/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Hedehøg ??
Fra : modersvilje
Vist : 458 gange
300 point
Dato : 28-05-17 16:17

Over skoven syd for Thulstrupvej ved Wielandts Sø i den Nordlige del af Aggebo Hegn så jeg:

"En forvokset "Hedehøg" på størrelse med en musvåge, ja der var faktisk et par - først troede jeg det var fiske ørne da deres hoveder var hvide og brystet meget lyst, men de store fjer var meget mørke (en lys fugl inde i den meget mørke fugl) der var en skarp kant mellem det lyse bryst og de store mørke fjer (armsvingfjer og håndsvingfjer)! Hvad er det jeg har set i dag klokken 14:32 flyve højt over skoven med pludselige udbrud af rovfugleskrig! Det var ikke musvåger!
MV2

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 28-05-17 18:01

Rød Glente og Tårnfalken ses ofte i området.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 28-05-17 20:33

Jeg ser rød glente tre til fire gange på et kvartal og disse tager man ikke fejl af når man først har set dem et par gange, det samme er det med tårnfalken som jeg ser flere gange om ugen når jeg lufter hund ved bl.a. Heathers Hill. Disse to er det ikke! Det ligner mest af alt Fiskeørnen der er lige et lille aber dabei farvetegningen virkede ikke som et par fiskeørne, men nærmere som duehøge som er væsentlig mindre!
MV2

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 29-05-17 08:25

Her er en overskuelig oversigt over rovfugle, som måske kan hjælpe.
http://www.rovfugle.dk

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 29-05-17 10:55

Hvis der ses på siden hvor alle ørnene er fotograferet nedefra så er det Kejserørnen der ligner mest på det billede! Lettere forfulgt af Høgeørnen! Men en god side!
MV2

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 29-05-17 12:17

Har du prøvet at trykke på den grønne stemme

http://www.rovfugle.dk/orne/kejser/kejserornside.htm

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-05-17 13:58

Nu har du ikke lagt vedhæftede billeder, så tjek lige:

http://www.rovfugle.dk/

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 150 point
Dato : 29-05-17 14:06

HOV ...og undskyld
Jeg læste ikke katekismus' link's.

Mit gæt er en stor og voksen Musvåge du har observeret istedet for en Hedehøg:

https://www.fugleognatur.dk/artsbeskrivelse.asp?ArtsID=188

Det er en langvinget og elegant rovfugl (betydeligt mindre end Musvåge)

Musvågen kan afvige i tegninger. DERFOR! ..kan du have taget fejl?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 29-05-17 14:17

Ja det er helt klart ikke en hedehøg men aftegningerne er meget lig Kejserørnen på billedet
http://www.rovfugle.dk/orne/orneeside1.htm den der er i midten
MV2

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-05-17 18:46

Kan det være en Pelikan?
Eller måske en forklædt Hættemåge...

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 29-05-17 21:29

Det vides at der er fiskeørne i/ved Pøle Å så måske er det disse på udflugt! Men de lignede mest af alt de førnævnte Kejserørne måske besøg fra Sverige eller Norge?
MV2

Godkendelse af svar
Fra : modersvilje

Dato : 10-07-17 11:38

Tak for svaret molokyle.