/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Forbud mod Diesel
Fra : svendgiversen
Vist : 425 gange
155 point
Dato : 31-07-17 17:25

Vi købte her i foråret en ny Peugeot 2008 med diesel motor.

Den trak meget bedre end den kun 3 cylindrede benzin motor, men har vi dummet os?

Der er stigende modstand mod diesel biler i flere lande, primært i storbyer,
Og vi skal snart til Bergen i Norge, sejlads fra Hirtshals...

Forhåbentlig kan vi køre op i fjældet der i vor diesel bil??

På sigt, hvis der opstår stigende forbud mod diesel biler, herhjemme
og i vore nabolande, vil prisen så falde på vor nye bil???
og den vil snart være umulig at sælge????

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 31-07-17 18:05

Fremtiden er el bil.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 31-07-17 18:05

Du kan godt slå koldt vand i blodet. Det sker ikke fra i dag, til i morgen. Jeg har også set, de truer med at lukke af for diesel, i storbyer. Men mon ikke det, indtil videre, er lidt af en reklame stunt.

Det vil jo blive et ragnarok, hvis det sker lige pludseligt. Tænk blot på distributions kørsel. Varevogne, lastbiler, busser, taxi.

Ved godt f. eks. Volvo, har udmeldt fra 2040, vil alle brændstof forbrugende biler være udfaset.

Men til den tid, har vi ingen bekymringer, Svend.

Personlig har jeg aldrig haft lyst til en diesel-hakker. Og nu har "de kloge" regnet ud, at man skal op på en kørselsforbrug på 50.000 km. mindst, før det kan svare sig at køre diesel.
Nu tror jeg så, der spiller flere ting ind i dette regnestykke. Investering / afskrivning.

Kør du roligt videre, med din skibs motor. (Desværre er min ynglings bilmærke, Opel, nu underlagt PSA koncernen). Men sån`t, får man jo nogle skuffelser, her i livet.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 31-07-17 18:22

Citat
Fremtiden er el bil.

Ingen tvivl om det. Så forresten Renault, med Nissan og Mitsubishi, nu er verdens største bil koncern. Bl.a. på grund af stor salg af Nissan`s el bil.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-07-17 19:33
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-07-17 19:34
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-07-17 19:40
Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 31-07-17 19:40

Som jeg ved så er elbiler endnu ikke godkendte til jydekrog, så vi med campingvogn finder ikke noget bedre end diesel som trækker. Dermed sagt du behøver ikke bekymre dig. Men dog skal du væreopmærksom på atisse byer kræver miljømærke, og i sær i midtbyen.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 31-07-17 20:36

Dieselbiler udleder NOx. Og bensin biler CO2. Og jeg udleder stoffer fra en MAC BAREN Mixture tobak, forbrændt i en Majs pibe.

Men jeg tror nu opgøret mellem Muslimer og resten af befolkningen, vil udrydde menneskeheden, før biler og tobak, gør det af med os.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-07-17 21:11
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-07-17 21:12
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-07-17 21:28
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 31-07-17 21:32

https://ing.dk/artikel/norge-indfoerer-miljoemaerkning-biler-198850

Myndighederne i den norske hovedstad har tirsdag aften ophævet forbuddet mod dieselbiler, efter at det trådte i kraft først på dagen.
http://www.fyens.dk/udland/Dieselbiler-er-igen-velkomne-paa-vejene-i-Oslo/artikel/3115501

Omdiskuteret endagsforbud mod dieselkørsel og andre politiske idéer kan have haft effekt, siger brancheformand.
http://finans.dk/live/erhverv/ECE9360816/salget-af-dieselbiler-styrtdykker-i-oslo/?ctxref=ext

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-07-17 21:57

Foreløbig tak,
vi undgår vist lige netop diesel kørsel fredag med forbud i Bergen, men ikke lørdag søndag.

Jeg har fundet mange advarsler mod diesel kørsel på nettet,
men hvordan kan man sådan pludselig udelade halvdelen af vore bilers adgang til vore veje?

Vi håber ikke at Danmark inden for en overskuelig fremtid vil gøre noget lignende??

Og havde jeg vist dette havde vi ikke købt diesel,
mon ikke forhandleren havde en anelse, da han solgte en af sine sidste diesel biler???
Han fik top karakter som sælger, men ikke mere...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-07-17 22:00

Forstår nu godt dit valg Svend. Gøjernes dieselmaskine er vildt velkørende og med et formidabelt bundtræk. Og franskmændene var jo så kloge at de valgte ad-blue teknikken for at holde røven ren på bilerne, i stedet for på tyskerne arrogante facon med "vi kan selv" endte med at rode sig ud i gedigen svindel. Min nuværende firma-øse er med tyskermaskine og den er nærmest ringere end en benzinbil at køre i, efter opgraderingen. Værkstedet erkender da også: "at det kan godt være momentkurven ikke er den samme som før". Skulle den skiftes nu blev det til en Peugeot, og med dieselmaskine. De kører godt og er særdeles solide. VW koncernen vil jeg ikke have noget fra.

