/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Paksalve
Fra : persens
Vist : 515 gange
100 point
Dato : 07-10-17 12:02

Vi har i vores lille hobbyklub en gammel Stenhøj kompressor, der stille og roligt taber trykket.
Nu vil jeg tætne den bedre, og til formålet har jeg pakgarn, så nu til spørgsmålet:
I stedet for at investere i paksalve, kan man kan man så i stedet bruge en fed creme - Nivea f.eks?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-10-17 12:26

Det kan du godt, men den bliver utæt ind i løbet af nogen tid, for Nivea og lignende er en emulsion ligesom en jævnet sovs, består altså af en sammenpisket blanding af vand og olie. Vandet vil efterhånden fordampe. Brug hellere en svær smørefedt til hjullejer på en bil f. eks. - eller find en nabo, du kan tigge noget fra, hvis du ikke kender en rørsmed.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-10-17 13:01
Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 07-10-17 13:39

https://www.completvvs.dk/paksalve-og-garn-i-pose-271351103/?gclid=EAIaIQobChMIlNKYnLXe1gIVySnTCh3bfw6eEAQYASABEgK7wfD_BwE

Mon jeres lille hobbyklub vil gå rabundus ved køb af denne lille pakke ?

ØV4

Kommentar
Fra : persens

Dato : 07-10-17 14:42

Der er såmænd penge nok til at købe en ny kompressor, men når der nu kun skal bruges salve til 1 gevind for derefter bare at stå ubrugt hen, så er det jo sjovere, hvis man kan fikse sagen på anden måde ved forhåndenværende midler

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-10-17 15:11

Er du sikker på, det er et sted med gevind, som taber trykket? Mig bekendt virker kompressoren som en omvendt 4-takt motor, så det kunne meget vel være kompressorens ventiler, som var utætte.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-10-17 15:14

Du kan tjekke dine mistænkte steder med sæbe- eller sulfovand, se om der kommer bobler. Medmindre du har brugt den avancerede metode med et "stetoskop", en blød slange i øret, og så prøver du med slangens anden ende at opsøge hvislende lyd.

Kommentar
Fra : persens

Dato : 07-10-17 15:32

Der er 2 udtag med gevind, hvoraf det ene er "tætnet" med isolérbånd, så jeg er temmelig sikker på, at det er der, der mistes pusten. Tror jeg vil prøve med fedt til kuglelejer

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 07-10-17 16:18

Køb dog en rulle JUMBO Tape, eller en tube GASTÆT salve. Almindelig salve tørrer ind og er ikke egnet til trykluft (eller gas) brug.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-10-17 17:21

Hør nu her - paksalve pakker/tætner ikke. Paksalve har to formål, nemlig at holde på pakgarnet på plads og smøre mens det skrues sammen.
Lidt sulfo kan også bruges, dog ikke til brugsvand.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-10-17 18:03

Standard paksalve er vandbaseret og tørrer ud. Er derfor regulært dårligt at anvende til luft og gasser (og brine). Ved brug til brine vil garnet suge glykolen ud som en væge. Til luft og gasser bliver det bare utæt. Lav dog tingene ordentligt. Det er meget nemmere.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-10-17 18:35

Nu kan man jo også gøre en gammel kompressor til en videnskab.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-10-17 19:46

Hvorfor fuske og klampe når det rigtige produkt koster mindre end en pak smøger. Og til dem der mener de er fagfolk, hvorfor hulen tilråde klamp og fusk og måske og jeg tror?!? Hvis en kompressor er så ringe, den ikke er en rulle Jumbo tape værd, var det nok klogere at smide den ud. Vi tale immervæk en trykbærende kreds, der har magt til at tvære dig ud. Er man i tvivl om kræfterne i trykbærende kredse, så se Mythbusters.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-10-17 20:29

Citat
der har magt til at tvære dig ud

Har set diverse små? genstande ryge af H til, har selv haft lightere der laver deres eget liv (især engangs), men et gevind der er utæt kan man hurtigt lave.
Man kan selvfølgelig også bare tømme ´presseren´ når man ikke bruger den.
Mere for Lørdags hyggen end så meget andet:

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-10-17 20:59

Ja ja ja

Godkendelse af svar
Fra : persens

Dato : 09-10-17 14:35

Tak for svaret 3773. Jeg har nu investeret i en rulle jumbo tape, der androg den formidable sum af 16,50kr. Overvejer nu at søge om bloktilskud fra kommunen
Tak til alle som fulgte og bar

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-10-17 22:56

Dejligt at du gad lytte. Og skræmmende at en gammel kandu som Eyvind, der burde vide en anelse om emnet, er totalt kold og respektløs overfor trykbærende kredse. Han røg lige toogtredive trin ned af respekt-stigen. Mig-selv er sædvanligvis ret søgende og tåget i svar og sjældent seriøst, så ham tilgiver vi for ualmindeligt tåbeligt svar.