/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
3% i Kommunerne er 'tømt' for ledige..
Fra : molokyle
Vist : 421 gange
400 point
Dato : 24-07-17 21:00

Hvorfor skal man så aktiveres som ledig (arbejdsløs) ...istedet for at Kommunen anviser til til et reelt job i samme Kommune og i samme funktion? ..istedet for et 'aktiverings-tilbud': 30 timer om ugen for kontant-'hjælpen' + 7 timer om ugen ( = til den lovbefalede & obligatoriske Job-Net ansøgning: 2 job om ugen på Job-Net portalen mv.? (7.100 pr. Mdr. udbetalt ..som er månedlig ydelse under kontanthjælpsloftet?) ..for ellers mistes 'retten' til opretholdelse af levevilkårene: Mad og Husleje. DVS. ..til en underbetalt 'aktiverings-indsats' som aktivering-job'r ..i selvsamme 37 timer?

Kommunerne kan ikke engang få 'arbejdet' udført af 'ledige' længerer, så nu vil de have at man skal arbejde 'gratis' ..eller hva' ???????

Giv dog folk en løn for det arbejde de udfører.

Jeg fatter ikke en meter

Ansæt dog de arbejdsløse på normale vilkår i de job de udfører til daglig for kontanthjælpen.

Hvor svært kan det være?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-07-17 22:32

Folk skal testes om de kan og vil arbejde .................. selv om de både kan og vil og har erfaring, også efter 40 års godt arbejde.
Jeg har en nabo på 61 år her i Odense, han har været aktiveret 3 x 13 uger på skoler som pedelmedhjælper, men stillingen er nedlagt grundet besparelser, ydermere bliver han trukket 1000 kr om måneden i kontanthjælp, et træk som blev indført sammen med 225 timers reglen.

Jeg er selv ude af det nu og er gået på pension, men trods at jeg var erklæret uarbejdsdygtig grundet gigt og diskusprolaps kom jeg alligevel uder 225-timer reglen, dog trak de ikke 1000 kr fra mig.

Alt det juks som de foretager sig er inden for lovens rammer.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-07-17 23:35

Kan ikke komme med ´stavelser´ men du kan få denne:
https://www.youtube.com/watch?v=CCbT0GqwBrw
+
https://www.youtube.com/watch?v=EVBU_CEhVBQ

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-07-17 23:38

Citat
Giv dog folk en løn for det arbejde de udfører.

Jeg fatter ikke en meter

Tror næppe de ? udøvende ?&#%&/"( fatter hvad de selv laver), måske derfor de laver Love og Paragrafer om et par måneder efter de ellers er vedtaget af? næppe et enigt Folketing.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-07-17 07:28

I de sidste 5 år som ledig har jeg for kommunen været:

Chaufførmedhjælper, tømrerarbejdsmand, pedel, maler, servicemedarbejder (oprydning og div. forefaldende opgaver), biblioteksansat, IT og netværksdrift medarbejder, samt genbrugsvejleder på AMFOR's genbrugsstationer.

Alt sammen for mine dagpenge og kontanthjælp. Var det job som ikke ellers ville skulle udføres? Nøeeehh... Var der efterfølgende ansættelsesmulighed? Nøeehh... Fik jeg lidt 'extra' i posen? Nøeehh.. Sparede kommunen penge? JAAAAEEEHHH ...!

Nu er vi så derhenne hvor der ikke rigtigt er flere ledige at tage af og derfor har man skruet op for div. aktiveringer. Forstået på den måde, at hvor man før blev aktiveret i 4-6 uger hver tredie måned, nu forventes at arbejde 2 X 13 uger om året som 'jobparat'. Endda til til en nedsat ydelse i forhold til de som er for syge til at påtage sig arbejdsopgaverne, som følge af 225 timers reglen. Den mindste slinger i valsen? ..og man bliver sanktioneret med 0 kr. udbetalt pr. dag hvor kommunen føler man ikke lever op til de krav der stilles, medmindre man kan fremvise skriftlig dokumentation derfor. Ikke noget med at blive væk pga. ulykke eller sygdom, hvis ikke man kan bevise at man har søgt behandling eller fremvise skaderne. (Er sagsbehandlere nu også sundhedsfagligt uddannede?)

