/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Lyddæmper.
Fra : Kaptajn-Tommy
Vist : 350 gange
300 point
Dato : 22-07-17 19:35

Jeg har købt en Savage model 93 cal. 17 HMR og påtænker at få den monteret med lyddæmper.
Jeg har set på en S/L med en længde på 14 cm. Forhandleren påstår, at den dæmper min. 30%

Hvad vil I anbefale af dæmpere til cal. 17 HMR.?

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 23-07-17 08:39

Hej Tommy.

Har du planer om at skulle skyde ræve på min. 300 mtr.'s afstand ? Og i givet fald: Er det med eller uden kikkertsigte ???

I øvrigt tillykke med din nye riffel - håber du bliver glad for den, selvom du formodentlig ikke skal bruge den til lange skudhold. M.h.t. lyddæmper må jeg være dig svar skyldig - jeg ved ikke nok om emnet !!

ØV4

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-07-17 11:21

Dyrene hører ikke det skud som rammer dem.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 23-07-17 12:50

Tommy !

Under normale omstændigheder burde man kunne stole på sin våbenpuscher, men med den viden vi her på siden har omkring visse "bøssemagere", skal man nok være forsigtig !!! Jeg nævner ingen navne
Men mon ikke Tonga eller besserwisser kan give et fyldestgørende svar ? De plejer at være vidende omkring våben.

ØV4

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 23-07-17 19:24

Citat
Har du planer om at skulle skyde ræve på min. 300 mtr.'s afstand ? [Hahahahaha] Og i givet fald: Er det med eller uden kikkertsigte ??

Citat
men med den viden vi her på siden har omkring visse "bøssemagere", skal man nok være forsigtig !!! [Blink] Jeg nævner ingen navne

OOOOHHHHHH.....disse ord bringer tankerne tilbage til forfatter, ord-ekvilibrist, selvudnævnt ingeniør i trykbæ -og pattekopper til geder, muflondræberen fra Løsning Sogn, løgenhals, manden bag Kong Henriks fødselsdags riffel tilværket af et gammelt cygelstæl hr. B. Ballegård himself. Manden, hvis smil der til forveksling ligner et nymalet hvidt stakithegn fra Jem & Fix

Hold da op, det var tider da bemeldte person var på slap line her på Kandu.

Nej, jeg skal ikke bruge riflen til ræv på så lange afstande. Husk på, jeg mangler jo Ballegårds skydeegenskaber Jeg skal bla. bruge riflen til lidt regulering hist og pist - og som rosinen i pølseenden, har jeg altid ønsket mig en cal. 17 . Muligvis bliver jeg røvtræt af den, men så har jeg da prøvet det med.

Citat
Dyrene hører ikke det skud som rammer dem
Et godt svar Men jeg er jo egoist, sååååååå......, det var min egen hørelse jeg tænkte på at beskytte

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-07-17 02:10

støjen ved riffelskud kan komme fra to kilder.
Når projektilet forlader løbet vil den komprimerede gas i løbet pludselig undslippe. Det giver en trykbølge i luften og høres som et knald. Jo mere krudt ladning der er i patronen, og jo kortere løbet er des højere bliver knaldet. Her virker en lyddæmper , som sagtner og udjævner udstrømningen.

Hvis projektilet får overlydshastighed ( ca. 350 m/s afhænger af temperatur og lufttryk) vil det i sig selv give en trykbølge. Her hjælper en lyddæmper ikke. Den høres tydeligt hvis en riffelkugle passerer en - uden at ramme forstås.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 300 point
Dato : 24-07-17 18:14
Godkendelse af svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 24-07-17 20:45

Hej Katekismus, tak for et godt og brugeligt link!
I morgen fiser jeg hen til Våbensmeden og får en god lang snak med ham..

Værsgo katekismus, her er betalingen. Håber du tager imod VisaDankort

Mvh.
Tommy

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 25-07-17 17:40

Velbekomme og selv tak da.