 22:48

Vil gerne have opsat en hjemmeserver hvor jeg kan backe up til over netværket, så jeg let kan sørge for backup af billeder mm. Bruger dropbox idag, men er træt af at løbe tør for plads hele tiden.

Jeg tænker jeg skal:
- lave backup af billeder fra mit kamera
- backup af billeder fra vores mobiler (gerne med noget automatisk upload med jævne mellemrum også når jeg ikke er på hjemmenetværket - ala dropbox camera upload)
- Lave backup af min bærbare/have et netværksdrev til dokumenter mm. Skal helst kunne tilgåes via internettet.
- Gerne mulighed for på sigt at kunne tilkoble et kamera for overvågning.
Måske mere jeg ikke har tænkt på?

Krav jeg forestiller mig:
- støjsvag
- energivenlig
- god plads på hdd
- mulighed for at koble ekstern hdd til
- helst wifi da jeg tænker at gemme den et andet sted end min router

Har tænkt på en lenovo tiny, men ved ikke om det er bedste bud eller om der er noget smartere? Nogle bud eller gode råd?

På forhånd tak

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 04-12-17 23:26

Jeg bruger en Intel NUC, som jeg styrer med Microsoft fjernskrivebord. De fås i flere prisklasser. Hvis du ikke skal streame fra den, er den billigste ogso den, der bruger mindst strøm. Den kan dog være lidt triggy, da man selv skal installere drivere, FØR det er muligt at lægge Windows på den. Den, jeg har nu, var lige til at sætte op.
Jeg ved ikke, hvilket software, der er nødvendigt til de opgaver, du skal klare.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 05-12-17 07:40

Jeg bruger selv en NAS - En slags ekstern harddisk der er koblet på mit netværk (direkte på routeren).

Den kan tilgås fra alle mine andre enheder, TV, android telefon, og selvfølgelig alle PC'er der er på mit netværk. Kan også opsættes til adgang 'udefra' nettet hvis det er et behov + den kan køre som medieserver, webserver, FTP server mm. + der kan tilkobles en eksterne harddisk til NAS'en også.

Har en med plads til én harddisk, pt. 2 TB, men NAS'er findes med plads til mange diske, så man kan lave RAID, spejlede diske etc..
Så mit råd er, at du køber en NAS og sætter på dit netværk.

Synology og Qnap laver nogle gode NAS i flere modeller, med plads til forskellige antal diske.
Husk at du oftest skal købe diskene ved siden af NAS'en, men du kan sagtens bruge de diske du evt. har liggende.

En god NAS koster ca. det samme som en lille PC som du ville købe til samme formål, men du sparer en masse bøvl, da al funktionaliteten allerede er installeret på NAS'en, og den skal blot konfigureres til dit formål.
På nogle kan der installeres ekstra funktioner, á la apps, til yderligere funktioner.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-12-17 09:45

Jeg bruger adskillige USB eksterne harddiske til forskellige formål ( 1 og 2 TB udgaver )
Bla.a.
Foto/film
Backup af computerne med Aomei
Dokumenter og andet
+ en 500 gb med win 8.1 som kører selvstændigt via USB til brug for e-boks og bankbesøg.
Mine harddiske er fysisk lagt til side, og kan derfor ikke røres af noget som helst.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 05-12-17 09:49

Jeg brugte i mange år en gammel PC. Den tager 150 wat som ninimum. Gik så over til en gammel baerbar. den bruger 30 wat. det bliver til en forskel når vi regner 24 timer som de jo kører.
Nu bruger jeg en Synology det er jeg glad ved her er jo pakker til næsten alt. camera moduler som kan håndtere webcams. Idag vil jeg tage en Synology med INtel cpu. den klarer video i HD også.
Hilsen Steen.
har også testet en wamp server som bare kan installeres på en windows pc.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 05-12-17 10:05