Jeg kalder det SLAVERI.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-07-17 07:34

Ps. Overskriften på dette spørgsmål skal læses som:

På trods af de mange stillinger besat af ledige mangler kommunen nu 3% af den arbejdsstyrke der skal til for at uopsættelige opgaver bliver løst og arbejdet udført. Dette skyldes et fald i ledigheden.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-07-17 07:39

Pps. Jeg flytter imorgen spørgsmålet til kategorien POLITIK (..i håb om flere kommentarer) og hæver pointtallet.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-07-17 08:48

Den med 2 x 13 uger om året i aktivering eller pipkursus er en 6 år gammel lov, altså da der var flest ledige under krisen, inden da kørte kommunerne det mere eller mindre løst.
Efterhånden som jeg blev mere og mere syg tvivlede "jobcentret" på om jeg overhovedet havde en uddannelse eller havde arbejdet, og på de 5 år var jeg kun til 4-5 møder og een aktivering som gik ad helvede til grundet min sygdom, mine mange spørgsmål om at få tilkendt flexjob blev fejet af bordet, de skulle først vurdere om jeg kunne arbejde ............. men det skal jo vurderes i et ressourceforløb eller revalidering, og det kommer man ikke ind i før efter en arbejdsprøvning...........eller MANGE arbejdsprøvninger hvad mange har været ude for i over 10 år før de kom ind i et fastsat forløb som skal føre til flexjob eller førtidspension.
Så sagde de at "lægekonsulenten" skulle kigge på mine journaler, det tog dem 17 måneder og endte i ingenting

Summa summarum, kommuerne er yderst kreative inden for lovens rammer da det ER billigst for dem at låse folk på kontanthjælp, det gælder også raske seniorer som arbejdsgiverne fravælger.

Jeg skrev udførligt om denne kreativitet til højre og venstre til forskellige folketingsmedlemmer men hørte aldrig et kvæk, dog fik jeg et enkelt automatisk svar hvor politikeren kun skrev at mine betragtninger muligvis ville indgå i lovarbejdet.

Om du kan trække flere svar ved jeg ikke, der er vist kun 4-5 af de faste brugere her i Kandu som er eller har været under jobcentret.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-07-17 09:24

Citat
Ansæt dog de arbejdsløse på normale vilkår i de job de udfører til daglig for kontanthjælpen.

Hvor svært kan det være?

Ja, selvom jeg har stået udenfor arb.markedet i mange år kan jeg da tydeligt se, at den sociale lovgivning totalt skræv-vrider det.

Citat
...........eller MANGE arbejdsprøvninger hvad mange har været ude for i over 10 år før de kom ind i et fastsat forløb som skal føre til flexjob eller førtidspension.

Puuuha, får næsten nervøse trækninger.
Jeg kæmpede med systemet i ca.- 15 år før jeg blev tilkendt den førtidspension, som jeg mener jeg var berettiget til fra dag 1.
Jeg har kendskab til mennesker der kæmpede med systemet i op til 20 år.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-07-17 12:15

Muligvis har jeg ikke samme fysiske evner, som da jeg var postbud (= 110 opgange til 5 & 6 sal.

Svarer tilat: Bestige "Mount Everest" : 2 gang om måneden = 19 højde kilometre.. OP/NED ad trapper med gennemsnitlig 3.000 kg. PAPIR [Breve og Pakker] pr. Måned !)

Men jobcenteret si'r: Intet problem. Dit hoved fejler jo ikke noget.

Næehhh.. ..OG?

Det er jo ingen 'intelligensia-vrksomhed' der vil ansætte et 'gammelt' postbud på næsten 58 år.

HURRAAAHH ... Men; hvad skal jeg bruge den konklusion til?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-07-17 12:28

For ingen skal være i tvivl: JEG VIL ARBEJDE !!!

..men det bli'r så for Kontanthjælpen.

Registreret FRIVILLIGT arbejde (f.eks. : Kirkens Kors-Hær's væresteder, Kofoed's Skole, Røde Kors ..ditto, Læger Uden Grænser osv.) bliver modregnet i kontanthjælpen med træk:

Time for time.

Nåeh... Dét viste I vist ikke?

Arbejder du frivilligt i din ledighedsperiode? Så modregnes du i Kontanthjælpen for timeantallet.

..og Jobcenteret er MEGET nidkære ...hvis du som; Loven foreskriver: OPLYSER derom.

