/ Forside/ Interesser / Videnskab / Filosofi / Spørgsmål
10  ans 370
Fejrer man fastelavn i USA?
Fra : ingelein
Vist : 416 gange
50 point
Dato : 31-10-17 19:10

Jeg kan ikke være den eneste, der ikke er HALLOWEEN fan her i DK. Når vi ikke har nogen Trump, og gudskelov for det, ville jeg ønske at vi heller ikke hoppede med på alt det andet udanske, som Valentinsdag og Halloween.
I denne mørke tid skal man jo ikke åbne døren for alle, som banker på. Jeg var irriteret, da det blev ved med at banke og ringe på døren midt i aftensmaden. Jeg havde set at det var to små udklædte børn. Da jeg åbnede døren, stak de bare en næve frem med en papæske. Da jeg hverken havde småpenge eller noget slik, og de bare blev stående, forsøgte jeg mig med et 2 euro stykke og sagde at de nok kunne få vekslet hos deres forældre. Det var faktisk 15 kr. Det ville de ikke tage imod, for man kunne ikke købe noget for Euro i Danmark. Til sidst gav jeg dem en æske Toms shokoladekringler og sagde at de skulle dele den. Så spurgte den mindste af dem om jeg ikke havde een til . Det var lige før jeg havde bedt dem om at skrubbe ad H... til.
Jeg gider ikke det der tiggeri, for modsat fastelavn, hvor de bliver nødt til at synge her hos os, yder de jo ikke noget. FRI MIG FOR HALLOWEEN
Mon andre har det lige sådan? Iøvrigt synes jeg ikke at småbørn skal rende rundt ved dørene når det er mørkt.

Ingelein, som lige slap galden løs

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-10-17 19:22
Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 50 point
Dato : 31-10-17 21:05

Hej ingelein

Tjah, jeg er stort set enig med dig, de gamle, og mere eller mindre religiøse fester, er ved at blive udkonkurerrede af mærkelige amerikanske (halvfordøjede europæiske) do., eller rent kommercielt gejl som "black friday" som "vi" pludselig tager til os, som om det er nyt og spændende!

Fx, Halloween=allehelgensaften, der totalt har udkonkurreret fastelavn, jeg har lige givet et par småpiger lidt småpenge, jeg raslede ved fastelavn for ca. 60 år siden!

Julemanden var oprindelig en biskop fra Tyrkiet, nu en Santa Claus fra Disney-tegnefilm, og (dog lidt mere dansk) en reklame for snebajeren (ligegyldig juleøl).

Sådan er-ede-jo, verden forandrer sig, nogle flytter med, andre (måske os to og andre?), flytter ikke så meget?

"Jeg står hvor jeg sitter mig"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-10-17 22:11

Ja, enig, jeg foretrækker også vor gamle fastelavn, frem for nymodens importerede fester,
vi var på losseren i dag og der lå allerede, smidt ud, flere græskar med haloween udskæringer.

Men bortset fra det, overvejer jeg at så kæmpegræskar i vort højbed næste år,
så jeg kan udhule Sønderjylland største haloween hoved med ondt gebis næste år.

Det jeg så ikke ved er hvilke frø/kerner jeg skal så
og hvilken magnum gødning jeg skal tilsætte for at de kan slå egns rekorden?

I øvrigt havde vi som børn megen fornøjelse af de mindre udhulede kålrabi roer med lys i,
men alt skal jo være større og mere markeds orienteret i dag.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 02-11-17 15:20

Det har også taget mig lang tid at forliges med Halloween.
Nu ser jeg, hvordan hele familier går rundt i nabolaget og hører om, hvordan de sammen bager skrækkager, syr udklædning mv., desuden er det 1000 gange nemmere at få fat græskar end i roer, også nemmere at udhule.
http://www.alt.dk/boern/halloween-6-trin-til-en-uhyggelig-bornefest

En god beskrivelse findes lige her på Halloween
http://www.kb.dk/da/nb/fag/dafos/Temaer/Laesehjoernet/Laesehjoerne-artikler/Halloween/index.html

Her er en ide til næste års Halloween
http://www.dagens.dk/viralt/boern-tigger-om-slik-til-halloween-onde-mark-giver-dem-rosenkaal-overtrukket-med-chokolade

