/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
Stadig fastnet eller ny Smart Phone
Fra : svendgiversen
Vist : 650 gange
141 point
Dato : 18-07-17 18:59

Da jeg flyttede fra Sønderborg, til min nye kones bolig, var det som at komme til et uland.

Hun havde et gammelt nokia fjernsyn, fastnet og en gammel, også nokia mobil telefon.
Selv medbragte jeg et ret nyt TV, en stationær PC og en lidt nyere nokia mobil telefon.

Det lykkedes mig i starten at få anskaffet et nyt TV, en Ipad og også home trio.

Selv har jeg telmore på min mobil til 29 kroner pr md. hun gav 125 kr,
og så dummede jeg mig, hun fik et nyt TDC abonnement til 59 kr pr md.

Det jeg ikke fik med var, at hun skulle have nyt telefon nummer og begrænset taletid.

Og nu kommer problemerne, hendes gamle fastnet telefon er begyndt at skratte,
og så bruger hun sin mobil telefon, nu via you see, ikke kun til korte beskeder,
men også til længere samtaler med hendes familie, med mer priser...

Hun vil ikke af med sin fastnet, men vi har nu købt en ny bil uden GPS,
det er langt billigere med opdatering via Smart Phone.

Mit forslag er at hun dropper den gamle fastnet forbindelse og
at hun køber en ny smart phone der kan det hele.

Kan hun få sit gamle telefon nummer eller det nyere hun nu har på mobilen?

Hvem kan hjælpe mig med at overbevise hende om dette mit forslag??

Kommentar
Fra : Preb0232

Dato : 18-07-17 19:32

prøv at se på fonet.dk
har haft fastnet der i ca. 12 år. nu er prisen 0,- kr. pr. md. dog et minium forbrug på 10,- kr
og so er priserene langt under tdc

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-07-17 20:18

Pas nu på, at du ikke går i så små sko, at de klemmer.

Jeg går ud fra at din kone ser med, siden at vi skal overbevise hende.

Til din kone...................................sig at han er en nærig rad.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-07-17 20:41

Jeg kender ikke fonet, men hvis min kone skal forlade you see,
bliver det nok til telmore, hvor jeg kan ringe gratis til familie og venner, også med telmore.

>en nærig rad...

Det ved hun godt,
hun ved også, at jeg har flere penge end jeg kan nå at bruge i resten af mit liv,
men hvorfor forære dem til TDC?

Og så er hun hele ugen på maler koloni helt oppe i Thy og ser ikke dette, derfor tør jeg spørge.

Vor nye bil er en Peugeot 2008 og sælgeren sagde en apple ipad havde de nødvendige aps,
til denne bils indbyggede gps, men der er vel andre muligheder??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-07-17 21:15

Vi har fastnet og internet (40/10) hos TDC for sølle 1100 kvt. med fri samtale.
Mobiler 4 stk med taletidskort jeg selv fylder op.
Til samtaler over grænser bruges skype hvor der sendes billeder og andet data.

Thy og Mors er et dejligt område..............vi kommer lige derfra.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 19-07-17 07:21

Jeg mener ikke at man kan portere et fastnetnummer til et mobilnummer. Men jeg har selv for år tilbage porteret mine fastnetnumre til et IP-nummer hos redspot ( http://www.redspot.dk ) Et abonnetment med mulighed for to samtidige samtaler koster her kroner 39/måned, og med mulighed for kun een samtidig samtale koster kroner 19/måned. De har også en adapter til analoge telefonapparater til kroner 459,-.

Som et af de meget få selskaber kan man her bruge sit eget udstyr og selv konfigurere dem som man vil.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-07-17 10:17

Vi har været oppe på 1100 kr for home trio med stor TV pakke, nu med mindre pakke knap 700 kr.

Og som nævnt er vore mobil telefoner ikke med heri, jeg 29 kr og min kone 59, plus overforbrug...

Vil overveje redspot, min kones fastnet nummer er nærmest helligt, kendt af alle hun kender.

Apple Smart Phone, hvilken?
Eller alternativer, også med aps for GPS til en 2008??

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 19-07-17 10:25
Kommentar
Fra : Preb0232

Dato : 19-07-17 11:11

ved fastnet tlf så er www.fonet.dk helt klart det bedste

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-07-17 11:19

>Jeg mener ikke at man kan portere et fastnetnummer til et mobilnummer...

Er I nu sikre på hun kan bevare sit gamle fastnet nummer,
ved konvertering/portering? til et af disse discount udbydere??

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 141 point
Dato : 19-07-17 12:26

Citat
Er I nu sikre på hun kan bevare sit gamle fastnet nummer,
ved konvertering/portering? til et af disse discount udbydere??