ERGO : Må man 'snyde' Systemet' med en hvid løgn. Dét hu'er mig ikke.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 26-07-17 14:33
Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 26-07-17 16:29

Molo, har du overvejet, at flytte hen hvor et evt. job findes..?
Såvidt jeg har forstået - igennem div. skriverier med dig , er du single - bortset fra en fugl Men den kan vel flytte med ?
Citat
(7.100 pr. Mdr. udbetalt ..som er månedlig ydelse under kontanthjælpsloftet?
Det latterlige lille beløb pr. måned er der ingen der kan leve af.......Det er hvad min Jeep Wrangler spiser benzin for hver måned!!

Havde det været mig der stod i din situation - det er det så heldigvis ikke - men havde det været, havde jeg flyttet ud hvor der er job! Prompte!

Amager er sku ikke noget at hige efter. Eller, for den sags skyld, København. Hele hovedstadsområdet - stort set, er blevet en islam-præget lorteby, hvor kriminalitet, bandekrig, vold på uskyldige mennesker stortrives.
Smut for satan, mens du kan.

Jeps, det var bare det, onkel Tommy ville sige.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-07-17 16:52

Citat
Det latterlige lille beløb pr. måned er der ingen der kan leve af

Næh, det er direkte demoraliserende i kombination med den nedladende behandling på "jobcentret".
Kun ved hjælp af en meget lav husleje som ikke findes mange steder klarede jeg det i 8 år.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-07-17 07:07

Tommy -> Naturligvis ville jeg flytte efter job ...hvis jeg var under 30 år. Der er dog flere ting som i min nuværende situation taler imod. Uden at gå i detaljer kan jeg nævne:

Sælger jeg min billige andelslejlighed ...bliver det endog meget svært at finde noget tilsvarende uden som minimum at fordoble mine faste månedlige udgifter. Jeg har en huslejeudgift på 1790 kr. pr. måned.

Begge mine forældre er 81 år og syge. De bor 100 meter fra min nuværende bopæl. Jeg hjælper dem med rengøring, indkøb og personlig pleje.

Selv er jeg ved at komme mig over en svær depression efter min lillebrors alt for tidlige bortgang. Jeg blev medicineret med et præparat som gjorde mig endnu mere syg. Iøvrigt er jeg som sagt ramt af nedslidte knæ, kroniske smerter i nakke, venstre arm og skulder pga inoperabel gigt som trykker på nerverne.

Et flexjob ville lige være sagen. Gerne udendørs.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-07-17 07:15

Nu går mit spørgmål ikke på men egen situation, men på om det er menneskeværdigt for folk at arbejde for en løn, som du selv skriver; ingen kan leve af. Jeg er af den oprigtige overbevisning:

Arbejder man som ansat i kommunal virksomhed? Så skal man også have en anstændig løn. Alt andet er hoveri.

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : dogvillestar

Modtaget 400 point
Dato : 27-07-17 07:22

Den reelle arbejdsløshed er meget højere end de officielle tal!!

Man medregner ikke alle de stakler der er tvunget ud i diverse jobs med såkaldt 'løntilskud', hvor de tvinges i 'job', blot for at modtage det samme beløb som deres kontanthjælp.

Visse virksomheder, og kommunale tjenester, er helt eller delvist, afhængige af disse mennesker der tvinges ud i disse 'jobs'.

Det er med til at fastholde dem i aktiverings cirkusset, og gør tit at de ikke kommer ind på det frie arbejdsmarked.

Man bruger ufattelige summer til såkaldt aktivering, der i mange (= de fleste) tilfælde, er direkte gratis arbejdskraft til virksomhederne.

Det er både konkurrence forvridende, og en direkte hån overfor de mennesker der bliver tvunget ud i det cirkus, med truslen om bortfald af alle ydelser hvis de siger nej tak til 'tilbuddet'!

Her i byen er der en virksomhed der i årevis, lige siden starten af ordningen, har haft 4-5 gratis medarbejdere 'ansat'.
Hvor man 'bare' får nogle nye, når de forrige medarbejderes timer er brugt op!
Så starter man forfra med nye mennesker i de samme 'jobs'.

Hvis det ikke er direkte tilskud til firmaet, så ved jeg ikke hvad man skal kalde det.
Firmaet har jo et åbentlyst behov for de medarbejdere, men hvorfor skulle de ansætte nogen i et rigtigt job, til en overenskomstmæssig løn, når kommunen og jobcenteret leverer en uudtømmelig strøm af folk der tvinges ud i aktivering?

