/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Hvad sket der inde i hovedet på jægeren?
Fra : Tonganeseren
Vist : 509 gange
300 point
Dato : 17-05-17 22:32

Citat: Tragisk uheld: Hest skudt af jæger
16-05-2017 19:51 Aktuelt|
En unghest måtte tirsdag lade livet ved Vinderup i midtjylland efter en jæger formentlig har mistet kuglefang(skudt forkert)

Previous
Unghesten Spíra, der her ses ramt af skud. Projektilet forblev inde i hende, bughulen var fyldt med blod og tyndtarmen fuldstændig ødelagt. Copyright Ridehesten.com Unghesten Spíra, der her ses ramt af skud. Projektilet forblev inde i hende, bughulen var fyldt med blod og tyndtarmen fuldstændig ødelagt. Spíra fra SøgårdCopyright Ridehesten.com Spíra fra Søgård
Next
Islænderen Spíra fra Søgård e. Grimur frá Efsta-Seli/Fifa Vom Störtal måtte tirsdag lade livet efter den store bukkejagt i dag har sat ind, hvor en jæger efter alt at dømme har mistet kuglefang.

Tirsdag morgen skulle dyrlægen ankomme til Stutteri Søgård Islandsheste. Fire ungheste skulle scannes inden de skulle til hingst – og Spíra var én af dem, men kun tre heste kom til leddet, da Nina tirsdag morgen kaldte. Spíra stod stadig nede på folden, tæt ved læskuret. Hurtigt blev det klart, at Spíra blødte ud af den ene side, og nødtvungen lykkedes det at få hende trukket op til stalden, hvor det står klart, at der er tale om et skudhul. Den blot 3-årige islænder, der var i stærke smerter og chok, fik et ordentlig skud morfin, og hastigt transporteret til Ansager Dyrehospital.

Dyrlægerne på Ansager var i første omgang bekymret over der intet udgangshul var. De var nød til at åbne Spíra op for at se skadens omfang – der desværre var alt for store til at Spíra kunne overleve, og dyrlægerne var nød til at aflive hende." Citat slut

Uhyggeligt

Mvh.

Tonganeseren

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 300 point
Dato : 18-05-17 00:17

Ja det er fanneme uhyggeligt, Tonganeser. Det minder om Afghanistan. I går kørte min kære hustru og jeg, igennem et attraktivt bukkejagt område. Og jeg kom til at tænke på, for omkring to år siden, stod en bekendts wife og vaskede op, ved køkkenbordet. Pludseligt blev vinduet smadret af en riffelkugle, der borede sig ind i væggen bag hende.....for satan...så bliver man ondt i sulet.

Kuglefang ??? Hvor er den, hvis man skyder forbi, det man har sigtet på. Måske tre kilometer væk.
Jeg har på fornemmelsen, visse jægere bruger sloganet: Det man ikke ser, har man ikke ondt af.

Er jægere i grunden bevidst om, hvor langt en riffel rækker, i frit skud???
Skal måske lige indskyde at eneste erfaring med rifler jeg har, er med en Garand M1. (Militær). Men jeg tror da en moderne jagtriffel skyder meget længere. Og bruges der kikkert sigte, undrer det mig man ikke kan se forskel på en hest og en buk.

M.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 18-05-17 17:19

Jeg er sikker på, at der er tale om et hændeligt uheld. Der er sgu ingen jægere der nedlægger en hest med vilje. Der er selvfølgelig få "jægere" der har jagttegn, men der er fandme mange "chauffører" der har kørekort.

Midt i det sørgelige, fik vi da en griner: "Islænderen Spíra fra Søgård e. Grimur frá Efsta-Seli/Fifa Vom Störtal" Den bli'r sgu svær at erstatte

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 18-05-17 20:08

Ja, hvad sker der inde i knolden på "jægeren" ? Ikke noget vel......

