/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Avocado kræver vand bedre brugt, Chile.
Fra : boyelauritzen
Vist : 236 gange
100 point
Dato : 29-05-17 13:48

Hvis Avocado kræver vand, der bedre kan bruges på andet ... spiser jeg gerne noget andet.

Én avocado kræver 320 liter vand, se vedlagte link.

Og er ansvarlig for udtørring af områder i Chile som jeg læser Politiken.

Men hvordan er det med Avocado fra peru?

http://politiken.dk/indland/art5877593/Supermarkedsk%C3%A6der-dropper-indk%C3%B8b-fra-flere-plantager

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-05-17 13:55

Ja. Man skal vælge sine råvarer med omhu ...hvis ikke man vil ødelægge naturen og levevilkår for befolkningen, hvor afgrøden dyrkes.. Penge gør det ikke alene.

Brug Hjerne og ikke Pengepung ...når du handler ind til måltiderne.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 29-05-17 14:09

Tak Molokyle.

Men prisen er ofte omvendt proportionalt med, hvor bæredygtig produktion er.

Turister - der alligevel rejser i produktionens områderne - kunne være vores alles øjne og øre?

og måske indmeldt på tripadvisor?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-05-17 14:21

Når mindre end 1% af Jordens befolkning sidder på over 90% af (produktions-)værdierne?

Så er det DIT ansvar at stække 'deres' magt økonomisk. Bl.a. ved dit forbrug.

..og det gøres med omtanke. Ikke med 'love', 'regler' og 'interesse-organisationer'. Selvom jeg jeg har stor sympati for f.eks. : Greenpeace, Amnesty International og Læger uden grænser, så er det DIT ansvar ikke at modarbejde deres virke ..alene med tanke på egen levefod.

Det hedder SOLIDARITET.
Stor respekt for; at du stiller spørgsmålet.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-05-17 14:40

Det er de store fødevarekoncerner som kører løbet med alt for intensiv opdyrkning, godt nok har Peru også jungle, men meget af landet er knastørt højland hvor der næsten aldrig kommer regn.
Jeg har lige i dag købt avacadoer til 8 kr pr stk, burde være bæredygtigt, men ikke når der skal bruges så meget vand.

En gammel kulturplante som quinoa som også kommer fra Peru bliver nu opkøbt i så store mængder at bønderne ikke selv har råd til at spise deres høst.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-05-17 15:08

Hmm, hvorfor skrev jeg om Peru når det drejer sig om Chile ?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 29-05-17 19:19

Ja, vi er jo selvforsynende, så jeg venter og venter på, at der skal komme avocado på mine planter
http://www.ditlandkoeb.dk/avocadotrae/

Dette er godt nok uhyggelig læsning
https://www.danwatch.dk/undersogelse/avocadoerne-og-det-store-vandtyveri/

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-05-17 19:42

Og jeg troede jeg var tørstig..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-05-17 21:11

Vi køber ikke Avocado............................... nemlig - kun billige øller i tyskland.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 30-05-17 06:50

Ja øl er grønt.

Hvis man bruger gær fremstillet bæredygtigt, kan man brygge øl, af hvad der vil gro.
Og man husker at supplere kost med lidt ...

Hvor meget vand bruges for at fabrikere øl i Danmark?

NB: I Gentofte var der praktiserende læge der først ved anden patient med samme symptomer - erkendte at patienten led af skørbug...

Tuborg havde skiftet fra - at rensekar med ascorbinsyre (citronsaft) til at rense dem med kemikalier i 1970'erne - som jeg husker det.

Hvorefter Tuborg begyndte at tilsætte øllet lidt ascorbinsyre (citronsaft) - man kunne jo ikke risikere, at de ansatte eller andre fik skørbug - af at drikke grøn Tuborg

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-05-17 07:14

boyelauritzen -> Du husker nu en smule galt mht. 'øl-sygdommen' i starten af 70'erne.

Der var 2 'bivirkninger' ved den omlagte produktion. Begge var vitaminmangel.

1.) C-vitaminmangel, dersom du er inde på, fører til skørbug.

2.) B-vitaminmangel som bl.a. fører til generel utilpashed, kvalme og 'rysteture'.

Ad 1.) Man fjernede C-vitamin: Erstattede ascorbinsyre med citronsyre til rensning og måtte så tilsætte ascorbinsyre til øllet.

Ad 2.) Man gik over til at filtrere øllet vha. osmose for ar fjerne bundfald i øllet. Dermed fjernede man også vigtige B-vitaminer.

Begge dele var for at gøre øllet mere 'holdbart'.

Det var sidstnævnte B-vitaminmangel som gjorde, at folk følte sig så syge at de ikke længere kunne arbejde. Især ølkuske var hårdt ramt.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-05-17 07:20

Ps. Til alle der nyder alkohol i større mængder (..mere end 21 genstande om ugen) vil jeg anbefale at man dagligt tager en B-combin (= alle B-vitaminer) tablet hver morgen (JEG gør!).

B-vitamin ..og det gælder ikke kun øl, men al alkohol, hæmmer optagelsen af div. vitaminer og leveren bruger mængder af B-vitamin for at fungere. Er der ikke B-vitamin nok? Så vokser leveren for at følge med og det kaldes sjovt nok skrumpelever. Det er nemlig ikke leverceller der gør leveren større. Derfor kaldes skrumpelever også for fedtlever.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-05-17 07:29

Pps. Idag bruger man vist fosforsyre til rensning af tappeanlæg ...også til sodavand. Derfor får folk syreskader på deres tænder, hvis de drikke for mange sodavand. Især Cola, Kondivand og div. 'energi' drikke er store syndere mht. tandsundheden. Så pas på med sodavand. Drik øl istedet !!!
...og husk dine B-vitaminpiller.

Hvis ikke du drikker alkohol? Så drop enhver form for vitaminpiller. Det er nytteløst og kan være direkte skadeligt at få for mange! D-vitaminmangel er 'oppe i tiden' ..især blandt tildækkede kvindelige indvandrere, men kan afhjælpes ved at spise fisk en dag hver uge, kom ud i solen/dagslys ..eller få ordineret D-vitamin i rette dosis af din læge.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-05-17 09:44

Jeg køber altså øl fra Skelskør......Harboe, de bruger havvand med humletilsætning. uhmmm.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-06-17 07:52

Eyvind -> For 9 måneder siden gik jeg over til Tuborg Super Light

...dog altid med en lille gevesen som sidevogn: Underberg
</MOLOKYLE>