Har i gennem årene haft mange kammerater der har været tvunget ud i aktivering, men ikke én eneste har fået et 'rigtigt' job ud af det, men er bare blevet fyret efter aktiverings perioden, og er så blevet tvunget ud i en ny aktivering! (med samme resultat!)

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-07-17 12:58

Citat
Et flexjob ville lige være sagen. Gerne udendørs.

Du er i samme fælde som jeg var, for rask til førtidspension og for slidt og syg til fuldtids men har viljen til at arbejde og få værdigheden tilbage.
Men det offentlige har ikke råd til flexydelsen, derfor bliver anbefalinger fra sagsbehandlere og lægerne forkastet, også efter arbejdsprøvninger, socialrådsudvalgene skriver blot at "Det er ikke tilstrækkeligt belyst hvor meget personen er i stand til at arbejde"
"Dit hoved fejler ikke noget" ........... det går de også ud fra når der endelig bliver tale om flexjob, man vil søge at få folk op på 25 tiimer om ugen, derefter regnes de som selvforsørgende og ryger ud af ordinngen.
Det er også en hæmsko at masser af "idiotarbejde" som slidte og handicappede førhen udførte i både offentlig og privat regi er udflaget til billiglande, det får vi tilbage ved hjælp af billige robotter, men de giver jo ikke arbejde til de svage.
Ovenstående kan du diskutere med "jobcentret" i timevis, men de trækker kun på skuldrene.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-07-17 14:54

Citat
socialrådsudvalgene skriver blot at "Det er ikke tilstrækkeligt belyst hvor meget personen er i stand til at arbejde"

Det er ca. 11 år siden jeg kom på internettet, og jeg fandt ret hurtigt ind på K10.dk , hvor jeg "lærte" hvordan man bør begå sig når man har en sag kørende i kommunen. Og i de mellemliggende år har jeg erfaret, at rigtig mange sager først begynder, at køre nogenlunde ordentligt når borgeren selv sætter sig ind i tingene og begynder at tage ansvar for sin sag.

En ting som kan gøre en stor forskel når man er i arb.prøvning er, at skrive dagbog, så man kan "dokumentere" hvordan man påvirkes.
Derudover er det vigtigt, når man er i en arb.prøvning, at man så vidt det er muligt undgår at sygemelde sig, men møder op hver eneste dag, og til gengæld siger fra og går hjem når man ikke kan klare mere.
Ellers vil kommunernes konklusion ofte være, at det ikke har været muligt, at vurdere arbejdsevnen.

Citat
"Dit hoved fejler ikke noget" ........... det går de også ud fra når der endelig bliver tale om flexjob, man vil søge at få folk op på 25 tiimer om ugen, derefter regnes de som selvforsørgende og ryger ud af ordinngen.

Hvis man har en arbejdsevne der svarer til det halve af fuld tid, så er man ikke berettiget til fleksjob. Mange oplever 20 timer som det "magiske" tal.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-07-17 15:16

" at køre nogenlunde ordentligt når borgeren selv sætter sig ind i tingene og begynder at tage ansvar for sin sag. "

Hvem skal tage ansvar .................. som jeg beskrev har jeg kun været til 5-6 møder på 5 år hvor der ifølge lovgivningen burde have været 20, altså har kommunen overtrådt reglerne groft
"Jobkonsulenten" som talte med mig under arbejdsprøvningen var en LED HØJRØVET SO, og meget ung, altså helt uerfaren med sygdomme og at ARBEJDE fysisk, hun sagde helt åbent at min diskusprolaps ingen betydning har for arbejdsevnen, ydermere spurgte hun om jeg var stabil selv om jeg havde stillet på angivne tidspunkter men nogle gange slet ikke kunnet lave noget.
Når "jobcentret" har sådanne SVIN ansat mister man sgu lysten.

Nu har man fundet ud af at ikke mange bliver sendt i de ressourceforløb som den sidste røde regering startede for at få syge væk fra kontanthjælpen, men de gør intet for at forbedre det, tværtimod har man også lagt de syge og udslidte ind under 225-timers reglen så mange ikke mere har råd til receptpligtig medicin.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-07-17 15:27

Citat
Hvem skal tage ansvar .................. som jeg beskrev har jeg kun været til 5-6 møder på 5 år hvor der ifølge lovgivningen burde have været 20, altså har kommunen overtrådt reglerne groft

Vi kan meget nemt blive enige om, at det burde være jobcentrets ansvar, men når nu de ikke tager det ansvar, så kan man altså selv gøre en hel del.
I sidste ende er det trods alt i borgerens egen interesse, at blive afklaret til den rette "hylde".