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-11-17 16:48

Fastelavn hedder Mardi Gras på fransk, det fejres i stor stil i New Orleans, der er delvist fransktalende:

www.mardigrasneworleans.com/

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 02-11-17 18:38

De, der er skeptiske over for nye traditioner som Halloween, Valentine’s Day og Thanksgiving, er det ofte, fordi det synes, det i udgangspunktet virker meget kommercielt. De ser det som noget, der kommer fra USA, og ikke hører til her. Men de glemmer, at det er sådan, de fleste af vores traditioner er opstået,« siger Else Marie Kofod, overarkivar på Dansk Folkemindesamling og ekspert i traditioner og skikke.

https://www.b.dk/relationer/vi-faar-flere-traditioner-at-fejre

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 03-11-17 14:33

Hov

Mors dag afholdes i Danmark den anden søndag i maj. Dagen blev opfundet i USA i 1872 af den amerikanske forfatter og kvindevalgretsforkæmper Julia Ward Howe (1819-1910).
https://da.m.wikipedia.org/wiki/Mors_dag

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-11-17 15:51

Ja, flere og flere fest dage kommer udefra, de fleste med kommercielt sigte.

Fastelavn er vel indledningen til fasten, inden man skulle være mådeholden i flere uger?
Den har så af kristen oprindelse ligesom hellig tre konger, og der er jo også mange USA kristne.

Hernede i Sønderjylland har vi flere festdage, en af dem er ringridningen,
nok oprindelig en tysk tradition, men den kendes jo også Amager, så måske også Hollandsk?

Min kone fra Mors mener også de havde noget lignende der om foråret,
måske kun en landlig byfest, som jo findes mange steder.
Eksempelvis i Sverige med Maj Stangen.

Julen var oprindelig en hedensk fest, hvor man fejrede lysets tilbagevennen,
og det har det modsatte Ste Hans så nok også været,
hvor heksen flyver til Bloksbjerg, i Harzen, så nok også af tysk oprindelse.

Det med mors og nu også fars dag, kan man godt glemme,
det er jo bare for at øge omsætningen i gave butikkerne.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-11-17 16:35

Citat
Hernede i Sønderjylland har vi flere festdage, en af dem er ringridningen,
nok oprindelig en tysk tradition, men den kendes jo også Amager, så måske også Hollandsk?

Bestemt også hollandsk, chr. 2 inviterede dem for 500 år siden, jeg kender en af de amagerkanske mange generationers hollænderbønder, han er stadig bonde, rider ringridning osv.

For en ti års tid siden på sankt hans dag stod jeg på Bloksbjerg (Brocken på tysk), da mobilen ringede, min svoger spurgte om vi kunne komme til middag og bål?

Jeg svarede, at vi stod på Bloksbjerg, min vivs kost kunne kun bære en person, så vi måtte desværre takke nej!

Året efter, da jeg skulle holde tale ved bålet i vores ejerforening, var det den historie der gav størst bifald

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-11-17 13:28

Har lige gættet den nye QUIZkryds i Hjemmet, et af spørgsmålene var:
I Brasilien kalder man fastelavn for?

Min løsning: Karneval...
Måske er der noget, de har misforstået, og måske også i USA??

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 04-11-17 15:24
Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 12-11-17 18:49

Ja, ja..... Karneval i Venedig har vi da også hørt om.
Jeg kunne forliges med importerede skikke og brug, hvis det var mindre kommercielt. Jeg bryder mig ikke om at forretningerne skal minde os om at det er mors dag... og fars dag er da også på Kristi Himmelfartsdag i Tyskland, men det hos os er fars dag Grundlovsdag.
Iøvrigt kom jeg i tanker om at vi havde haft 57 års bryllupsdag for 14 dage siden. Det går vi ikke så højt op i. Min mand har aldrig været god til at gå i butikker. Jeg køber alt hans tøj og har til gengæld intet limit for hvad jeg køber til mig selv. Jeg er et heldigt asen!
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 23-11-17 09:01

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 23-11-17 09:29

Tak, Ingelein

Mit brok over Black Friday burde jeg næsten tage i mig igen, jeg har netop bestilt et par opvaskemaskiner med Black Friday-rabat