/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
Hjælp til køb af smartphone
Fra : ingelein
Vist : 461 gange
100 point
Dato : 14-06-17 09:12

Hej.
Med både NOKIA 3310 og 6620 liggende i skuffen + NOKIA WINDOWS smartphone, som snart ikke længere kan køre MobilePay, vil jeg gerne købe en ny smartphone.
Jeg kan nøjes med ringe og sms funktion, bruger aldrig kamera og alt muligt andet gøgl, så jeg behøver ingen Iphone til at blære mig med. Jeg har kigget på DORO, men kommentarerne på FB afskrækker mig lidt.
Jeg har IKKE min telefon tændt og på mig hver dag. Bruger den kun når jeg evt. Kunne få brug for en taxa eller ringe hjem.... og at modtage sms fra POSTNORD, når der kommer en pakke til mig
Jeg kan altså nøjes med en billig, funktionsdygtig telefon. Undrer mig over at der i de færreste tilfælde står en kontant kostpris ved telefonerne. Det forklarer måske at så mange render rundt med dyre mobilos.
Jeg modtager derfor gerne forslag til en nem, god og billig telefon som opfylder mine krav.
Jeg gik over til smartphone på grund af tastaturet i stedet for alt det tasteri på numre med bagvedliggende bogstaver.
Ingelein

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 14-06-17 09:56

Jeg har selv en Doro 820 som jeg købte i Aldi for et par år siden. Det er ikke den hurtigste telefon, men den fungere til det jeg skal bruge den til som rækker noget videre end det du kræver. Jeg har den tændt døgnet rundt, og siddende i den medfølgende ladestation om natten. Kan dog også lades via USB, men jeg finder det andet lettere. I modsætning til mange af de nyere smartphones så kan batteriet skiftes uden brug af værktøj.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-06-17 10:50

Du skriver som om du er nærig og bange for at det koster penge, nøjagtig som mine bedsteforældre som i 1965 troede at de betalte samtalen når de fik et opkald .......... vi prøvede forgæves at forklare dem det

IPhone er opblæst og overvurderet
Jeg bruger næsten ikke mit mobilkamera, men har taget billeder i visse situationer hvor det så er let omgående at sende dem videre, det er jo sjældent at man har et kamera på sig og det er som regel planlagt, man slipper så også for at lægge dem ind i computeren først og de fleste gange er billederne kun vigtige indtil man har sendt dem.
Jeg bruger den også til mailnotifikationer fra f.eks. Eboks hvor jeg så ud fra afsender og tekst hurtigt vurderer om det kan vente flere dage med at logge sig ind hvad jeg helst gør fra computeren.
Ergo er den altid tændt, de kan jo også holde strøm i over 3 dage nu.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 14-06-17 11:37

Hej LuffeA
Ja, jeg er nærig på nogle områder, men bestiller dog luksuskahyt på krydstogtsrejser. Hvorfor har gamle mennesker et nærighedssymdron? Fordi vi har kendt til et samfund, hvor man end ikke med penge kunne købe noget som helst. Tror du at køb og smid væk gavner de næste generationer? Een ting er helt sikker: jeg havner aldrig i "luksusfælden" og med den opdragelse, som jeg kan se mine børn også giver videre, er der heller i gen chance for at havne der.
Er man nærig, fordi man ikke vil købe noget, som andre har set koster mange penge? Hvis vi kunne blive fri for "blærerøvsmentaliet" var samfundet bedre tjent. Desuden er der heller ingen, som gider stjæle en billig telefon.
Til gengæld køber jeg kvalitet og også dyre varer, når der er behov for det.
Min nærighed strækker sig ikke til de ting, jeg ellers gerne vil eje.
Så meget til nærigheden!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-06-17 18:37

Ach, du kære .............. jeg er 64 og prioterer også luksus på et par områder, jeg har ingen børn og der er ikke lommer i det sidste sæt tøj.

i forbindelse med flytning har jeg indkøbt et par stykker unik kunst ........ ikke særlig dyrt men kan være det om 30 år, det afløser 3 kasser bras som alligevel går til loppemarked når man rydder mit bo .....det har jeg smidt ud så der er kun få ting at støve af når jeg har indrettet mig.
Hvad telefon angår var det faktisk pissedyrt i 1965, oprettetelse hois de eneste udbyder som vi havde kostede en tusse, oveni abonnement og minutpriser, så det var sjældent at de nederste på rangstigen havde telefon.
Ubegrænset forbrug var helt ukendt, også rabatter, først i 90`rne lancerede TeleDanmark biligpris efter kl 20 samt at man kunne vælge et par billige numre som var billigere at ringe til.