F.eks. er det ikke usædvanligt, at sagsbehandlere ikke overholder notatpligten (ikke skriver i journalen hvad der er aftalt på møderne), men det plejer at hjælpe hvis man beder om aktindsigt efter hver eneste møde.

Når man har en sag kørende op jobcentret bør man agere som hvis det var en retssag. Det handler om dokumentation, dokumentation og så dokumentation.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-07-17 18:09

Ingen skal beskylde mig for at være ansvarsløs !! Jeg var en højt anset medarbejder i 30 år på det sidste job hvad jeg kunne dokumentere via en meget flot anbefaling fra jobbet, men det var de også ligeglade med, så du skal heller ikke baldre op om dokumentation, desuden har jeg også beviser på min gigt og diskusprolaps som de sked på.

Men inden jeg blev syg havde de klamme idioter tvunget mig i 4 jobsøgningskurser på 3 år, JEG var i stand til at søge jobs inden de var født, desuden beskyldte de mig også flere gange for at være misbruger.

De satans svin generaliserer ud fra laveste fællesnævner som er de luddovne og de mange som opfinder sygdomme.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-07-17 18:28

Citat
Ingen skal beskylde mig for at være ansvarsløs !!

Så vidt jeg kan se er der igen her der beskylder nogen for noget.

Men fakta er, at hvis man overlader det hele til jobcentret, så er der en vis risiko for, at man bliver "syltet".

Og hvis man ved, at der sker fejl i ens sag, så har man muligheden for at reagere på det.

Dokumentation i forhold til en sag i jobcentret gælder mange ting. F.eks. bør man aldrig aflevere noget til jobcentret uden at bede om kvittering for modtagelse, for ellers kan man ikke dokumentere at man har afleveret det.

Jeg har selv oplevet, at læge-papirer, som jeg afleverede til div. sagsbehandlere ikke var at finde i min sag da jeg langt om længe bad om aktindsigt. Sidan da har jeg aldrig afleveret noget uden at bede om kvittering for modtagelse, heller ikke selvom jeg godt kan fornemme, at de finder mig møg-irriterende.

Som enlig forsørger på kontanthjælp skulle jeg hver 3. måned skrive under på, at jeg stadig var enlig, og i den forbindelse har jeg oplevet, at modtage et nyt dokument til underskrift fordi de ikke havde modtaget det første.
Jeg ringede så til kommunen og stillede mig undrende overfor dette nye brev, for jeg havde jo en kvittering for modtagelse af det første.
Kvinden i telefonen undrede sig også, for hun kunne sagtens finde det jeg havde afleveret.

Godkendelse af svar
Fra : molokyle

Dato : 27-07-17 23:52

Tak for svaret dogvillestar.

Jeg er ikke alene ..og dét er godt at vide
TAK ..også til Luffe & Trolde.. meget fineog gode indspark

Go' Fredag & Week-End ... </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 28-07-17 06:02

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 28-07-17 22:00

Citat
Det latterlige lille beløb pr. måned er der ingen der kan leve af.......Det er hvad min Jeep Wrangler spiser benzin for hver måned!!

Ja, det er jo ikke alles hjerter, der fylder lige meget. Min kan godt være i en ydmyg, driftssikker Opel Astra, af ældre årgang, der fragter konen og mig rundt, hvorhen vi ønsker. Og det er mange steder.

Med hensyn til leveomkostninger, kommer det jo igen an på, hvor krævende man er. Det er jo ikke en pakke rugbrød og ditto leverpostej, der ødelægger folks økonomi. Men står den på russisk kaviar og japansk Kobe til hverdag, kommer det jo nok til at knibe for de fleste.

Iøvrigt forstår jeg godt Molo, ang. det med at flytte. Med et par ældre forældre, som han driver omsorg for, og en fornemmelse af "den sorte hul", ved broderens alt for tidlige død, har man brug for de kendte og vante rammer.

Jeg kunne nu ellers godt bruge en mand, med Molo`s hænder, her oppe i Thy. Ville også betale efter formåen. (Min altså). Hvad natur angår, er her alt hvad hjertet begærer. Vildtreservat. 15 min. til hav, og/eller Limfjord. Danmarks to reneste søer, nemlig Nors og Vandet sø.

M.