Både jeg selv og en af mine venner har fået konverteret vores gamle TDC-fastnetnumre til Redspot. Der blot nogle procedure med udfyldelse og underskrivelse af en blanket som skal sendes til Redspot. Jeg har brugt Redspot uden problemer i mere end 10 år. Men man skal selv konfigurere sit udstyr, men der er vejledninger på deres side. Til gengæld så er man IKKE bundet af man absolut skal købe tingene af dem. De oplysninger som du skal bruge for at dit udstyr kan logge på dit nummer får du sendt pr. mail.

Du får foresten den suverænt bedste lydkvalitet ved hele vejen igennem at vælge den codec som hedder G711A, det er den samme codec som bruges i de danske ISDN-telefoner. (Må ikke forveksles med G711u som er en amerikansk standard.)

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-07-17 13:36

De ældre i min familie har droppet fastnet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-07-17 16:36

Os ældre og vores gamle venner, har alle alm. fastnet + mobiler + internet + TV-antenne.
Årsag til fastnet = Tydelig tale/lytte og sikkerheden for at kunne tilkalde en ambulance.
Samme nummer og adresse i 46 år, som jeg snart kan udenad.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 19-07-17 17:13

Citat
Årsag til fastnet = Tydelig tale/lytte og sikkerheden for at kunne tilkalde en ambulance.

Den IP-telefoniløsning som jeg anbefaler har samme lydkvalitet som en god ISDN-telefon. Men der er naturligvis et problem hvis der sker en strømafbrydelse. Jeg har selv nødstrøm på alt mit eget netværk og telefoniudstyr, og min internetudbyder havde også nødstrøm da jeg boede i Storkøbenhavn. Men da jeg flyttede til sydsjælland og fik fibernet har min udbyder pludselig ikke nødstrøm, noget som jeg erfarede da der for nogen tid siden var en kortvarig strømafbrydelse.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-07-17 18:28

Nej ældre dropper ikke fastnet, også selv om det gamle udstyr nu skratter.
De vil bevare deres gamle kontakt nummer uanset, hvad det koster.

Jeg forstår stadig ikke det med portering? Genbrug/overføring af fastnet nummer??

Men når så mange nu klogt forlader det alt for dyre fastnet,
må der jo være mange ledige fastnet telefoner, der ikke skratter???

En win win situation ville være hvis jeg kunne bytte min kones fastnet telefon,
med et udsøgt golf udstyr????

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 19-07-17 20:04

Citat
Men når så mange nu klogt forlader det alt for dyre fastnet,
må der jo være mange ledige fastnet telefoner, der ikke skratter???

Af og til kan man godt støde på den slags på loppemarkeder. For ca et år siden købte jeg en B&O ISDN-telefon på et sådant. Ja jeg har en IP-telefoniadapter med ISDN-udgang købt for ca 10 år siden på en tysk internetbutik.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-07-17 20:05

Svend - tænk hvis din kone udskifter dig med en der respekterer og holder af hende.

Hvis du har så mange midler som du påstår, er det jo bare en simpel magtovertagelse du er i gang med.....................Jeg håber hun er klog nok til at ignorere din manschuvinisme, så i kan have det rart sammen i stede for.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 19-07-17 20:40

Citat
En win win situation ville være hvis jeg kunne bytte min kones fastnet telefon,
med et udsøgt golf udstyr????

Citat
Svend - tænk hvis din kone udskifter dig med en der respekterer og holder af hende.

Jeg er meget tilbøjelig til at give Eyvind ret.

Med hensyn til portering har jeg fundet dette:

http://teleanke.dk/faqs/at-flytte-sit-telefonnummer/

Når man vælger at portere et nummer til et nyt selskab får man en blanket fra det nye teleselskab, enten via mail eller inde på siden, hvor man skal udfylde nogle ting (telefonnummer og navn og adresse) og underskrive den.

En IP-telefon regnes som en fastnettelefon, uanset om det er et rigtigt IP-telefonapparat, en analog eller ISDN-telefon via en adapter, eller et stykke software på en computer eller mobil (det findes også).

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-07-17 21:32

I tager begge helt fejl,
dette spørgsmål er stillet for at finde den bedste løsning for min søde kone.

Og meget tyder på, at hun får lov til at bevare hendes fastnet, plus nok en ny smart phone,
der også kan være GPS for den nye bil, som jeg også har foræret hende...

Og det er ligemeget om det skal være en apple, som sælgeren anbefalede?
Eller et andet alternativ til en ret ny 2008, foreløbig uden GPS??