Jeg ved ikke, om man kan få NAS, der kører wifi -
Inden du går ud og bruger en masse penge, bør du undersøge, om du kan "forwarde".
Nogle internetudbydere leverer ikke den mulighed. Det gælder flere "bolignet", Waoo, og så vidt jeg ved, alle mobile bredbånd.
Hvis du ikke kan "forwarde", kan du ikke tilgå systemet udefra.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-12-17 12:58

Hvis din router har usb, kan du bare smide en almindelig ekstern disk på den - kan findes af alt der kan kontakte routeren.
Citat
Inden du går ud og bruger en masse penge, bør du undersøge, om du kan "forwarde".
Nogle internetudbydere leverer ikke den mulighed.

Kan man ikke bruge:
https://www.teamviewer.com/en/

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 05-12-17 13:03

Hvis der skal bruges ekstern adgang, kræver det en portforward. Det gælder TeamViewer, VPN, Microsoft Remote Desktop, FTP og websider.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 05-12-17 13:12

Så hvis jeg kan tilgå min pc herhjemme via teamviewer fra mit arbejde, så har jeg adgang ude fra. Ellers vil jeg ikke kunne få fat i min hjemme pc via teamviewer?

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 05-12-17 13:19

Ja, så har du ikke noget problem med din udbyder.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 05-12-17 22:24

Har her til aften leget med at sætte en hdd til min router. Fungere faktisk ok.
Nogen der kan anbefale en god måde at uploade til denne fra android enheder? Gerne automatisk, evt planlagte uploads hver nat eller lignende?
Hvordan får jeg ligeledes adgang til mine filer fra android enheder?

Jeg har ikke en pc kørende konstant, ellers tænkte jeg at en planlagt backup af dropbox mappen herpå, samt automatisk upload til dropbox fra android enhederne kunne løse den ene del. Men det må da også kunne gøres smartere?

Skal lige have testet om jeg kan komme ind udefra, da det umiddelbart ikke virkede med det ftp link min router giver mig i opsætningen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-12-17 22:46

Jeg tænker umiddelbart på om du er ved at åbne dine døre på vid gab............bare en tanke.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-12-17 04:09

Citat
samt automatisk upload til dropbox fra android enhederne kunne løse den ene del. Men det må da også kunne gøres smartere?

https://www.goodsync.com/

Accepteret svar
Fra : Thomas_Mygind

Modtaget 65 point
Dato : 06-12-17 20:15

Jeg har haft nøjagtig samme problemer og har fundet 2 løsninger.

1) Købt en defekt bærbar med en defekt skærm og 500 GB harddisk for 300 kr - den er sluttet til TV og bruger 8 watt når den er vågen. Den falder så i søvn efter ½ time og bruge ½ watt. Hvis jeg bevæger musen eller vækker den remote er den vågen igen.
På TV'et kan jeg så se alle mine film/billede og børnen ser mange film fra harddisken.

2) Dropbox giver kun 25 GB gratis - men degoo.com giver 100 GB backup - og det er relativt nemt at få op til 500 GB hvis du vil betale ca. 12 kr i engangsbeløb. Herefter kan du lave backup i skyen. p.t. har jeg 300GB i skyen.
Nu kan jeg via min mobiltelefon se digitale foto/film siden år 2000 - via degoo-appen.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 06-12-17 22:31

God løsning! Tak for link til degoo - mit største problem med Dropbox er plads.

8watt, det var ikke meget. Hvilket bærbar er det?

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 06-12-17 22:35

En i5-3337U processor - mener det er en 13' Asus.

I Degoo kan man tjene f.eks. 217 GB ved at lave et køb på 6 kr i en app. Så er der lige pludslelig 100+217GB = 317GB.

Eneste ulempe er at man skal tilgå Degoo mindst hver 2. måned - ellers kan de slette data. Men jeg er på et par gange om ugen.

Godkendelse af svar
Fra : hojriiskim

Dato : 07-01-18 19:45

Tak for svaret Thomas_Mygind.