/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
"Madam Blå" blå - farveplukker
Fra : gywerd
Vist : 1508 gange
300 point
Dato : 16-10-17 20:33

Hej

Vil blot høre, om der er en af jer designere, der har både noget Madam Blå (+ evt. Madam Lyseblå og Madam Gul[/A]) og en [I]farveplukker[/I], samt enten adgang til hvidt lys eller RAL/Pantone farvelapper. Jeg forsøger at kortlægge den korrekte [B]Madam Blå blå (Subsidiært Madam Lyseblå blå og Madam Gul gul) i RAL eller Pantone.

Glud & Marstrand - der tidligere producerede produktserien - ved det ikke - stanseforme, tegninger m.v. for dette stykke kulturhistorie er skrottet - kun brandet er beholdt. Men i et eller andet omfang må man antage, at det har været standardfarver, siden producenten har kunnet producere farverne konsistent mellem 1895 og 1966.

Skulle der være nogen derude, som faktisk har arbejdet med emaljering af produkterne på Glud & Marstrand i 1950-60'erne og den vej kan bidrage med oplysninger, er jeg selvfølgelig interesseret - konkret viden er selvfølgelig bedre en reengineering.

Ud fra et mere subjektivt grundlag (visuel inspektion) har jeg forsøgt at afgrænse listen til følgende, men jeg kan jo nemt tage fejl:

Farve:            HEX:
Madam Blå
17-4139 TCX Azure Blue   4D91C6
18-4036 TPX Parisian Blue   4E81AD
- 2143 C            3E87CB
- 2149 C            4B82A8
- 7688 C            4698CB
- 7697 C            4E87A0

18-4733 TPG Enamel Blue   007F95
- 7712 C            00859B
- 7713 C            007D8A

16-4629 Cyan Blue      23A3C7
- 631 C            3EB1C8
- 7689 C            298FC2

RAL 5015 Himmelblau      007cb0
- 314 C            007FA3
- 640 C            0082BA
- 7461 C            007DBA
- 7704 C            0085AD
- 7690 C            0076A8

Medium Blue C (Obsolete)   0084CA
Proces Blue CP         008BCC
RAL 5012 Lichtblau      0089B6
- 639 C            0095C8
- 801 C            009ACE

Øvrige
- 646 C            5E8AB4
- 2129 C            5F8DDA
- 7454 C            5F8FB4
- 2148 C            6191B4
- 7682 C            6787B7

Madam Lyseblå
Blue 0821 C         74D1EA
14-4318 TPX         8CBED6
- 305 C            59CBE8
- 550 C            8DB9CA

Madam Gul
RAL 1018 Zinkgelb      FACA30
- 123 C            FFC72C

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-10-17 02:10

Jeg er ret sikker på at den originale blå glasur var med koboltoxid.
Farvenuancen varierer lidt med farvekornenes størrelse og koncentration, ligesom glasurenn øvrige sammensætning også spiller en vis rolle.
Farven kaldes koboltblå og falder lidt anderledes ud i oliemaling og andre anvendelser.
Du kan google koboltblå og finde farvekoder efter de forskellige systemer.

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 17-10-17 04:37

Pantone 19-4037 TCX Bright Cobalt er en forholdsvist mørk farve, og RAL 5013 Kobaltblau er endnu mørkere, så koboltblå er ikke en bestemt farvetone - snarere et spektrum af farvetoner.

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 17-10-17 06:38

Find et billede af en kaffekande eller lignende, der har den farve, du søger, på nettet, .
Kopier det og sæt det ind i Photoshop. Saml farven op med pipetten, tryk på tryk på den farve, der viser sig på panelet, og du får det nøjagtige farvenummer.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-10-17 11:12

Det er umuligt at finde den rigtige farve på et billede, da der er stor forskel på belysningen fra den ene side af genstanden henover midten til den anden, med mindre det er rigtig belyst og det er der ikke mange af den slags billeder der er.

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 17-10-17 18:50

Korrekt mig-selv. Derfor søger jeg netop ovenstående mere professionelle løsning frem for visuel inspektion / pipette-løsningen. Billeder svinger voldsomt i farvetone for det samme produkt, hvilket ovenstående liste over Madam Blå-blå kandidater netop understreger. Farvegengivelsen på forskellige skærme varierer ligeledes og afhænger af belysningen.

Det ved man i marketing- og designbranchen, og derfor benytter man farveplukker og hvidt lys for at måle den korrekte HSV-værdi af farven, så man kan konvertere denne til en RAL eller Pantone-farve. HSV værdien kan ligeledes konverteres til HEX for skærmgengivelse og CMYK for 4-farvetryk osv. Efterfølgende kan man så tjekke det færdige resultats HSV-værdi i hvidt lys for at se, om trykkeren, plastmageren m.v. har produceret i den aftalte farvetone. Har man ikke adgang til hvidt lys, "nøjes" man med at sammenligne HSV-værdien på produktet og RAL/Pantone-lapper ved samme belysning. Resultatet er en smule mindre præcist, men næppe nok til at det vil kunne ses med det blotte øje.

Jeg er p.t. ved at kortlægge og genskabe den tilgængelig viden om emaljevarerne. Som oplyst har Glud & Marstrand for længst kasseret stanseforme. Poul Glud og øvrige designeres arbejdstegninger er tilsyneladende kasseret - måske forsvandt de, da emaljeværket brændte i 1968. Og det er desværre et fåtal af de erfarne ansatte i 1966, der stadig er iblandt os. Følgelig synes reengineering at være en nødvendighed.

Håndværket er heldigvis bevaret af tyske Riess og polske Emalco. Så det er primært designet, der skal kortlægges, hvilket gør arbejdet mere overkommeligt.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-10-17 18:58

Citat
Så det er primært designet, der skal kortlægges, hvilket gør arbejdet mere overkommeligt.

God fornøjelse - selv det kan år.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-10-17 18:58

God fornøjelse - selv det kan TAGE år.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-10-17 20:10

Vi havde selvfølgelig også en madam blå i Skals, hvor vor familie jo stammer fra,
men den eksistere ikke mere, og du behøver ikke at tage helt til Nordjylland for at finde andre.

I forbindelse med teglværks museet syd for Broager, hvor din far jo boede,
er der flere gamle udstillings lejligheder med masser af madam blå.

Og så er farvekoden, som nævnt i dit kultur spørgsmål, tæt på ral 5012

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 18-10-17 12:33

Prøv at kontakte
http://danskemaljedesign.dk/om-os/

Tror de ved noget om farver!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-10-17 22:43

Citat
Prøv at kontakte

Uden at skulle LYVE alt for meget - i ? gamle dage kunne en maler finde en ´nøjagtig´ farve bare ved at se genstanden - det kan visse ´bilmalere´ også, men IGEN, er der kunstigt lys eller er vi ude i solen + har maleren ´syndromer´ eller for meget go´nat øl/ fortynder i blodet.