Jeg håber jægeren mister sit jagttegn for bestandig -og selvfølgelig skal betale en pengeerstatning for hesten.
Fjolset undskylder sig med, at han fik bukkefeber. Hvis det er tilfældet, burde han nok ha' undladt at skyde.

Er der i det hele taget nogen undskyldning for uheldet...?

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 18-05-17 23:13

Kære Kpt. Tommy. Vil det sige, at man har fundet synderen. Hvor har du læst det? Ellers er jeg 100% enig med dig.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 19-05-17 09:11
Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 19-05-17 11:39

I tidens løb har man set mere eller mindre bemærkelsesværdige vådeskud. Henrik og det sædvanlige slæng var engang på jagt på Vordingborg kasernes område, og herunder blev der leveret en kugle gennem et køkkenvindue, hvor en sagesløs husmor var ved at lave mad. I Norge lykkedes det at plaffe en elg ned, selv om den gik i indhegning etc. etc.
Men det bliver interessant at følge opklaringen af drabet på den sagesløse hest. Politiet har kuglen, og hvis de gider arbejde med sagen, vil det nok ikke være svært at finde frem til den formastelige.
Man taler om et skud, afgivet fra længere afstand, men den køber jeg ikke. Hestens tyndtarme var smadret, og derfor tror jeg helt bestemt, at skuddet er afgivet på en afstand mindre end 400 meter. Der er i hvert fald tale om en kugle af en kaliber på over .308 - og et skud til en hest med masser af muskelvæv.
Sagen er uhyre vigtig at få opklaret, idet en så usikker jæger er til fare for sine omgivelser.

Endelig kan der være tale om en eller anden vanvittig person, som bevidst har leveret skuddet - fra en bil. Den slags er også tidligere sket.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 19-05-17 12:26

Citat
Kære Kpt. Tommy. Vil det sige, at man har fundet synderen. Hvor har du læst det? Ellers er jeg 100% enig med dig.
Jeg fik desværre udtrykt mig forkert. Jeg ser der mangler et "Hvis"

Citat
Fjolset undskylder sig med, at han fik bukkefeber. Hvis det er tilfældet, burde han nok ha' undladt at skyde.

Der skal stå : Hvis fjolset undskylder sig med, at han fik bukkefeber. Hvis det er tilfældet, burde han nok ha' undladt at skyde.
Beklager

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 19-05-17 15:19

Kære Kpt. Tommy.
Pokkers også. Sådan er slyngel skal knaldes. Det er for sølle, at han ikke selv har meldt sig. Ynkeligt.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 19-05-17 21:42

Ret beset, må der være nogle jagtkammerater som sidder inde med en viden, eller begrundet mistanke om, hvem synderen kan være.

Husker I sagen om tåben, der en aftenstund skød et barn som kælkede. Jægeren mente bestemt han så en ræv.

Ja, man må sande det gamle ord: "Et skud der ikke skydes kan ikke fortrydes."

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 20-05-17 22:32
Kommentar
Fra : webgun

Dato : 25-05-17 18:04

Tror der er tale om et uheld. Jægeren har nok skudt forbi, det sker jo, og kuglefanget kan sagtens have været fuld forsvarligt. Kuglen kan have ramt en sten, så uheldigt at den er fløjet videre. Det sker desværre, også på skydebaner over hele verden. Sportsskytter bliver også dræbt af kugler som suser tilbage i masken på dem, eller sidemanden. Der er flere videoer på youtube hvor folk er så heldige kun at få blæst kasketten af.
I USA blev en ung gut skudt på skydebanen, det viste sig at kuglen kom fra sidemandens cal.45 acp.
De talte self. Hullerne i skiverne og det passede med det antal som de skulle skyde, så de kunne ikke rigtig forstå det. Først da de undersøgte pistolerne, fandt de årsagen. Sidemanden havede tunet/ filet så meget på aftrækket at hans .45 ere, havede skudt 2 skud i stedet for et. Der er jo godt smæk på sådan en pistol og han havede hverken hørt eller mærket det ekstra skud. Første skud ramte skiven, det andet ramte noget over skiven, og fløj så tilbage i hovedet på gutten. Der blev ikke nogen sag ud af det, for det var jo et uheld, og de sker meget sjældent. Desuden er det fuldt lovligt at tune sit aftræk, det gør alle profferne.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 25-05-17 18:24