Jeg er sparsommelig med dagligvarer, men køber dog ikke "indholdløst" mad eller dårlig billig sæbe.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-06-17 18:43

PS
Aldi har nu og da en smartphone med Android til under en tusse, og me4d dit forbrug kan du nøjes med en datapakke på 5 gb, jeg mener ikke at man kan få mindre. ............ jeg bruger under 1 gb pr måned da der jo kommer opdateringer til den på op over 100 mb.
Husk at der skal være rigeligt strøm på den inden du accepterer opdateringer, også en fordel hvis den har wifi-forbindelse.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-06-17 19:05

Køb en brugt på DBA, bare sørg for at der Android 4 eller nyere på den - de sælges fra 200.- og op.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-06-17 20:33

Vi har også et par gamle Nokia, men også en Ipad.
Og så har vi købt en ny bil, uden GPS, fordi sælgeren sagde det var for dyrt med opdatering.

I stedet skulle man købe en smart phone,
og da vi har Ipad, anbefalede han apple?

Der har direkte GPS uden ekstra app behov.
Måske er det noget du også skal overveje??

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 14-06-17 20:42

Tak for svarene, dog uden en direkte anbefaling af mærke og kapacitet. Jeg har både Imac og Ipad, men ogsåen opdateret TOM-TOM i bilen. ....... og så har jeg ikke noget kørekort, men en rar gemal som kører for mig. Jeg hsr haft et job, hvor arbejdsgiver forsynede mig med TAXA BON'er. Derfor faldt det mig aldrig ind at få et kørekort. Det beklager jeg somme tider i dag.
Ingelein

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-06-17 22:58

Æv, Google Maps stoppede forleden da jeg for allerførste gang i mit liv selv kørte over grænsen til Tyskland, forsåvidt ikke noget problem, bortset fra at jeg kørte lige lukt ind i det herrens regnvejr som skyllede Østjylland i fjordene, vi var flere bilister listede afsted med 60 i timen på motorvejen.

Men Google burde være verdensdækkende....... oder was ?? .......... det var Vodafon som er en af de gamle store udbydere.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 15-06-17 10:01

Du havde - formentligt - slået roaming fra, så den ikke kunne hente flere data. Det er der ikke noget mystisk i.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-06-17 10:39
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 15-06-17 11:22
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-06-17 11:36

Citat
Du havde - formentligt - slået roaming fra

Mig bekendt ikke , eller også har jeg "leget for lidt" med alle funktionerne i den dims.
Da jeg sidst var i udlandet i 2009 havde jeg en gammeldaws, men det var også dengang man fik en velkomst-sms fra gæsteudbyderen...........og en pæn regning fra hjemlig udbyder.

Never mind, en GPS koster næsten en tusse i dag, den er lagt på is indtil næste år hvor jeg vil køre mere rundt på miniferier i Europa.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-06-17 12:03

Ikke megen hjælp her, men jeg kan alligevel ikke dy mig........

Jeg er så enig med ingelein, at det måske føles helt kvalmende. Os "krigsbørn" (årg. 1942), er ikke nærig. Men har lært fra barnsben, at være fornuftige. Sætte tæring efter næring.

Statussymboler kan rende mig..... Sørgerligt at se den overforbrug, der bliver praktiseret af ganske alm. familier, tit for lånte penge. Der igen jævnlig ender i skilsmisser, og andre ulykker.

Den anden dag fik jeg en sms, fra en barnebarn på 10 år. Den lød: Farfar, jeg har et stort ønske til min fødselsdag. Jeg ved godt den er lidt dyrt, men så kan vi springe gaven over til næste år.

