/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Pladevarmeveksler fra Danfoss/Redan utæt
Fra : JeppeArne
Vist : 796 gange
100 point
Dato : 07-09-17 01:45

Jeg har en pladevarmeveksler (brugsvandsveksler) der er blevet utæt. Det er en Danfoss XB06L-1 24, som sidder i en Redan Aqua Vita VX-2000 unit. Der står en ganske tynd stråle vand ud fra kanten af veksleren (der, hvor man ser ind mod kanten af de 24 plader). Umiddelbart ser det ikke ud som om veksleren kan skilles ad, så for mig lader det til, at den må udskiftes. Jeg kan imidlertid se på YouTube, at der er nogen, der udsyrer (med el. uden adskillelse) forskellige typer pladevarmevekslere. Muligvis kunne det være en pakning mellem to plader, som er defekt, men det hjælper jo ikke, hvis veksleren ikke kan adskilles, og der måske heller ikke kan skaffes en ny pakning. Er der nogen, der har et bud på, om reparation er mulig og overkommelig?

Accepteret svar
Fra : boyelauritzen

Modtaget 100 point
Dato : 07-09-17 10:13

Når utætte sted er renset for kalk og lign.

Ville jeg (lægmand) forsøge med noget godt oprørt epoxy lim på og omkring utætte sted.

Inden limen er hærdet, ville jeg med spændebånd, wire, el. lignende armere og holde limen fast mod utætheden.

NB: Hvis du sender link med billede af utætte sted, kan jeg kommentere det yderligere.

Du kan frit sende dit foto til og skrive link på Kandu til link, ligesom jeg på http://peecee.dk/upload/view/467438

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-09-17 15:37

At lappe noget der har med brugsvand at gøre, er at bede om en vandskade. Jeg ville skifte veksleren. Så dyre er de heller ikke. Skulle jeg (og det anbefaler jeg IKKE), ville jeg pille veksleren ud og sølvlodde hullet, eller TIG svejse den.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 08-09-17 08:41

Ikke til megen hjælp, men...jeg ville bestemt prøve boyelauritzen`s forslag. Man kan jo altid investere i en ny, hvis forsøget mislykkes. Hvis den sidder frit tilgængeligt, kan jeg ikke se, der er risiko for en vandskade.

Jeg havde på et tidspunkt en utæt varmvandsbeholder, lidt dryp, ved min Vaillant gas anlæg. Netop den type fås ikke længere. Så "gasmanden" kunne kun foreslå at hele anlægget skulle udskiftes. En udgift på ca. 60.000,- (Som iøvrigt virker perfekt). Han havde allerede dollar tegn i øjnene. Jeg lod den stå og dryppe lidt længe. Den har nu tætnet sig selv, nok ved hjælp af kalk i vandet. Så VVS manden gik denne gang glib af en betalt ferie i udlandet.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-09-17 10:59

Kan en varmeveksler skilles ad, er der tydelige bolte til at holde sammen på plader og pakninger.
Adskillelse og udskiftning og samling er ikke for amatører.
Vel kan en dygtig svejser nok lave en reparation.............men er der utæthed mellem brugsvand og keddelvand ville jeg ikke bade / drikke det varme vand.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 08-09-17 11:15

F.eks. er utæthed midt på brugsvandsrør typisk i form af lille hul, hvorigennem der komme tynd vandstråle ud.

Årsagen til sådan skader - der også ses på helt nye rør - er typisk fordi, der er brugte ringe fabrikerede rør.

- Der er altid små huller i stål.
- I støbt stål er hullerne runde - og ufarlige.
- I valset- eller trukket stål er hullerne trukket lange, og hvis man er uheldig er der sammenfald og en vandvej hele vejen ud gennem stålet.

Sådan utætheder repareres lettes med et spændebånd om blankt slebet rør, og med lidt gammel cykelslange som pakning evt. med lidt hanefedt.

Repareret rør er ikke blevet ringere.

Godkendelse af svar
Fra : JeppeArne

Dato : 08-09-17 13:16

Tak for svaret boyelauritzen.
Det var svært for mig at vælge, men jeg er altid tiltalt af løsninger der begrænser "brug og smid væk", så derfor valgte jeg dit svar, -- selv om jeg for at få en hurtig løsning på problemet har anskaffet en ny veksler. Jeg ville gerne have forsøgt med din løsning, men det var svært for mig at få lækage-stedet tørt, og desuden har jeg ingen epoxylim liggende.
Jeg har også selv engang forsøgt løsningen med cykelslange, STRAMT omvundet og derpå surret med blåt høstbindegarn . Det lyder måske primitivt, men reparationen holdt i størrlesesordenen 10 - 15 år, jeg husker det ikke præcist. Men der var tale om rør under minimalt tryk, og måske holder løsningen med epoxylim også bedst i sådanne tilfælde. Sølvlodning har jeg overhovedet ingen erfaring med eller udstyr til.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 09-09-17 23:16

Det har været muligt, at købe lim som også kan tørre under vand.

Med succes brugte jeg det på centralvarmeanlæg, med tryk på 3 etager ca. 10 meter eller 1,1 bar g til at tætne utæt stophane der var støbt ind i gulv - med vand på anlæg.