/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Farvesætning af titan
Fra : paveway
Vist : 621 gange
20 point
Dato : 28-06-03 12:09

Hej alle.

Er der nogen der kender den præcise fremgangsmåde til at farvesætte titan ved hjælp af elektrolyse?
Følgende ved jeg:

Titan kan farves på overfladen ved at sænke det i en mættet opløsning af TriSodiumPhosphate (engelsk, hvad fanden hedder det på dansk) og samtidig sætte strøm til. Den ene anode sænkes ned i opløsningen, den anden forbindes med titanemnet. Forsk farver kan opnås ved at variere spændingen. Men hvilken strømstyrke og spænding skal man bruge.

Mvh Paveway

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 28-06-03 12:15

natrium phosphat, natrium fosfat, eller trinatrium fosfat

bare ikke bifosfat eller hydrigenfosfat

resten ved jeg intet om

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-08-03 17:53

prøv dig frem!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-08-03 16:56

Min oplyser fortæller mig, at du får oxidlag af tiltagende tykkelse og med farver afhængig af tykkelse og behandlingstid, hvis du renser godt af og forbereder et bad af 80% fosforsyre, 10% svovlsyre og 10% vand. I badet skal du nedsænke en returelektrode (der vil jeg foreslå en velrenset kulstang fra et stort kul-zink element, hvor den metalforbindelsen er over væsken). Titaniet bruger du som positiv elektrode, og du starter med en meget lav spænding. Denne spænding kan du skrue langsomt op for indtil maximalt +110 Volt igennem 10 minutter. Men du kan jo afbryde undervejs, når din yndlingsfarve er nået. Jeg har ikke selv prøvet det, men da ti-oxid er ret godt isolerende, vil jeg ikke tro, at du kommer over skal vi gætte 5 - 20 milliAmpere for et emne på størrelse med en brillestang. Det er dog nogen hidsige væsker og en voldsom spænding, som er involveret, så tag og allier dig med én, som er vant til at omgås syrer og én som er vant til at omgås spændinger over 40 Volt. Og som foreslået før: Prøv dig frem med tider og spændinger!
Med venlig hilsen

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 20 point
Dato : 21-08-03 13:36

Her er jeg igen. En fornyet søgning fortæller, at du kan bruge trinatriumfosfat, så du slipper for de koncentrerede syrer i mit første svar. Og endnu lettere: Køb noget COLA! I Brugsen har de en farveløs, så du kan følge med i farveskiftene - starter med strågul ved 20 Volt og slutter med violet ved cirka 120 Volt. Der er tips og opskrifter på det store stygge indernet på adresserne http://mrtitanium.com/anodizing.html og på www.valhallaarms.com/wyvern/titanium/anodizing.htm
strømstyrken bestemmer du selv, idet lagtykkelsen (og dermed farven) er betinget af hvor mange Ampere * sekunder/cm^2 du giver dit emne - og du kan ikke skrue op for spændingen, før du har bygget et oxidlag op som i tykkelse matcher den spænding du er begyndt med. Eller sagt på en anden måde: Et tykt oxidlag kræver en høj spænding Og et tykt oxidlag på et stort areal på kort tid kræver stor strømstyrke. En slags selvregulerende proces får du, hvis du vælger din farve fra én af de anførte adresser, aflæser den spænding, som svarer til farven og skruer din spændingsforsyning op til den spænding. Så finder du ud af, hvor mange Ampere eller milliAmpere, din forsyning kan levere og sætter en formodstand på, så der ikke kan løbe større strøm end du kan levere (Ohms lov). Eksempel 80 Volt og 200 mA giver en formodstand på (80 : 0,2) 400 Ohm og 16 Watt. Sådan én har du måske ikke, men her kan en almindelig elpære på 230 Volt/75 Watt træde i stedet. Med en 60 Watt pære går det lidt langsommere. Opmærksomme læsere vil indvende: Det passer da ikke! Helt i skoven med Ohms lov og alt det der, men Ohmværdien i en elpære afhænger voldsomt meget af glødetrådens temperatur. Ellers kan du maile mig på pbp_et@hotmail.com med nærmere oplysning om, hvad din forsyning kan præstere, så kan vi jo hjælpes ad med et nyt forslag.
mvh pbp

Godkendelse af svar
Fra : paveway

Dato : 21-08-03 19:44

Tak for svaret pbp_et.

Jeg har mildt sagt lidt halvtravlt for øjeblikket men når jeg får lidt bedre tid vil jeg begynde at eksperimentere. Tusind tak for dit svar, du må virkelig ha´ lagt dig i selerne.

mvh. Paveway.