Jeg spurgte hvad hun ønskede sig: En Iphone 6s. Prisen så vidt jeg kunne bedømme, mellem 3 og 6.000 kr. Min søn havde ikke hørt noget om det, men han afslog det heldigvis med det samme.

(Jeg var den første hun kontaktede, fordi hun ved jeg har et blødt hjerte). Men her stopper min "godhed". Jo, der var en anden pige i klassen, der havde fået en..........

Øhh....jeg kom vist lidt væk i min tankespind. Anbafaling til køb af tlf. Her er jeg nok ikke den rette....har en Nokia 1600. Købt i Brugsen, for 6 - 8 år siden. Pris: 290 kr. Den udfylder mit behov. Men nok ikke den store prestige model.

M.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 15-06-17 13:22

Hej Mosebaek
Jeg tror vi tænker meget ens på mange af livets områder. Jeg/vi får også det, jeg vil kalde uforskammede fødselsdags- og juleønsker om ting i mange tusind kroners klassen. Jeg bliver faktisk lidt ked af det eller bedrøvet, fordi de glemmer at gange det ønskede med 6. Vi har nemlig 6 børnebørn..... og snart 2 oldebørn. Nogle børnebørn og oldebørn ser vi kun til højtiderne, men jeg kan mærke at forældrene til oldbørnene forventer lige så store gaver til oldebørnene. Skal man skuffe dem ved at give gaver i 500 kr. Klassen?Alle har gode jobs og tjener mere end vi nogensinde har gjort. Vi er holdt op med at give andet end opmærksomhedsgaver til alle børn.
De børnebørn, der bor tæt på og ind imellem hjælper os eller stadigvæk går i skole, mens de er elite sportsfolk uden mulighed for at tjene lommepenge, har af og til en lille fordel. Vi vil gerne støtte gode fritidsinteresser.

Vi er ved at være gamle og kan meget hurtigt få behov for at hyre hjælp til de opgaver vi ikke selv magter, så sparsommelighed må ikke forveksles med nærighed.
Ingelein født i 1949 gift med dejlig mand fra 1935

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-06-17 13:24

Citat
Farfar, jeg har et stort ønske til min fødselsdag. Jeg ved godt den er lidt dyrt,

Børn og unges gaveforventninger er løbet helt af sporet, og sær konfirmationer er accelleret vildt i forhold til pristal og almindelig udvikling
Folk bruger rask væk 200.000 på et bryllup og skilles få år efter...........og slås om gæld på ejerboligen, de kunne have holdt bryluppet for 50.000 og brugt en meget større opsparing på bolig og indbo, det gjorde man i tresserne da man skulle etablere sig.
Jeg har levet de første 8 år i et lavtlønshjem og 8 år på kontanthjælp og syg fra jeg var 56 år, men er gældfri og har sparet en god pension op som ikke var overenskomstmæssig men min egen administration.
Min mor er holdt op med at rotere i graven, for en gangs skyld købte jeg ordentligt fodtøj og pænt tøj da jeg hævede min pension, iblandet en Hugo Boss vindjakke til 2600 som har vist sig at være en rigtig kussemagnet., dog har jeg suppleret med en til 279 kir fra H & M til at ødelægge hvad jeg er god til

Nå, tilbage til smartphonen. Dem der er på markedet nu er forsåvidt ens i funktionerne, fabrikanterne slås lige nu om at gøre den så tynd som muligt og med store hukommelseskort.
Men apropos GPS mener jeg at Iphone fik det først så derfor anbefalede sælgeren denne, Google Maps lå på computere.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 15-06-17 13:28

Men Google maps bruger din data forbindelse til at hente kortdata ned på telefonen. Det er/var dyrt i udlandet.

kig på maps.me der henter du kortdata ned når du er hjemme, og så henter den position via GPS, som er gratis.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 15-06-17 19:11

Jeg har en (købt) app på min Doro 820 som får den til at fungere fuldstændigt som en Tomtom. Kortdata downloader man hjemme, men lader man den gå på internettet får man automatisk trafikinformationer, og man bliver ledt udenom trafikkøer.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 15-06-17 19:47

