/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Opvarmning af katteseng efter behov
Fra : guenter
Vist : 479 gange
100 point
Dato : 12-11-17 17:26

Mine forvendte inde-/udekatte skal være alene hjemme i en uges tid UDEN FOR her i den kolde tid. De kan gå inde i forskellige rum/skure på grunden, men der er jo koldt. De holder meget af brændeovnen inden døre.
Jeg tænkte på, om jeg kunne lave en katte-seng, hvor der tændes et varmetæppe, når de lægger sig ned. Jeg har tænkt på noget med en plade, katten skal træde på for at komme op i sengen. Denne plade kunne så tænde varmetæppet. Tæppet skal så slukke, når katten træder på det ved at forlade sengen. Jeg ved, der er flere katte i området end mine 2, så det skal være en temmelig sikker løsning, så det ikke er noget med, at kat nr.2, som vil ligge ved siden af den første kat, derved slukker for varmen.
Jeg kunne jo også lave en simpel løsning, der med jævne mellemrum tænder for varmen døgnet rundt og slukker igen efter en time eller så.
Er der nogen, der har en god løsning, så jeg kan slappe af, mens jeg er bortrejst?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-11-17 19:27

En kattelem. Alternativet er en løsning med sensorer og microproce.ssor

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-11-17 20:16

Læg et uldent tæppe eller, som vi gør et lammeskind, i bunden af en kurv,
lidt hævet over gulvet, og de klarer sig fint, uden el varme, til du kommer hjem igen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-11-17 20:19

Der kommer vel nogen og fodrer, så kan misserne komme ind og få varmen når vedkommende er der. Det + kattelem er da vist det eneste der lyder ansvarligt.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 100 point
Dato : 12-11-17 23:47

Kommer der en og fodrer, få vedkommende til at komme puden i microovnen...
http://www.zooplus.dk/shop/kat/katteseng_kattepude/varmekilder_termotaepper_katte/varmepude/181504

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-11-17 23:53

Når man har vildkatte, anbefaler Kattens Værn at man laver en katteseng af en flamingokasse med et tæppe i. Stilles et trækfrit sted.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 13-11-17 07:37

Brug hellere en PIR sensor til tænd og sluk.
Det er dem der sidder i lamper der tænder ved bevægelse, og de kan købes 'løse'.

Men varmetæpper kan undlades, hvis de har en lukket kassen hvor der ikke er træk, og kassen er isoleret (eller en flamingokasse!), og katten har et varmt skind, eller uldent tæppe at ligge på.

Min søster er 'vært' for flere vildkatte, og hun bruger flamingokasser med gamle lammeskind i bunden, og et løst uldtæppe som katten selv kan lave 'rede' i.
Kasserne står på en ekstra flamingo plade for at isolere mere i bunden.

Kasserne står i absolut læ og tørvejr i garagen og i et skur, og kattene trives rigtig godt, da de selvfølgelig også fodres
Lav ikke hullet i kassen for stort, da det giver mere kulde ind i kassen!

Kommentar
Fra : guenter

Dato : 13-11-17 09:43

Mht. fodring, så har jeg en automat, der ligner denne
https://vildmedhoens.dk/produkt/tilbehoer/foderautomat/rottesikret-foderautomat-til-hoens/
Så kattene kan have deres tørfoder i fred.
Der er så mange gode forslag, at jeg lige vil overveje hvem, der skal have points

Godkendelse af svar
Fra : guenter

Dato : 13-11-17 10:05

Tak for svaret katekismus. Det var nyt for mig.