/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hvor dør Johan Kümmel hustru Anna Henric
Fra : 2601
Vist : 531 gange
500 point
Dato : 17-06-17 12:13

Jeg søger efter hvor Johan Kümmel født 1714 og døbet 3. juli 1714 i Garnison Kirke, Garnison sogn i København, Københavns Amt hustru Anna Henrichsdatter født ca. 1731 og gift med Johan den 23. jun 1756 i Trinitatis Kirke, Trinitatis sogn i København, Københavns Amt.

Jeg ved ikke om de har børn. Jeg har set Trinitatis Kirkebog døbte igennem fra 1765 til 1780 uden at finde nogle.

Det jeg har på dem er følgende:

Han optræder som fadder 18 marts 1740 ved LEHNE CHRISTINE JOHANSEN dåb i Fredreriks Tyske Kirke. Som Johan Kümmel.

Borgerskab 8/10-(17)53. Tobakspinder.
Borgerskabsregister 1749-1784 side 183 nr.25.

Den 11. dec. 1762 i Christiansborg slotskirke, Christiansborg slotskirkes sogn i København, Københavns Amt. optræder han som en af fadderne ved Anna Ludovica Wittrocks dåb:
" Anno 1762 d. 11. Decembr, Loed beridder Martinus Wittroch og Kone Anna Dorothea Kømmel døbe deres liden Daatter af Hr Qvist i Christiansborg Slotz Kirke, og blev kaldet:
Anna Ludovica. Fadderne vare Johann Friderich Samuel, Boghandler paa Sukkerhuuset*. Kræmmer Andreas Lorentzen og Tobax Binder (tobaksbinder) Johan Kømmel.
Madame Maria Chatarina Gertzen holdt barnet over Daaben, og Madame Maria Nygaard, Tobaxs Binder Nygaards Kone holdt Christenhuen,
Barnet var fød d. 8 Decembr om Aftenen Klocken 10 slet.
' Det står der, skal være Bogholder.(sct)
Hof og Slot Kirkebog side 82 nr. 3.
"

Borgerskabsprotolol 13 januar 1749-30. maj 1768 side ? nr.?. ophør 30. maj 1778.

1762 Skattemandtalsliste 11.245.

Johan Kømel optræder første gang 1754 hvor han betaler Januar kvartal samt de næste 3 kvartaler.Hver gang 3. mark
1755 4. Kvartaler a. 3. mark.
1756 4. Kvartaler a. 3. mark.
1757 4. Kvartaler a. 3. mark.
1758 4. Kvartaler a. 3. mark.
1759 4. Kvartaler a. 3. mark.
1760 4. Kvartaler a. 3. mark.
1761 4. Kvartaler a. 3. mark.
1762 4. Kvartaler a. 3. mark.
1763 4. Kvartaler a. 3. mark.
1764 4. Kvartaler a. 3. mark.
1765 4. Kvartaler a. 3. mark.
1766 her er han opført som nr. 18 og betaler 4. Kvartaler a. 3. mark.
1767 her er han opført som nr. 18 og betaler 4. Kvartaler a. 3. mark.
1768 her er han opført som nr. 18 og betaler 4. Kvartaler a. 3. mark.
1769 her er han opført som nr. 18 og betaler 4. Kvartaler a. 3. mark.
1770 her er han opført som nr. 17 og betaler 4. Kvartaler a. 3. mark.
1771 her er han opført som nr. 16 og betaler 4. Kvartaler a. 3. mark.
1772 her er han opført som nr. 16 og betaler 4. Kvartaler a. 3. mark.
1773 her er han opført som nr. 16 og betaler 4. Kvartaler a. 3. mark.
1774 her er han opført som nr. 16 og betaler 4. Kvartaler a. 3. mark.
1775 her er han opført som nr. 16 og betaler 4. Kvartaler a. 3. mark.
1776 her er han opført som nr. 15 og betaler 4. Kvartaler a. 3. mark.
1777 her er han opført som nr. 15 og betaler 4. Kvartaler a. 3. mark.
1778 her er han opført som nr. 15 og betaler 4. Kvartaler a. 3. mark.
1779 her er han opført som nr. 11 og betaler 4. Kvartaler a. 3. mark.
1780 her er han opført som nr. 6 og betaler 4. Kvartaler a. 3. mark.
1781 her er han opført som nr. 5 og betaler 4. Kvartaler a. 3. mark.
1782 her er han opført som nr. 5 og betaler 4. Kvartaler a. 3. mark.
1783 her er han opført som nr. 4 og betaler 4. Kvartaler a. 3. mark.
1784 her er han opført som nr. 4 og betaler 4. Kvartaler a. 3. mark.
1785 her er han opført som nr. 4 og betaler 4. Kvartaler a. 3. mark.
1786 her er han opført som nr. 4 og betaler Januar Kvartal og ej meger. Han må da være død i April måned.
Tobakspinder Laugs Fortegnelse over Lavsmester 1751-1838. Film 22165.

