/ Forside/ Teknologi / Internet / E-Mail / Spørgsmål
10  bentjuul 3460
Min mail bruges som relæ...
Fra : BarsKill
Vist : 381 gange
500 point
Dato : 18-07-17 15:18

I perioder for jeg 2 - 20 svar på mails jeg ikke har sendt. Ofte 10 - 15 svar fra samme mailserver.
Som jeg ser det bliver min pc brugt som relæ for andre - men hvad kan jeg gøre?
Mvh Karsten

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 18-07-17 15:30

Hvem er din mail-udbyder?

Kommentar
Fra : BarsKill

Dato : 18-07-17 15:35

Telmore / One / Outlook

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 18-07-17 16:33

Hvordan ser du, at det er et svar (mail emne eller metadata)?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-07-17 20:25

Står der noget med "reply" er det ikke absolut et svar, men de lader som om det er et svar.
De regner med at du reagerer og så har de fat i dig.....................måske.

I dit mail program - sæt den til spam / uønsket.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 18-07-17 23:35

Det er i hvert fald sikkert DU ikke bliver brugt som relay.
Men det er ikke usandsynligt at der er nogen der bruger din email adresse til spoofing.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 19-07-17 07:04

ENHVER kan sende en mail med falsk afsender. Og når modtageren svarer er det naturligvis til den som det ser ud somom at den kommer fra.

Nogen har opsnappet din mailadresse og bruger den som falsk afsender.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 19-07-17 07:07

En anden og måske mere sandsynlig mulighed er fishing mails. At sende en mail som ligner et svar. er en måde at omgå et spamfilter på. Noget som typisk bruges af kriminelle.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 19-07-17 08:54

Du bliver nødt til at fortælle os, hvordan du ser, at det er "svar".
Hvis det af metadata fremgår, at der er tale om rigtige svar, vil jeg foreslå, at du kontakter One.
Hvis det er "svar", der ikke er rigtige svar, er der kun den mulighed at markere dem som spam.
Men vi kommer ikke rigtigt videre, hvis du ikke giver lyd her.

Kommentar
Fra : BarsKill

Dato : 19-07-17 10:18

Tak for gode tanker.
Det ER reelle men automatiske svar - ofte 20 i træk fra fx RCI.COM
Det generer som sagt ikke mig, men må da være forsøg på at lamme en modtagers mail-server?0

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-07-17 14:25

Sikker på det ikke bare er spam - hvis der er en der har set sig ond på dig og har tilmeldt din mail til ´nyhedsbreve´ kan du regne med at få masser af den slags.
Og klikker du først på ´svar/ afmeld´ får du helt sikkert endnu flere, da de kan se din mail stadig er i live.

Kommentar
Fra : BarsKill

Dato : 20-07-17 18:06

Jeg er sikker på at det er spam min pc sender mod andre adresser - det er ikke "nyhedsbreve" o.lign. men automatiske svar som "Du har skrevet til en mailadresse der ikke kan svare"

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 20-07-17 21:52

Det er ikke din computer der sender spam.
Det kan be- / afkræftes ved at slukke din computer i nogle dage og kun checke mails fra en anden computer eller smartphone og kommer der stadig spam ind så er det ikke din computer der sender det, så er det nogen der misbruger din mailadresse.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 21-07-17 10:43

Citat
Det er ikke din computer der sender spam.

Helt enig. Som jeg allerede har sagt så kan enhver sende en mail med falsk afsender. Det du oplever er en af de metoder de kriminelle bruger til at omgå spamfiltre med.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 500 point
Dato : 26-07-17 12:15

Som der skrives af de andre:
Rent teknisk er det ganske enkelt at sende e-mail med falsk afsender. Internettets postsystem er nemlig bygget, så der ikke er nogen effektiv kontrol med, at afsenderen er den person, han hævder.

På samme måde er det ganske enkelt at angive forskellige adresser som afsender og som modtager af svar.

Selvom disse muligheder for svindel bliver udnyttet i stor stil, er det egentlig ikke hackerangreb.

http://denkorteavis.dk/2014/svindlere-pa-nette-udnytter-folks-hjaelpsomhed/

Godkendelse af svar
Fra : BarsKill

Dato : 26-07-17 12:30

Tak for svaret katekismus.