Det er altså ikke sikkert at jægeren har handlet i ond tro.
Sikkerhedsafstanden for en Feks. 308 eller 3006, er 5000 mtr.
Hvis hesten var blevet skudt på 400 mtr, ville kuglen flyve lige igennem, den expandere godt nok ved anslag, men den flyver igennem alligevel. Derfor loven om kuglefang.
Kuglen kan godt have fløjet et par kilometer, det er mest sandsynligt. Stadig nok fart på til at trænge ind i hesten, men ikke nok til at flyve igennem. Er det tilfældet, ville kuglen heller ikke expandere, da energien er for lille. Men det kan de jo se på kuglen, den fandt de vel inde i hesten?.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 25-05-17 18:26

Citat
Desuden er det fuldt lovligt at tune sit aftræk, det gør alle profferne.

De rigtige skrappe gunslingers, i USA`s 1860`er, 70`er og 80`erne, havde slet ingen aftrækker på Colt 45`ren. Sigtekornet var også filet væk. Kunne sinke aftrækket med brøkdele af sekunder. Kom sådan en ind til baren, med lavthængende hylster, og uden aftrækker, var det med at søge dækning. De brugte kun hanen. Aftrækkeren var alt for langsom.

Kan selv huske det. Men jeg er også oppe i årene.

M.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 25-05-17 18:40

De cowboys fjerne altså ikke aftrækkeren på deres seksløber, men de første havede kun single- aftræk, så hanen drejer tromlen rundt. Kun med dobbelt- aftræk, kan du dreje tromlen med aftrækkeren.
Men det er rigtigt at de filede sigtekornet ned, udelukkende for at kunne trække lidt hurtigere, pga. En mikroskopisk mindre modstand fra hylsteret.
Jeg har skudt med en Colt Peacemaker i cal.45. Endda med ACP Tromle der var sateme smæk på.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 29-05-17 00:16

Wbgun

Hvis du affyrer en grovkalibret riffel i vandret position, går kuglen i jorden efter lidt over 400 meter i luften.
Hvis du overstiger de 500 meter til målet ( hesten ), kan en .308´er nok ikke gennemskyde en hest. Det har der heller ikke tale om i det aktuelle tilfælde. Da min søn i 2016 nedlagde en 16-ender, sad projektilet ( .308 Core Lokt ) i indersiden af pelsen modsat indgangshullet.
Det sås tydeligt, at indgangshullet sad lavt i waiden på hesten, og når en kugle rammer en sten under flugten, vil den begynde at rotere, og indgangshullet vil næsten altid være alt andet en cirkelrundt, som tilfældet var med hesten.
Næh, jeg tror helt bestemt, at en stærkt beruset bonderøv har taget fejl af hesten og en råbuk.

Og hvad angår dine erfaringer med håndvåben:

Jeg ejer revolvere i kalibrene .44 Special, Colt .45 og en .357 Mag. Af de tre våben er . 357`eren den absolut mest voldsomme at håndtere med mine hjemmerullede patroner.

Endelig: Ingen sportsskytte anvender double action`en under skydning på baner.

Mvh.

Tonganeseren

Og endnu mere endeligt: I forbindelse med våbeneftersyn etc. kontrolleres aftrækket med en vægt, så ingen render rundt med usikre våben.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 29-05-17 14:15

Men . . . kære webGun, de amerikanere er sgu skøre.

Mvh.

Tonganeseren

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 30-05-17 13:18

Tak for svaret Mosebaek.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-05-17 15:08

Selv tak,Tonga.

Ha`en god dag.

M.