Ups.... vi er endt pp i noget sndet rnd mit spørgsmål. Ingen bedre svar?
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 15-06-17 19:50

Åh nej, jeg glemte at læse korrektur
Der skulle stå: vi er endt op i noget andet end mit spørgsmål. 10 finger system dur ikke på Ipad.
Ingelein

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-06-17 21:01

Så en lille ´Android´ I Aldi til 450.- men kan ikke finde den i deres avis - så sikkert et lokalt tilbud.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-06-17 23:25

@Ingelein

Det som jeg prøver at fortælle og som de andre ikke protesterer imod er at telefonerne er ens i dag og leveres med forudinstallerede apps, er der brug for flere downloader man dem bare, såsom Mobilpay.
Så det er kun din pengepung og krav til skærmstørrelse og hukommelse som afgør valget
Og 10-finger indtastning kan alligevel ikke bruges på de små skærme omend tastaturet bliver større når skærmen vippes. Jeg ser mange unge mennesker bruge begge tommelfingre, jeg bruger pege- og langfingre, trods at jeg lærte maskinskrivning for 50 år siden, blindskrivning har jeg forlængst opgivet.
Men hvis du har arbejdet på kontor og tævet løs på en stor IBM elektrisk skrivemaskine i 30 år med 400 anlslag/minut ...... med eller uden kvajetape..........har du det jo stadig i fingrene.
Man kan købe løse bluetooth tastaturer, men behovet er ikke stort hvis man kun sender korte sms og bruger en PC til de længere tekster ........... og på nettet.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 15-06-17 23:43

@LuffeA.
Ja, jeg har bevis for at være hurtigste maskinskriverske i en større provinsby. Mine børnebørn er imponerede over at jeg kan skrive blindt med alle 10 fingre mens jeg snakker med dem. I min tidlige Sekretærtid blev jeg kaldt ind til direktøren sammen med skrivemaskinen og så dikterede han direkte mens jeg skrev. Ups, det var dengang vi havde spritduplikator og fjernskriver omkring 1958. Et helvede at skrive forkert, når der var flere stykker carbonpapir imellem. "CARBONPAPIR?" Vil unge mennesker nok spørge.
Nej, jeg har faktisk "slået fra" på alt det gøgl en smartphone kan, bortset fra det der skal til for at bruge MobilePay. Bortset fra at jeg gerne vil have et rigtigt tastatur, og Mobilepay, kunne jeg bruge den gamle Nokia 3310. Tænk om den havde det ønskede i den nye udgave.
Jeg har ikke brugt min smartphone de sidste 10-12 dage. Vi har bredbåndstelefoni iøvrigt. Mails er mest på Ipad efterhånden.
Ingelein

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 16-06-17 14:49

Citat
Så en lille ´Android´ I Aldi til 450.- men kan ikke finde den i deres avis - så sikkert et lokalt tilbud.

Nej det er et gammelt tilbud. De har blot ikke fået solgt alle telefonerne endnu.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 16-06-17 15:08

Jeg høre med til dem der vil anbefale en telefon med Android. Og det skal som minimum være android 4.0.

Kig i din lokale Aldi. Selvom at der ikke er en telefon i den aktuelle tilbudsavis så kan der sagtens være en telefon fra et tilbud fra for flere måneder tilbage.

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 100 point
Dato : 16-06-17 15:24

http://www.edbpriser.dk/telefoni/mobil/mobiltelefon-u-abn.aspx?pris=(150-1500)&count=100&sort=Popularity&rlm=List

En masse under 1500 kr, herunder populære som Samsung Galaxy og Huawei P 8 og P 9 Lite

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 19-06-17 20:51

https://telepristjek.dk/aeldrevenlig-mobiltelefon/
Ved ikke hvorfor Ændre Venlig betyder STORE telefoner.

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 22-07-17 23:51

Tak for svaret LuffeA.
Jeg endte med at købe en SAMSUNG GALAXY j3 2016 til kr. 888. Den er jeg tilfreds med....... det viste sig at problemer med Mobilepay udenfor wifi skyldes at jeg ikke har data i mit mobilabbo. .... og det har jeg så heller ikke brug for.