/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Blåt OG gul/grønt jord?
Fra : morten_m_olsen
Vist : 363 gange
31 point
Dato : 08-09-17 18:44

Hej!

Jeg har netop købt en ny ovn og fandt bag min gamle den samling der kan ses på billedet her:
https://ibb.co/gcnAjF

Det korte af det lange er, at jeg gerne vil sætte en stikkontakt på i stedet for at klippe i ledningen til min nye ovn. Jeg undrer mig bare over, at der (som set på billedet) tilsyneladende er forbundet både en blå og en gul/grøn ledning til "jord" på ledningen fra den gamle ovn. Hvad skal jeg gøre med den blå ledning når jeg sætter en stikkontakt på? Der er ligesom to huller på stikkontakten ud for jordsymbolet. Skal den gul/grønne og den blå ned i de to? Eller er der noget skummelt ved den blå ledning der?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 08-09-17 18:48

Den gul/grønne er jord, og må IKKE blandes med nogen af de 2 andre.

Men når der er jord må du slet ikke lave det selv.

Det kræver en autoriseret installatør.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-09-17 20:43

gul grøn er jord og blå bør være nul, men man kan ikke være sikker med gamle installationer?

http://www.axencrone.net/el-mappen/2/ledningerfarvevalg.htm

og når du har jord, med skal du have et stik med tre indgange, den ene med jord gul grøn.

Så ville jeg, uden autorisation, forbinde den anden med blå nul,
og den sidste med en af de tre faser, grå eller gul eller hvad den sidste nu har??

Forinden kan du jo måle med et voltmeter, at gul grøn er ca. nul og blå nul,
og så finde den 3. udvalgte farve med 210 -230 volt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-09-17 20:47

>grå eller gul eller hvad den sidste nu har??

grå, brun, hvid eller sort, ifølge anvisningen...

Accepteret svar
Fra : Bille1948

Modtaget 31 point
Dato : 08-09-17 20:54

Pas på med at lave mere "klamp". Få en autoriseret til at lave det. Det koster heller ikke ret meget.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-09-17 00:24

For mig at se er det ?? KUN 220 (240)volt og så bruger du BRUN og BLÅ
Har selv masser af ?? genstande der ligner dit = men kan ikke bruges med GAMLE installationer uden Jord.
Lovligt eller ej, man har lov til PÅ EGET (Produkt) ansvar at fjerne/ undlade at bruge JORD
Citat
Der er ligesom to huller på stikkontakten ud for jordsymbolet

det plejer at være en JORD (hanstik m 3 ben) til stikdåse...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-09-17 00:29

Med andre ord? har du ikke i forvejen JORD i dine installationer - er det lige meget med alt andet, da det alligevel ikke slår dit fejl-relæ? tror jeg det hedder = men til gengæld kan du stå og få ´snurren´ i fingrene ved fejl på maskinen/ eller du rører ved den med våde fingre ) så bliver du til en JORD-FORBINDELSE.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-09-17 00:31

NB? kender ikke en Skid til EL, men nogle sider det er godt mod gigt.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-09-17 07:05

Du har købt en ovn med et stik på. Så synes jeg, du bør købe en elektriker til at lave dig et vægudtag/en stikkontakt, det passer i.
Når du har brug for at spørge på kandu, skal du ikke selv rode med installationer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-09-17 09:29

Det er lidt svært at se hvordan det er forbundet.
Der er jo også en grå "ledning"
Sidder den blå virkelig sammen med den grulgrønne.

For mig ligner det total fusk og rod.

Der skal en elektriker med på banen.
Altså med mindre du er ligeglad med dig selv og din familie.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 12-09-17 06:22

Her vil jeg give eyvind ret der er lavet nået klamp/fusk så jeg ville anbefale at få en elektrikker til at se på det

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 12-09-17 11:10

Det var præcis det jeg skrev i mine tidligere indlæg.

Kommentar
Fra : morten_m_olsen

Dato : 12-09-17 14:59

Tak for svarene...jeg har indberettet det til min forsikring. Fik for nogle år siden lavet en MASSE ulovligt el i huset - og de har nok misset den her, så mon ikke den kan gå ind under den gamle sag.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-09-17 15:39

Fornuftigt valg,

når jeg svarede som jeg gjorde,
jeg købte engang et selvbyggerhus,
hvor ingen regler om indgange og farvekoder var overholdt.

Måske kan du på et senere tidspunkt, efter elektriker besøg angive:

Hvad der kommer ind af de 3-5 ledninger?
Hvordan de fejlagtigt var forbundet??
Og hvordan de nu er korrekt tilsluttet???