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-07-17 22:05

Citat
foreløbig uden GPS??

GPS`n i Google Maps på Android er ganske udmærket, men husk strømforsyning i bilen på længere ture.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 19-07-17 22:51

Koster den ikke en masse data på telefonen?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 20-07-17 01:22

Citat
Koster den ikke en masse data på telefonen?

Det kommer an på hvilket app man bruger til navigationen. Jeg bruger selv en, købt, Tomtom gps-app. Her er kortet over det område man har brug for downloadet på forhånd så de eneste data der skal hentes ned er oplysninger om aktuelle trafikale forhold (trafikkøer, vejarbejde, vejspærringer, fotovogne, o.s.v.).

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-07-17 09:22

Gps'n på min iphone 4s (3,5") og min nye Samsung A3 (4,7") er lige gode. Samsung er bedst til at holde strøm når det uvæsentlige slås fra.

Vi har drønet rundt i Thy og på Mors med en ældre TomTom og når den svigtede, kom vi hurtigt på rette vej med Samsung.

En TomTom eller den man kan lide, er den bedste form for kørselsvejledning, med vejbanevisning OSV.......................det er for farligt at betjene en mobil, når man er alene i bilen.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-07-17 09:26

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-07-17 13:52

Jeg bruger stadig min MEGET gamle KIRK-delta fastnet telefon med rør og spiralledning.
Samme nummer som jeg altid har haft.
Abonnementet koster 20 kr pr måned. Og så skal man selvfølgelig betale minutpris for samtalerne når man selv ringer op. Jeg husker ikke hvad minutprisen er. Men den er altså ikke svimlende.

Det er så ip telefoni via Yousee. Så samtalerne går over Nettet, men oplevelsen er som i de gode gamle dage, -med telefonrør og ordentlig lyd.
....jeg har også en lille iphone som kommer med i lommen, når jeg går hjemmefra. Med telenor som udbyder. Så kan jeg altid komme i forbindelse med Verden, selv om den ene af udbyderne skulle svigte..
....min ipad går enten på yousee eller på telenor efter behov. Den koster ikke ekstra.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-07-17 15:08

Vi har 4 gamle B&0 trådløse telefoner som kører på PSTN styret base. Det gamle fastnet hos TDC er for flere år siden udskiftet med bredbåndstelefoni. Abonnement til bredbånd 40/10 og gratis tale koster 1100 i kvartalet.
Fin lyd i telefonerne, som vi nødig vil undvære, da vi også kan ringe internt med dem. Vores hus er stort og vi kan lede efter hinanden.
Ulempen er at jeg skal huske at slukke og tænde for routeren hver 3.-4. Uge. Spørg mig ikke, hvorfor det er sådan. TDC er ikke kommet med en ordentlig forklaring på det.
Vi har nu begge en ny smartphone fra Samsung, basisabonnement til O kr hos TELMORE men med 29 kr i strafbeløb, hvis man bruger for mindre end 50 kr pr. Måned. Det må vi så betale, da den øvrige familie har TELMORE, som det dermed er gratis at ringe til. Stadigvæk et billigt abonnement.
Jeg kunne ikke forstå, hvorfor Mobilepay ikke virkede forskellige steder, indtil jeg fandt ud af, at basisabonnementet ikke indeholder data. Det kan man så tilkøbe for 29 kr/md.
Men der er jeg så nærig. Hvorfor skal jeg betale 29 kr for at købe æg på gården? Så betaler jeg bare hjemmefra, med wifi forbindelsen.
Underligt, at nogen kalder os gamle nærige! Det er derfor vi har noget på kistebunden! Livet har lært os andet end lån-køb-brug-smid væk. Herligt at være fri for pengesorger når man er pensionist. Det kommer mange unge tilgode!
God sommer dernede ved Fyns Hav!
Ingelein

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 23-07-17 10:21

Citat
Ulempen er at jeg skal huske at slukke og tænde for routeren hver 3.-4. Uge. Spørg mig ikke, hvorfor det er sådan. TDC er ikke kommet med en ordentlig forklaring på det.

Jeg havde selv engang en router som teede sig sådan. (det var min egen og ikke udbyderens.) Det problem blev afhjulpet ved at den ganske enkelt blev skiftet ud. Jeg er sikker på at din router har en lignende fejl, en dårlig forbindelse enten på printet eller inde i en komponent.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 23-07-17 10:57

Hej
Tak for det. Det var måske en god ide at kontakte TDC for at få en ny router.
Det svar jeg har fået, behøver jo ikke at være rigtigt. Jeg har indtrykket af ,
at det ofte er studerende uden større viden, der sidder ved telefonerne.
Ingelein