Og når min private Gøje skal skiftes, kunne jeg nemt vælge som dig Svend, selvom jeg ikke kører så meget. Men dieselmaskinen går bar så meget bedre end de 3-cylindrede benzinere.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 155 point
Dato : 31-07-17 22:21
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 01-08-17 00:37
Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-08-17 09:51

Citat
https://www.tu.no/artikler/bensinbiler-har-langt-hoyere-partikkelutslipp-enn-dieselbiler/387834

Nå, så er det (igen) bensin motorerne, der er de værste. Jeg tror resultaterne er forskellige, alt efter hvem der "undersøger". Tror også der er en vis portion politik i sagen. Spørgsmålet er jo også, hvilke partikler der er de farligste. Lige nu, er el-bilen det eneste saliggørende. Når man så om føje år, finder ud af hvor megen udledning der fremkommer ved at producere el, er løsningen nok at vi vender tilbage til dampmaskinen.

El er jo heller ikke "gratis" for miljøet. Gad vist hvor meget udledning der sker, ved at producere en mølle, batteri o.s.v. Endeligt vil der komme problemer med håndtering af batterier, når verdens bilpark er gået over til el.

Man løser nogle problemer, for samtidig at skaffe sig nye.

M.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 01-08-17 09:59

Ja.....
Hestevogn duer nok heller ikke, - hestepærer forurener vel også?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 01-08-17 10:41

Er elbiler bedre for miljøet, og hvor mye utslipp står de egentlig for?
https://www.tu.no/artikler/12-myter-og-fakta-om-elbiler-og-forurensing/367894

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-08-17 11:00

Ak ja, man husker de gode gamle dage, inden begrebet Forurening, var opfundet:

Damplokomotivet på Thisted / Fjerritslev (Ålborg) jernbane. Ret tæt på hvor vi boede, var der en lidt stejl bakke. Når den så kom med en 10-12 vogne, lignede det et mindre vulkan udbrud.

Det må have givet forurening, i grow grad. Man fyrede jo med kul.

M.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 01-08-17 12:41

Lokomotiverne i dag oser også en del, mærkeligt at de må forurene. --Jeg kunne ikke lade være

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-08-17 16:47

Kan tråden tåle en gang nostalgi, Svend ?? I forlængelse af heste:
Citat
Hestevogn duer nok heller ikke, - hestepærer forurener vel også?

Folk tror jo nok, jeg er 150 år gammel:
Jeg har været med mine forældre på indkøb i Thisted, pr. hestevogn. Hesten blev opstaldet ved Nørregades Brugsforening. Hvor der var stald og staldkarl, til at ta`sig af de parkerede heste. Så vidt jeg husker, var der noget af en ram lugt derinde. Det kostede vist et meget lille beløb.

Det har været lige efter krigen.

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-08-17 17:38

Selv om vi er lige gamle, husker jeg ikke at vi kørte med hestevogn til vor by Skals,
men jeg ved at min farfar havde en aftægt forpligtigelse:
Da gammel Lau døde måtte han pudse seletøjet til Lau´s sidste tur til kirken.

Iøvrigt finder jeg det helt forkasteligt at en aprilsnar bliver stående på nettet,
og holder mange gæster med diesel biler væk fra norges storbyer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-08-17 17:55

6 cylindre med benzin trækker rigtig godt.
Ford V6 så kan det næsten ikke blive bedre.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-08-17 19:16

Citat
Selv om vi er lige gamle, husker jeg ikke at vi kørte med hestevogn til vor by Skals,

Også dengang, stod folk ikke lige høje på rangstigen. Jeg kommer fra et lille husmandssted. Som den ældste af 8 børn. Under krigen kørte far rundt med mælk, i Thisted by. Senere landtur til mejeriet. Min far havde en passion for heste.

Jeg husker endnu, da han lå på dødslejet på Thisted sygehus, i 1990. Vi var der alle 8, med påhæng.
Den næstældste og jeg, sad inde ved ham. Han var bevistløs. Pludseligt sagde han: Kommer i igen i aften?? - Jaja far, det gør vi. - "Husk så lige at ta`seletøjet med til hestene". Vi kiggede på hinanden, og kunne ikke undgå at grine, selvom vi vidste det var slut med ham.
Sådan set en dejlig sidste minde om ham.

M.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-08-17 15:57

Tak for svaret katekismus.