Johan Kümmel var forlover for Abraham Potedatters Maria Pothesdatter barn Christine Marie Frimann vielse den 25 April 1781 i Vor Frelsers Kirke.
Johan Kümmel var forlover for mine aner (Ingelise Poulsen ), Johan Friedrick Liebe og Christiane Bude i Holmens Kirke, Kbhn, 11/10-1781

"Brudeviede i Huuset efter Kongl: Tilladelse. Accisen betalt. mellem Johan Friderich Liebe, bogbinder , og Christiane Bude, jomfru
Forlover for brudgommen Johan Kümmel, bor paa Hjørnet af Aabenraae og Landemarket
Brudens forlover: Jacob Peter Bude, Boer i Pilestrædet hos Possemintmageren"

Aa 1756 d. 23. juni blev Johan Kømmel Tobakspinder og Ungkarl, og Anna Henrichsdaatter, Pige, viet i Kirken.
Trinitatis Kirkebog side ? 1. spalte nr. 24. Opslag 26, Enesteministerialbog 1742-1833.

Kilde: OE-1771
Mandens navn: Kymmel Mandens erhverv: Taback Spinder
Mandens alder: 56 Mandens civilstand: Gift
Mandens nr. ægteskab: 1 Mand død (ja/nej): Nej
Hustru død (ja(nej): Nej Hustrus alder: 40
Hustrus civilstand: Gift Hustrus nr. ægteskab: 1
Sogn: Sankt Annæ Vester Kvarter Herred: København (Staden)
Amt.: København Stednavn: 239a

Jeg har søgt efter ham i FT for "Staden København" uden at finde ham eller hans hustru.
Jeg har ogsø søgt i Vor Frue kirkebog samt Sankt Petri Kirke uden at finde dem døde.

Nogle der ved noget om dem?

På forhånd tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 17-06-17 12:38

Lige et afklarende spørgsmål: Hvad er Kilde: OE-1771. Det er OE jeg ikke lige er klar over, hvad det er en forkortelse for.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 17-06-17 15:00

Johan Kümmel blev født i 1714, til Jürgen Kümmel og Anna Kümmel (født Potee).
Anna blev født cirka 1688.
Johan havde 3 søskende: Anna Dorothea Wittrock (født Kümmel) og 2 andre søskende.
Johan blev gift med Anna Kümmel (født Henrichsdatter) den måned dag 1756, i en alder af 42 i sted for ægteskab.
Johan døde i Efter 1771, i en alder af 57.

https://www.myheritage.dk/names/johan_kümmel

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 17-06-17 15:37

Til katekismus.

Må jeg sige dig tak for dit forsøg på at hjælpe mig.

At han skulle være død i 1771 passer ikke og det har jeg også gjort vedkommende opmærksom på.

Johan Kümmel var forlover for mine aner (Ingelise Poulsen ), Johan Friedrick Liebe og Christiane Bude i Holmens Kirke, Kbhn, 11/10-1781.

Med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 17-06-17 15:45

Til Bille1948.

Først vil jeg sige dig tak fordi du har prøvet at hjælpe mig.
Dernæst så er Oeders eftr. den første forsøg på at lave en FT i danmark, dog kun på Sjælland og Bornholm. Men den gav oplysninger til at man kunne lave den første landsdækkende FT nogle år senere.

Baggrund for analysen

Oeders efterretninger blev udarbejdet i henhold til kongelig resolution af 20. februar 1771. Statsøkonom Georg Christian Oeder ledte udarbejdelsen i Rentekammeret af efterretningerne, der kom til at bære hans navn. Spørgsmålet om oprettelse af enkekasser til forsørgelse af betrængte enker havde Oeders særlige bevågenhed. I forbindelse hermed iværksatte han en undersøgelse af antallet af ægtepar, enkemænd og enker i Sjællands Stift omfattende København, Amager, Bornholm, Møn og Sjælland.

Oeders eftr. 1771

Oplysninger om ægtepar, enkemænd og enker for Sjælland, Amager, Møn og Bornholm. Indeholder kun mænd.

Med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 17-06-17 15:51

Tak for et uddybende svar.

Er de tilgængelige på nettet?

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 17-06-17 16:04

Til Bille1948

Ja gå ind på folketælling og gå til andre Databaser så er de der.

Med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 18-06-17 13:02
Kommentar
Fra : 2601

Dato : 18-06-17 22:41

Til katekismus

Der var en Hans Jurgen Kømmel født 1731 der var hans broder. Resten er ikke nogle af mine.

Endnu en gang vil jeg sige dig mange tak for dit forsøg på at hjælpe mig.

Med venlig hilsen.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 500 point
Dato : 23-06-17 14:13

Kan der mon være hold i denne fra https://www.myheritage.dk/names/johan_kümmel

Johan Kümmel blev født i 1714, til Jørgen Kømmel og Anna Kømmel (født Pothe).
Anna blev født i 1688.
Johan havde 4 søskende: Anna Dorthea Wittrog (født Kømmel) og 3 andre søskende.
Johan døde den måned dag 1786, i en alder af 72.

Godkendelse af svar
Fra : 2601

Dato : 24-06-17 16:17

Tak for svaret katekismus.

Nej jeg vil gerne sige dig mange tak for din store hjælp.

Med venlig hilsen.